bouwverslag pantserdekschip Hr. Ms. Holland

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 19 feb 2008.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Het achterdek vorderd gestaag. Het hoofdgeschut (15cm. kanon) nu ook klaar en kan draaien net als het voorste geschut. Aangezien het een open afuit is en de loop toch een elevatie wil geven, heb ik een vork gemaakt dat wanneer het kanon draait, de loop over de vork glijd en omhoog getilt wordt. (zie een stukje terug in dit verslag)

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterste hekdeuren zijn gemaakt van koper plaatjes waaraan ik pushpennen vastgesoldeerd heb om deze te laten scharnieren. Zij dienen voor het openen van het schootsveld voor de torpedobuis. In het model komt er geen torpedobuis in maar een buis waarin een verende sleephaak zit om weleens een rubberbootje aan te hangen.:D

    [​IMG]

    De volgende stap is het uitzagen van het lofwerk... Was er al mee begonnen tussen de "verloren uurtjes".;)

    groeten Paul
     
  2. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    :worship::worship::worship::worship:
    Need to say more?
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Hier nog even een foto van het middendek met de opbouwdelen. Vrij simpel om te bouwen, het zijn een aanteal hoekige dekhuizen die verbonden worden met een lange loopbrug van voor tot achter.

    [​IMG]

    De twee schoorstenen zijn gemaakt van 32mm afvoerbuis waarom er twee kunstof ringen (halfrond) gelijmd zitten.

    Tot de volgende update, Paul
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik was even bij andere modelbouwdisciplines aan het snuffelen en oh, wat een prachtig project vind ik hier!!! Ik heb ook in het museum het Gelderland model staan bewonderen. Als ik schepen deed zou ik ook dit soort modellen willen bouwen, maar ik ben aangestoken door (oubollige) vliegtuigen, ondanks het feit dat ik schipperskind ben. C'est la vie.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Henri,

    Misschien dat we in de toekomst wat raakvlakken hebben. Na dit model ben ik van plan om nog een pantserdekschip rond 1915 te bouwen. Deze vervoerde twee Fokker DII's op haar achterdek.;)

    groeten Paul
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Update,

    Het middendek schiet al aardig op. De eerste hoofddekhuizen staan erop en gespoten met airbrush. De dekken van de opbouwen zijn belijmd met fijn horredoek om zo dat ouderwetse ribbelplaat te verkrijgen. Toen hadden ze nog geen traanplaat!
    Ook de luchthappers zijn al klaar. Deze zijn van waterleidingbuis 15mm gemaakt met koperen knieen erop gesoldeerd. Van die knieen heb ik wel eerst de sokken eraf gezaagd tot aan de bocht maar wel dat je nog net de aanzet van de sok kan zien. Verder gloei ik dit uit om op een bolle staak deze opmaat te kloppen.

    [​IMG]

    Hier een detail van de voorste schoorsteen waarbij de roetaanslag is geairbrushed.

    [​IMG]


    Tot zover, Paul
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hier een detail van de voorste schoorsteen waarbij de roetaanslag is geairbrushed.

    Ja ik zie weer niets hoor
    mvg
    Frederik
     
  8. Botter

    Botter Guest

    brilletje misschien?

    [​IMG]
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Hier een foto van het achterste dekhuis met het dak van de machinekamer. Heb eerst een messing kader gemaakt om vervolgens verchroomde spijltjes in te lijmen. Een heidens karweitje!

    [​IMG]

    Verder is de achterkant van het brugdeel ook klaar. De loopbrug naar achteren is abrupt onderbroken, omdat het gehele middendek uitneembaar wordt. Dit sluit straks passend aan.

    [​IMG]

    groeten Paul
     
  10. Snoerke

    Snoerke

    Lid geworden:
    13 feb 2008
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Druten
    Dag Paul,

    Wat voor houtsoort heb je gebruikt voor het achterste dekhuis?

    En hoe is het dek gemaakt? Met losse latjes, ingetekend, met draden ingelegd of nog anders?

    Groeten,
    Snoerke
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Snoerke,

    De gehele opbouw is gemaakt van verschillende diktes berkentriplex. Het dak van de machinekamer ook, alleen deze heb ik eerst in een waterbeits gezet om daarna een aantal lagen blanke lak overheen te zetten. De dekken zijn ook berkentriplex, getekend en gelakt met blanke zijdeglans. Alle andere sierlijstjes of houtendelen bestaan uit verschillende houtsoorten waaronder; walnoot, bokapi, mukaly, ayous enz..

