Bouwverslag Pulsar uit Polen

Krijg er geen warm gevoel bij :( Ik hoop dat je zoals Loet het op zijn site beschrijft een hardpoint hebt gemaakt waar het busje in zit. Anders verwacht ik dat binnen een paar worpen deze verbinding aan gort is.

Is dat zo goed dan????? Zie:

Van Peter had ik een advies gekregen en die was: "hard gooien" en dat heb ik gedaan. Meteen in de eerste taak, oplopend, bij de 1.45 mijn vleugel door midden gegooid, zo'n kist komt als een aangeschoten eend naar beneden en daar breekt de romp dan ook nog eens om toch maar vooral de gradatie ellende te verhogen

Ik hoop dat je zoals Loet het op zijn site beschrijft een hardpoint hebt gemaakt waar het busje in zit. Anders verwacht ik dat binnen een paar worpen deze verbinding aan gort is.

Zou ik zeker doen, die busjes zitten na een paar harde worpen gegarandeerd los. Je kunt het proberen, heb je daarna gelijk ruimte voor hardpoints ;)

succes,
Jaap

Is dat zo goed dan????? Zie:

Wie zegt dat ik mijn eigen advies volg. Misschien heb ik wat anders geprobeerd.
Zoiets moet af en toe. Wil je verder komen, ook als het wel eens door die zogenaamde verbetering en gehoopte vooruitgang misgaat, moet je blijven innoveren.

Ik verwijs hierbij niet graag naar een serie motoren (20) die ik gemaakt had met een verbeterde gasstroming. Deze liepen 500 rpm minder dan de motoren die dit niet hadden.

De laatste twee eeuwen merkten verschillende filosofen op dat de vooruitgang steeds sneller gaat. Heden doet onder zogenaamde transhumanisten de theorie opgeld dat er in de nabije toekomst een technologische singulariteit in het verschiet ligt: het moment dat de vooruitgang naar oneindig schiet.
Dat moment komt er aan, ik voel het.

Maar om terug te komen op de eerste zin in dit verhaal: ik had de gewone hard points zoals beschreven, misschien had het model een verborgen gebrek en anders had ik het zelf bij het bouwen.
Het gedeelte met de hard points zat trouwens nog op de romp vast. De aangeschoten eend was dus in de andere vleugel geraakt:sniper:

Loet

De laatste twee eeuwen merkten verschillende filosofen op dat de vooruitgang steeds sneller gaat. Heden doet onder zogenaamde transhumanisten de theorie opgeld dat er in de nabije toekomst een technologische singulariteit in het verschiet ligt: het moment dat de vooruitgang naar oneindig schiet.
Dat moment komt er aan, ik voel het.
Loet,

Newton wist 300 jaar geleden al dat er bij een werpsnelheid van 100km/u en een rompgewicht van 150gr ong. 7 kg op de verbinding komt te staan.

gr,
Jaap

100 km/u, een lachertje

Loet,

Newton wist 300 jaar geleden al dat er bij een werpsnelheid van 100km/u en een rompgewicht van 150gr ong. 7 kg op de verbinding komt te staan.

gr,
Jaap

Je vergeet dat ik van Peter A heel hard moest gooien, dat kon zelfs Newton niet weten...........

Je vergeet dat ik van Peter A heel hard moest gooien, dat kon zelfs Newton niet weten...........

Loet,

Blij te horen dat je tenminste nog naar iemand luistert. ;-)

Maar Newton kon natuurlijk ook niet weten dat die non-transparante singulariteit in de vleugelligger ging leiden tot een irreversibele divergentie van de V-stelling.

Als ik naar deze foto kijk zie ik volgens mij het volgende:

Vleugelhelften schuin geschuurd tot 6 graden en tegen elkaar gelijmd. Daarna een gat geboord op de plaats waar het busje moet komen en deze er in gelijmd.
Nu komen in de neuslijst nog 1 of twee pennen en dat moet alles houden ???

