bouwverslag pantserdekschip Hr. Ms. Holland

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 19 feb 2008.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    De binnenkant van de romp is afgelakt. De meeste bedrading is nu ook klaar. De beide 1000's zijn klaar voor de eerste proefvaart. De ontstoring voor de motoren heb ik apart geplaatst op de grijze blokjes ernaast.

    [​IMG]


    Kon meteen het model uittrimmen/ballasten rekening houdend met het gewicht van de opbouw.

    [​IMG]

    Tot zover, Paul
     
  2. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hallo Paul,

    Sorry, ik had pagina 2 met je uitleg over het lofwerk gemist.
    Ziet er prachtig uit, ik kan niet wachten om dit schip in vol ornaat te zien.
    Mijn complimenten!
    Edwin
     
  3. gmctje

    gmctje Guest

    Hallo Paul wat een mooie manier van bouwen heb jij .Daar kan ik nog veel van leren .Alleen al hoe jij in het binnen schip de techniek netjes wegwerkt ik vind het prachtig hoop dan ook dat er nog veel foto,s van in het forum komen.
    Succes GMCtje.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Geen problemen met de ongelijk loop van de 1000's?
     
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Adam,

    Wat Zinnia al eerder in dit verslag zei over het verdraaien van de borstelplaat om het ongelijk lopen op te heffen, zag ik geen noodzaak in. Het schip is vrij lang en rank. Bij volgas zou je het verschil het meest moeten merken (eigenlijk draait één van de twee in theorie achteruit) maar dit is niet het geval. Sterker nog zij blijft perfect op koers. Misschien dat het komt door de druppelvorm van het onderwaterschip?

    Trouwens wie vaart er nou de hele tijd volgas?:rolleyes:

    groeten Paul
     
  6. W. Riezebos

    W. Riezebos Guest

    ahem, jij.
    :D
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Wessel,

    Ook motoren moet je weleens indraaien.HaHaHa...:hammer:
    Terug on topic. Paul
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Of misschien heeft Robbe zijn motoren aangepast?
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Zinnia,

    Nee, als je de plus en minpool omdraait zie en hoor je echt verschil in het toerental. Misschien dat alleen het verschil klein is.


    Ondertussen heb ik een pomp aangesloten om het spui/koelwater uit vier spuigaten na te bootsen. Helaas maakt die pomp een helskabaal en heb er een bekistinkje met schuimrubber omheen gemaakt en de voetsteunen van de pomp op rubbertjes gezet om het geluid te dempen. Zelfs dan vind ik dat het nog vrij veel lawaai maakt.

    [​IMG]

    Van een andere modelbouwer kreeg ik een plunjepompje een motortje die doormiddel van een ex-center met een krukstang een balgje op en neer beweegt. Erg fraai want als je het op een laag voltage laat draaien lijkt het echt op dat "spugende" spuiwater. Deze pomp komt echter niet meer in dit model te staan maar in het volgende project.

    groeten Paul
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Het idee op zich is echt prima, Paul.
    Als ik het goed kan zien op de foto is dit een Graupner CL504 pompje?
    Zo ja, let er dan op om het pompje niet continue te laten draaien. Daar is het echt niet voor geschikt.
    Na één minuutje draaien moet het steeds een 5-tal minuutjes kunnen afkoelen. :wink:


    Droop
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Power 1000

    Hoi Paul,

    Om even terug te komen op het Power 1000 verhaal, een tijdje geleden heb ik dat eens getest. De motor loopt linksom een kleine 300rpm langzamer dan rechtsom (onbelast).

    Verder sluit ik me volledig aan bij Droopy'ke, voor langdurig gebruik is het pompje niet geschikt. Dan worden ze erg warm en geven uiteindelijk de geest :(.

    Groetjes, Danny.
     
  12. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Droop,

    Klopt, het pompje draait op 6 volt en draait zeker niet aan één stuk door. Allen als er een demo van de vaarclub is en mensen willen zien wat het schip allemaal kan, dan laat ik het zien. Het heeft geen zin om het te laten draaien als het model zo'n 20 meter uit de kant is.

    Maar alsnog bedankt voor de tip.;)

    groeten Paul
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Danny,

    Nog even over de 1000's. Weet je zo uit je hoofd wat het maximale toerental is en hoe meet je precies het verschil? Je schreef dat het zo'n 300 toeren minder is. Meet je het door het ampere verbruik te meten? Stel dat het maxinum 3500 toeren is, dan vind ik die 300 toeren niet meer terug.

    groeten Paul
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Linkje....

    Hoi Paul,

    Kijk even goed in mijn eerste berichtje, daar staat een link naar mijn bevindingen..... ;)

    Groetjes, Danny.
     
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Danny,

    Las even over het "blauwe woordje" heen. Het verhaal is logisch maar heb je nu één van de motoren aangepast of een regelbare weerstand ertussen gezet om het verschil op te heffen.

    Ik zelf maak hier niet zo'n punt van en regel de motoren gewoon per stick. Het zal wel moeilijker gaan als je een navi-stick op je zender hebt.

    groeten Paul
     
  16. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Oplossing......

    Hoi Paul,

    Ik heb de motoren destijds gekocht voor de Smit(wijs) Singapore in schaal 1:50. Helaas heb ik dat project vroegtijdig moeten staken omdat ik allergisch blijk te zijn voor (een stof in) polyester/epoxy..... :(

    Ik heb de motoren dus ook niet onder belasting kunnen testen, misschien wordt het verschil dan wel kleiner..... of groter ;).

    Groetjes, Danny.
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Danny,

    Lijkt me lastig zo'n allergie. Hoe maak je houten rompen dan waterdicht?

    Het brugdeel is klaar met een interieurtje. Dit was toendertijd een half open stuurhuis. De telegraafpalen, kompas en stuurradkolom zijn gemaakt van gedraaid beukenhout met als voetstuk een lager van een klok. Het handige van die lagers is dat je ze in verscheidene maten kan krijgen. Zo gebruik ik ze voor patrijspoorten, voetstukjes, flensen, enz...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de buitenzijde is hier en daar geairbrushed. De reling laat ik in blank messing. Inmiddels is het blinkende eraf en en krijgt het een mooi patine. Het uitklapbare roostertje is gemaakt van koper en messingplaat. Vervolgens heb ik een "pushpen"(waarmee een horlogebandje aan de kast zit) gebruikt als scharnier. Het voordeel is dat er aan beide zijden verende pennetjes zitten die drukken tegen twee oogjes in de romp. Zo heb ik ook de deuren aan elke zijde van de romp gemaakt. Oja, die roosters dienen voor het uitklappen van de boom. Aan die boom kon men de sloepen vastbinden als het schip voor de rede lag. De valreep moest immers vrijblijven.;)

    [​IMG]

    Tot zover.

    groeten Paul
     
  18. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Paul ,

    had ik reeds gezegd dat ik Uw model mooi vond ? ;)

    de groetjes ,

    Laurent
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Allergie...

    Hoi Paul,

    Die allergie is inderdaad een handicap, want ik zit nu eigenlijk vast aan bouwdozen (met kunstofromp) :cry:. Zelfs als iemand anders de rompen voor me in de polyester en glasvezel zet blijf ik bij het schuren last houden. Het komt dan vaak neer op een dagje schuren en vervolgens een week niets doen :evil:.

    Maar goed, daar ging het topic niet over als de gesmeerde :eek:nweer: weer :eek:ntopic:

    Groetjes, Danny.
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dit model is gewoonweg S C H I T T E R E N D !


    Droop
     

Deel Deze Pagina