    Deze hield ik nog genoeg over van de statische modelbouw (Wasa, San Felipe, Halifex, Cutty Sark, Pandora in aanbouw). Mocht je ook deze houtsoorten willen hebben, kijk dan even bij Authentic Shipmodels Homepage .

    Het gehele model bestaat uit hout, Het nadeel ervan is dat bij een varend model je alle delen goed moet behandelen tegen vocht! :rolleyes:

    groeten Paul
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2008
  12. robbedebop

    robbedebop

    Lid geworden:
    8 jul 2007
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Hoofddorp
    prachtig

    Hallo Paul,

    Fantastisch hoe jij dit schip bouwt.

    Grote complimenten.

    Gr.Rob
     
  13. Snoerke

    Snoerke

    Lid geworden:
    13 feb 2008
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Druten
    Paul, bedankt voor deze inzichtelijkheden! Veel foto's en plaatjes tonen dan wel het resultaat, maar vaak niet de inspanning. Daarom ben ik ook vaak benieuwd naar de technieken *achter* het modelbouwen, want er gaan natuurlijk heel wat uren in zo'n dekhuis zitten! Lakken, drogen, schuren, lakken, drogen, schuren, etc!

    Hoeveel uren heb je inmiddels in je schip zitten? En hoeveel uur per week spendeer je ongeveer aan de bouw?

    Groeten,
    Snoerke
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Snoerke,

    Zoals ik in het begin van het verslag beschreef is het model al af. Begin 2005 begon ik aan de bouw en duurde tot eind van dat jaar. Het geluk is dat ik een eigen zaak (Klokkenmakerij de Tijd Oudenbosch) aan huis heb waardoor ik m'n eigen uren kan indelen. Soms werd het wel een obsessie waardoor ik minimaal 4 uur op een dag aan het bouwen was, dat elke dag van de week, 1 jaar lang...reken maar uit.:hammer:

    Als ik iets in m'n hoofd heb dan rust ik pas als het af is, ben dus geen type om het een aantal maanden in de hoek te leggen. Wel moet ik zeggen dat ik nog steeds enkele verfijningen aan breng. Het gehele beslag is eigen maak, op de 300 relingpalen, bolders, schroeven en 5 ankers na (de twee hoofdankers zijn nog aangepast red.). Na dit schip bouwde ik de Zwarte Zee III en toen was de modelbouwhonger wel gestild. Nu in 2008 beginnen de kriebels weer en ben van plan om nog een pantserdekschip de Hertog Hendrik te bouwen. Hier neem ik meer tijd voor en wil deze mooier bouwen dan de Holland.

    groeten Paul
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Nog mooier, kan dat? Ik volg dit met stille bewondering, maar dit niveau zal ik nooit halen.
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Zinnia,

    Ach, het streven is toch naar een verbetering bij het maken van een volgend model. Het schip is nu zo'n twee jaar in de vaart en er vallen mij steeds meer dingen op dat ik nu zeker zou verbeteren. De detailering wordt bij een volgend model veel fijner.

    groeten Paul
     
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Beste Paul,

    Ik volg al een tijdje met bewondering dit verslag. Maar je laatste opmerkingen snap ik niet. Wil je zeggen dat dit schip volledig af is en dat je voor de vorm elke keer wat nieuwe foto's plaatst? met terugwerkende kracht dus het bouwverslag publiceerd? Ik dacht dat ik een live bouwverslag volgde.

    Groeten,

    Freek
     
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Freekt,

    Ik begrijp dat je verbaasd bent maar dan lees je niet alles. Aan het begin toen ik deze topic opende beschreef ik al dat dit model af is en er nog steeds aan het "verfijnen" bent. Ik vind het gewoon leuk om dit bouwverslag te plaatsen en dat anderen hun voordeel ermee kunnen doen.

    groeten Paul
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Paul

    Het volgende model de "Hertog Hendrik"?
    Een stukje geschiedenis van het laatste jaar in Nederlandse dienst:

