bouwverslag pantserdekschip Hr. Ms. Holland

Zooropa ,

wat je nu beweert is gedeeltelijk onjuist .

Meest bouwers gebruikten toen rechte platen om een schip te bouwen , behalve op enkele plaatsen , die een bepaalde kromming vereisten .

Het is maar het plaatsen van deze huidgangen die ervoor zorgt dat er misschien optisch een vermindering van de platen kunt zien .

Als je naar de link over mijn laatste bouw gaat , de visserijwachtschip Zinnia , kun je dat zien .

meer bepaald op bladzijde 2 :
belgische-visserijwachtschip-zinnia-1920-1940-a-2

de groetjes ,

Laurent
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allen,

Eindelijk na vele uurtjes schuren aan de romp komt nu het ogenblik van spuiten. Eerst het onderwaterschip, vervolgens het bovendeel. Ik gebruik hier poly-eruthaanlakken (ouderwetse autolakken, deze zijn nog op thinnerbasis toen de milieueisen nog niet zo nauw waren) Het marinegrijs spuit ik in twee tinten door middel van airbrush.

bouwholland13da8.jpg



bouwholland12lb6.jpg


De grijze lak is gewoon spuitplamuur waarover ik twee lagen zijdeglans blanke lak spoot. Het originele schip kwam in deze kleuren in de vaart voor een zeer korte tijd, om vervolgens geheel wit gemaakt te worden om in Nederlands-Indie te dienen.

bouwholland15hw7.jpg


De patrijspoorten zijn voorgeboord en daarna met een Engelse boor opgeruimd. Er zitten kloklagers in de openingen geperst en om het geheel af te dichten een druppel epoxyhars in laten vloeien.

bouwholland14rp1.jpg

De voorste koperplaatjes dienen voor de hoofdankers. Vroeger hesen ze de ankers op en legden ze op de ankerplaten.

Tot de volgende update, Paul
 
@Adam,

Jij bent meer van de werkschepen,Toch? Misschien dat je nog naar werkschependag in Rotterdam gaat, dan kom ik je vast tegen. Ik heb dan de Zwarte Zee III (schaal 1:50) bij me. Tussen haakjes; vele vinden dat ik "ouwbollige" schepen bouw.;)

groeten Paul
 
Oudbollig of niet, het is prachtig om te zien. Als beginnend bouwer ook zeer motiverend en inspirerend om te zien!
 
@Adam,
Jij bent meer van de werkschepen,Toch? Misschien dat je nog naar werkschependag in Rotterdam gaat, dan kom ik je vast tegen. Ik heb dan de Zwarte Zee III (schaal 1:50) bij me.

Ik ben inderdaad meer van de hedendaagse werkschepen, alhoewel mijn Zwarte Zee IV toch ook niet één van de jongste meer is.
IJs en weder dienende ga ik ook naar Rotterdam. Jij had toch ook een Rode Zee in 1:50, komt die niet mee?
 
Jongens bedankt voor de complimenten!

@Roel,

Het is alweer een tijdje geleden, maar misschien dat je nog weet toen je een dagje bij mij was om foto's te maken van de Holland. (Toen nog in Zevenbergen)

@Adam,

De Rode Zee is gebouwd door Paul de Lange. (ook een Paul en lid van de MBVA) Hij komt ook die dag.

groeten Paul
 
En Adam dat is allenmala al geregeld hoor ;)

Uitnodiging was al een maand terug verstuurt aan W. riezebos en stoppel ;)

Ja we proberen de mensen het wel naar de zin te krijgen
 
Hallo allen,

Alvast een foto van het voordek. De kaapstanders voor de ankerspillen zijn gedraaid uit messing. Voor op de punt is de ankersleep gemaakt uit koperplaatjes. De beugel die in het midden staat dient om de loop op te heffen wanneer het hoofdgeschutstuk draait.

bouwholland16fg2.jpg


Ook de waterkering is uit drie delen gemaakt van koper. Dit omdat er veel curves in zaten.

dscn1356bo7.jpg


Deze foto toont dat het geheel al klaar is. In de middenstand ligt de loop horizontaal.

groeten Paul
 
Dag Paul ,

prachtig , zoals door anderen en ikzelf reeds aangehaald .

Een kleine dingetje die spijtig is , is het plaatsen van Uw dekplanken , de endstukken waren niet zo geplaatst , om de plank , maar wel om de drie of zelfs vier planken ...

Dat wist U waarschinlijk niet , weinig mensen weten het ...

hieronder een vierplankengang systeem :

IMGP0057.JPG

IMGP0061.JPG


de groetjes ,

Laurent
 
@Laurent,

Helemaal top die tip! Nee, dit wist ik niet, maar zal in hier zeker rekening mee houden bij de volgende schepen.

Bedankt Paul
 
De patrijspoorten zijn voorgeboord en daarna met een Engelse boor opgeruimd. Er zitten kloklagers in de openingen geperst en om het geheel af te dichten een druppel epoxyhars in laten vloeien.

Hoe bedoel je dit afdichten? Heb je de patrijspoorten zelf vol laten lopen?
Het is dan in elk geval wel waterdicht, maar hoe doe je dat dan in de praktijk zonder dat het eruit loopt?

Moet zeggen dat het een UNIEK mooi exemplaar gaat worden! alle lof voor de bouwer hoor!!

Blijf dit met steeds groter wordende verbazing volgen,

Groet,
Roelof.
 
@rjm69,

Vroeger lijmde ik een transparant plasticje aan de binnenkant. Maar aangezien dit schip ongeveer 200 patrijpoorten heeft, heb ik besloten om deze af te dichten dmv. epoxylijm. Deze lijm is wat stroperig waar door het door de capilairewerking als een luchtbel in de opening blijft hangen.

groeten Paul
 
Even een update,

Hier nog een foto van de ophangingen van de ankers, deze werden met de davits buitenboord gehesen. De ankers zijn van Aeronaut maar ik heb ze zelf aangepast door er een dwarsstuk met messing bollen door de stok te maken. Rond 1900 was dit een soort overgangstype tussen een klipanker en een stokanker. In de laatste najaren van het schip werden er moderne ankers in de kluisgaten aangehangen. Het voorste lofwerk is aan beide kanten klaar.

bouwholland18ft2.jpg


Een begin van het brugdeel. Het ovaal diende voor de behuizing van de vuurleiding. Het geheel is eerst gespoten in een licht grijze basistint om daarna met een donker grijze tint de accenten in hoekjes en randjes te airbrushen. (om het geheel te breken ipv één grijze massa) Deze methode pas ik over het gehele model toe. Tot slot nog weatheren.

bouwholland17gk5.jpg


Tot zover, groeten Paul
 
Errug mooi!
Is dat lofwerk (ik neem aan dat dat die sierlijke krullen op de boeg zijn) zelf gemaakt of uit de winkel?
 
Back
Top