Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Dat zijn leuke dingen die een model bijzonder maken. Zo zit er op mijn galjoen een sleutelhanger verwerkt, die nu dienst doet als boegbeeld. Deze heb ik van mijn moeder gehad op mijn 15e of 16e. Ze vond dat wel een passend geschenk voor een puberende tiener. :)

Heb een mars even in het water gelegd. En na 5 minuten was hij buigzaam. Dus heb ik die nu ingespannen om te drogen en kijken wat dit doet. Als dit lukt om hem recht te krijgen is dit probleem opgelost.
Het gaat ook om de grote marsen, de kleineren zijn nagenoeg recht.

zo, allemaal geweekt en ingeklemd.
Dit laten we een weekje zo liggen
IMG_0936.JPG

4 stuks die ernstig vervormd waren.

ik heb er nu 1 uit de klemmen gehaald en die laat ik zo even liggen, kijken of hij weer helemaal krom trekt of maar een klein beetje. Hij begon al na een minuut iets te werken. Als het daar bij blijft laat ik hem. Anders moet ik iets anders verzinnen.
Ik was aan het denken om de onderste laag weg te schuren en dan vliegtuig triplex ertegen aan.

Op de foto, zie je een halve mm. Als dit zo blijft is het goed.

IMG_0998.JPG

Er zitten 2 krommingen in 2 tegengestelde zijdes gaan omhoog en de ander tegengestelde zijdes omlaag.
Het is houtlijm, verhitten met strijkbout kan ook. Misschien. Hij is nu nog niet veel verandert, misschien dat het toch gaat lukken.

En we zijn weer bezig. Eerste mars geweekt in water en onderste latjes allemaal verwijdert.
Door het water is het allemaal "gegroeid" uitgezet. Dus die latjes drogen. Wel vooraf de omtrek afgetekend voordat hij het water inging.
Morgen na drogen de onderkant van vliegtuig triplex voorzien en alles weer in elkaar lijmen.

IMG_1054.JPG

IMG_1056.JPG

IMG_1057.JPG

IMG_1055.JPG

Back