    "Bericht van de Kapitein Luitenant ter Zee Kon. Marine Reserve H.L. Oudenhoven.
    29 Augustus 1939, toen de Algemeene Mobilisatie werd afgekondigd, begaf ik mij naar den Helder en meldde mij bij de Commandant der Marine te Willemsoord. Deze deelde mij mede, dat hij' me benoemde tot Commandant van Hr. Ms. "Hertog Hendrik en dat ik dit schip zoo spoedig mogelijk in dienst moest stellen. Het schip had juist een oefenreis naar West Indië gemaakt, was uit dienst gesteld en zou op de Rijkswerf opgelegd worden. Men had die dag reeds kolen geladen en nu was men druk bezig met het wederom aan boord brengen van de inventaris. De volgende morgen werd naar de Buitenhaven verhaald. Er werd munitie geladen en nog meer inventaris aan boord gebracht. De daarop volgende dag, de verjaardag van H.M. Koningin Wilhelmina, werd 's middags naar de reede verstoomd en werden de kompassen gesteld door personeel van het Rijksinstituut te Leiden.
    Op 31 Augustus om 17.00 uur vertrok de "Hertog Hendrik" naar Terschelling. De volgende morgen arriveerde het schip op de Vliereede, alwaar geankerd werd. De opdracht luidde het mijnenveld in het Stortemelk (vaarwater tusschen Vlieland en Terschelling) te beschermen, wanneer een eventueele vijand dit mijnenveld zou willen opruimen, om van de Vliereede gebruik te maken als veilige ligplaats voor zijn eigen vloot.
    De "Hertog Hendrik" bleef tot 4 November aldaar liggen. De laatste week waren 3 kanons van 15 c.m. van boord gehaald, om op Vlieland opgesteld te worden. Deze batterij zou dan de taak van de "Hertog Hendrik" overnemen. Het schip keerde naar den Helder terug."

    Het schip is in de meidagen van 1940 door de Engelsen tot zinken gebracht ergens buitengaats de Waddeneilanden.
    Vervolgens door de Duitsers geborgen en als Flakschip ARIADNE bij de Kriegsmarine in dienst gesteld:
    [​IMG]
    De Ariadne als Flakschip.
    (een typisch voorbeeld van: "Hoe verpest je een schip...")

    De 24cm kanons werden door de bezetter overgebracht naar het eiland De Beer, waar ze als kustgeschut ingebunkerd werden met als naam
    "Küstenbatterie Brandenburg"
    Ik heb tijdens mijn vakanties in Hoek van Holland uitgebreid onderzoek gedaan naar de Duitse versterkingen aldaar en kwam tot mijn stomme verbazing deze (antieke) kanons tegen. Ik heb er een uitgebreid artikel over geschreven, wat in 4 delen in het militaire blad "De Onderofficier" gepubliceerd gaat worden. Een klein stukje tekst hierover wil ik je niet onthouden:

    "Küstenbatterie Brandenburg op De Beer bestond uit twee voormalig Nederlandse stukken geschut, afkomstig van de oude kruiser Hr. Ms. Prins Hendrik. Dit schip deed in de winter van 1939 dienst als batterijschip Vliereede en lag voor Ameland. Daar is ze gebombardeerd, en door de Duitsers geborgen. Ook deze stukken waren apart in pantserstalen koepels ingebouwd. Er is nog een derde geschutsbunker van dit type gemaakt, maar daar heeft nooit een kanon in gestaan. Waarschijnlijk is tijdens het demonteren van het daarvoor bestemde kanon uit een zusterschip van Hr. Ms. Prins Hendrik iets fout gegaan. Deze derde bunker heeft als munitiebunker dienst gedaan. De romp van Hr. Ms. Prins Hendrik werd omgebouwd tot drijvende Flakbatterie en heette onder Duitse vlag Ariadne.

    Wellicht wist je dit niet; een aanvulling op een stukje geschiedenis van je toekomstige model!
     
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Roel,

    Bedankt voor de vele info! Voordat ik een model bouw verdiep ik mij eerst hier in en ja dit wist ik al. Heb veel van internet afgehaald en ben in het bezit van het boek Nederlandse zeemacht, auteurs; Mulder en Ruygrok. Het schip wil ik in de periode bouwen toen aan de achtermast een traliekraan zat om twee watervliegtuigen te vervoeren. Twee foto's heb ik nu waar deze dubbeldekkers opstaan. Het enige waar ik nog opzoek bent is het feit welk type deze vliegtuigen waren. Voor de hand ligt dat deze twee Fokkers type D II's waren.

    Misschien weet jij meer? Overigens ga ik binnenkort naar het archief te Den Haag toe die vele militaire blauwdrukken van allerlei wapentuig hebben.

    groeten Paul
     

Deel Deze Pagina