Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

In tussen dat de ene mars aan het drogen is de tweede ontdaan van de onderste laag.

IMG_1058.JPG

na het reinigen en licht schuren wordt deze even geklemd om te drogen. Waarna hij nogmaals geschuurd en egaal gemaakt wordt en op een stukje vliegtuigtriplex gelijmd wordt.

IMG_1059.JPG

het gaat verrassend goed, even leren omgaan met het weken in water. De eerste nog in zijn geheel ondergedompeld heb ik deze tweede alleen op een laagje water van ongeveer 2 millimeter diep gelegd zodat alleen de onderste laag hout doordrenkt is. Ook heb ik eerst het hout ook met een mesje ingesneden.

Juist door het éénzijdig aanbrengen van fineer op een kern gaat het kromtrekken. Dat is ook de reden dat het gebeurde denk ik en ook het gebruikte materiaal. het één krimpt harder dan het ander en het trekt krom. Vandaar ook dat er altijd een tegenfineer wordt toegepast.
Je basisplaat was nu triplex?
Je zult het haaks op de vorige nerfrichting moeten lijmen.
Vandaar dat triplex bestaat uit 3 lagen. de kern en beide buitenlagen. Multiplex bestaat bijvoorbeeld uit 5,7 of nog meer lagen om het kromtrekken te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Juist door het éénzijdig aanbrengen van fineer op een kern gaat het kromtrekken. Dat is ook de reden dat het gebeurde denk ik en ook het gebruikte materiaal. het één krimpt harder dan het ander en het trekt krom. Vandaar ook dat er altijd een tegenfineer wordt toegepast.
Je basisplaat was nu triplex?
Je zult het haaks op de vorige nerfrichting moeten lijmen.
Vandaar dat triplex bestaat uit 3 lagen. de kern en beide buitenlagen. Multiplex bestaat bijvoorbeeld uit 5,7 of nog meer lagen om het kromtrekken te voorkomen.
3 lagen triplex, 1,5 mm dik. en dan doe ik aan de onderzijde nog een laag fineer aanbrengen (mahonie). De kleinere marsen zijn ook krom, maar dit is zo minimaal dat ik daar niks aan doe, het gaat om de 4 grootste.

Ik heb vandaag de overige marsen en alle losse onderdelen voor de masten gesorteerd. Ga ze straks nog schoonmaken en in de deense olie zetten. Er moet nog 1 mars afgewerkt worden en 1 complete gemaakt worden dan zijn die werkzaamheden klaar.
Ook even gestoeit met het geschut. Ik ga daar helemaal geen touwen opzetten. wel breng ik alle kleine details van messing aan, zoals de haken en oogjes en de scharnierstukken van het geschut, hoe ze ook mogen heten.
A is hoe het er nu bijstaa
B is mijn eerste met touw
C is de definitieve manier.

Scharniertjes moeten nog gezwart en vast evenals het hout waar de ogen zaten herstellen. Bij de andere laat ik de oogjes in het hout en haal ik alleen het touw los.

IMG_1067.JPG

IMG_1068.JPG

IMG_1069.JPG

Het dek (volgens mij een jaartje of 10 oud inmiddels) vertoond wat slechte plekken. Lak is los en vies. Ik haal al het geschut los en geef dit eerst een opfrisbeurt. zodat het weer net zo mooi wordt als de rest van het schip.

Goed om te weten, dan hoef ikde delen die redelijk goed zijn licht te schuren. Ik zet er ook een laag Deense olie op. Heb al stukje gedaan als proef en dat frist de boel goed op.

Ik werk nu aan 3 dingen tegelijk, of beter gezegd afwisselend. Dit maakt het werk leuk.
Ben de oude vernis, stof en dofheid op het schip aan het verwijderen. (deense olie is vernis met olie) als dat klaar is, krijgt hij een nieuwe laag deense olie. En dat heb ik op een groot gedeelte van het dek geprobeerd en dat is een wereld van verschil.
de marsen ben ik aan het maken, vandaag hout gekregen via de post. incl. notitieblokje. Het hout is super Hans! :thumbsup::thumbsup: daar kan ik straks ook verder mee.
En ik ben het geschut van details aan het voorzien, dit moet ik echt afwisselend doen omdat dit nogal een friemel gedoe is. (ps. ik weet niet van wie de tip ook alweer kwam, maar dat keukenbrandertje van de action is daar perfect voor, solderen is simpeler nu)
Hiervan heb ik wat foto's van eerder werk en van nu.....
IMG_0303.JPG

IMG_0304.JPG

IMG_1074.JPG

IMG_1075.JPG

IMG_1076.JPG

IMG_0301.JPG

Er komt dus geen touwwerk, wel wil ik de details wat meer aanbrengen. De beugels bij de wielen wil ik ook maken.
Ik heb tijd en geduld genoeg, dus dat moet lukken.

Back