Hallo Paul
Het volgende model de "Hertog Hendrik"?
Een stukje geschiedenis van het laatste jaar in Nederlandse dienst:
"Bericht van de Kapitein Luitenant ter Zee Kon. Marine Reserve H.L. Oudenhoven.
29 Augustus 1939, toen de Algemeene Mobilisatie werd afgekondigd, begaf ik mij naar den Helder en meldde mij bij de Commandant der Marine te Willemsoord. Deze deelde mij mede, dat hij' me benoemde tot Commandant van Hr. Ms. "Hertog Hendrik en dat ik dit schip zoo spoedig mogelijk in dienst moest stellen. Het schip had juist een oefenreis naar West Indië gemaakt, was uit dienst gesteld en zou op de Rijkswerf opgelegd worden. Men had die dag reeds kolen geladen en nu was men druk bezig met het wederom aan boord brengen van de inventaris. De volgende morgen werd naar de Buitenhaven verhaald. Er werd munitie geladen en nog meer inventaris aan boord gebracht. De daarop volgende dag, de verjaardag van H.M. Koningin Wilhelmina, werd 's middags naar de reede verstoomd en werden de kompassen gesteld door personeel van het Rijksinstituut te Leiden.
Op 31 Augustus om 17.00 uur vertrok de "Hertog Hendrik" naar Terschelling. De volgende morgen arriveerde het schip op de Vliereede, alwaar geankerd werd. De opdracht luidde het mijnenveld in het Stortemelk (vaarwater tusschen Vlieland en Terschelling) te beschermen, wanneer een eventueele vijand dit mijnenveld zou willen opruimen, om van de Vliereede gebruik te maken als veilige ligplaats voor zijn eigen vloot.
De "Hertog Hendrik" bleef tot 4 November aldaar liggen. De laatste week waren 3 kanons van 15 c.m. van boord gehaald, om op Vlieland opgesteld te worden. Deze batterij zou dan de taak van de "Hertog Hendrik" overnemen. Het schip keerde naar den Helder terug."
Het schip is in de meidagen van 1940 door de Engelsen tot zinken gebracht ergens buitengaats de Waddeneilanden.
Vervolgens door de Duitsers geborgen en als Flakschip ARIADNE bij de Kriegsmarine in dienst gesteld:
De Ariadne als Flakschip.
(een typisch voorbeeld van: "Hoe verpest je een schip...")
De 24cm kanons werden door de bezetter overgebracht naar het eiland De Beer, waar ze als kustgeschut ingebunkerd werden met als naam
"Küstenbatterie Brandenburg"
Ik heb tijdens mijn vakanties in Hoek van Holland uitgebreid onderzoek gedaan naar de Duitse versterkingen aldaar en kwam tot mijn stomme verbazing deze (antieke) kanons tegen. Ik heb er een uitgebreid artikel over geschreven, wat in 4 delen in het militaire blad "De Onderofficier" gepubliceerd gaat worden. Een klein stukje tekst hierover wil ik je niet onthouden:
"Küstenbatterie Brandenburg op De Beer bestond uit twee voormalig Nederlandse stukken geschut, afkomstig van de oude kruiser Hr. Ms. Prins Hendrik. Dit schip deed in de winter van 1939 dienst als batterijschip Vliereede en lag voor Ameland. Daar is ze gebombardeerd, en door de Duitsers geborgen. Ook deze stukken waren apart in pantserstalen koepels ingebouwd. Er is nog een derde geschutsbunker van dit type gemaakt, maar daar heeft nooit een kanon in gestaan. Waarschijnlijk is tijdens het demonteren van het daarvoor bestemde kanon uit een zusterschip van Hr. Ms. Prins Hendrik iets fout gegaan. Deze derde bunker heeft als munitiebunker dienst gedaan. De romp van Hr. Ms. Prins Hendrik werd omgebouwd tot drijvende Flakbatterie en heette onder Duitse vlag Ariadne.
Wellicht wist je dit niet; een aanvulling op een stukje geschiedenis van je toekomstige model!