Krijg er geen warm gevoel bij :( Ik hoop dat je zoals Loet het op zijn site beschrijft een hardpoint hebt gemaakt waar het busje in zit. Anders verwacht ik dat binnen een paar worpen deze verbinding aan gort is. Als je dat niet gedaan hebt zou ik alsnog een hardpoint maken door vanaf de bovenkant ruim rond het busje wat schuim weg te halen. Probeer dat door een zo klein mogelijk gat te doen en duw met een haakje wat schuim weg. Ik zou zeker aan beide kanten van de bus zo'n 1,5cm ruimte maken zodat er hardpoint van 3 bij 1 cm ontstaat. Als je er voor zorgt dat je geen "lek maakt aan de onderkant van de vleugel kan je de ontstane ruimte eenvoudig met epoxy en wat glas of carbon snippers opvullen. Zorg ook dat de paspen in de voorlijst voldoende grip heeft op deze manier en niet koud in het schuim zit.
Bij een worp komen er behoorlijke krachten op te staan en dan zouden de bus en pen gewoon uit het schuim poppen.
Theo, bedankt voor de tips.
Echter op de plaats van de bussen zit geen schuim, maar balsa. De beide vleugelhelften zijn verlijmd met elkaar op de mimi methode. Gaten in het balsa geprikt (+- 1 cm balsa aan de wortel van de vleugelhelften) en verlijmd met epoxy. Ik neem aan dat dit wel goed gaat aangezien ik dus niet koud in het schuim zit.
De paspennen, (het zijn er 2) gaan niet in de voorlijst, maar ook door de vleugel op dezelfde manier als de bussen. Dus ook in het balsa, niet in het schuim.
Zie foto die op de website van de ontwerper staat:
Foto-SCP8NC4Z-D.jpg

Ik ga het dus eerst maar eens op deze manier proberen.
Ik heb nog geen negatieve berichten gevonden vwb de bussen.
En mocht het idd niet werken kan ik het alsnog versterken natuurlijk! En heb ik meteen ruimte!;)
Nadien over de gehele deelnaad een strook 50 grams 4cm breed glas lamineren met de weefrichting diagonaal. Dat moet voldoende zijn.
Thanx!
Wist ik niet. Ik had niet op de weefrichting gelet denk ik! :D
Eerst maar even 50 grams glasweefsel halen..

Als het een vleugeltje voor mijzelf was geweest had ik minstens 4 laagjes 25grams onder 45° aangebracht. Die strookjes zijn het gewicht namelijk niet.

1 laag 54grams glas vind ik (dus een zeer persoonlijke mening) bijzonder mager.

@Berrie,

Heb op de Tantalus slechts 1 laagje 25 grams. Dit heeft zelfs met 110 gram ballast aan boord gehouden en ik ben toch niet echt een voorzichtige werper

Ik heb dat ooit eens van je gelezen. Vandaar dat ik ook zo duidelijk aangaf dat het om mijn persoonlijke voorkeur gaat. Ik zou het zelf nooit met 1 laagje 25grams glas doen. Zelfs niet met jouw verhaal erbij... Nogmaals, het is persoonlijk!

Laatst bewerkt:
Gevoelsmatig zou ik voor minimaal 50 grams (of twee lagen van 25 grams) glasweefsel gaan. Het verschil in gewicht is immers minimaal.
Ook is er een verschil (waarschijnlijk zij er meer verschillen) tussen de Pulsar en de Tantalus:
- De Pulsar heeft alle bevestigingen in het midden zitten.
- De Tanatalus (Twister romp) heeft bouten aan beide kanten van het midden zitten waardoor het glasweefsel minder belast wordt.

Bas

Gevoelsmatig zou ik voor minimaal 50 grams (of twee lagen van 25 grams) glasweefsel gaan. Het verschil in gewicht is immers minimaal.
Ook is er een verschil (waarschijnlijk zij er meer verschillen) tussen de Pulsar en de Tantalus:
- De Pulsar heeft alle bevestigingen in het midden zitten.
- De Tanatalus (Twister romp) heeft bouten aan beide kanten van het midden zitten waardoor het glasweefsel minder belast wordt.

Bas

Zit ondertussen 1 laag van 25 grams op.
Ik heb het idee dat dit wel genoeg is aangezien de beide vleugeldelen met een balsa/epoxy verbinding gelijmd zijn.
Zit nog te twijfelen of ik er nog een laag over heen moet doen.
Het is wel heel mooi gelukt! Geen enkel belletje of rafeltje! :cool: :D :cool:
eerst de oppervlakte van de vleugelverbinding ligt opgeschuurd en de epoxy (geen lamineer epoxy, had ik niet in huis) er met een kwastje opgebracht. Daarna warm gestookt met de fohn van mijn vriendin en met het kwasje goed ingewreven en verdeeld op het oppervlak. Daarna de overtollige epoxy verwijderd (gedept) met een doek.

Als ik naar mijn mimi kijk is dit dezelfde verbinding (ook een balsa op balsa verbinding), echter zonder glas over de middenverbinding en dit houdt toch echt heel goed.
Het uiteinde wara de werppen zit heb ik wel met 25 grams versterkt, aangezien ik de werppen met de benodigde balsa er tot 2 x toe uit heb getrokken/gegooid.
maar misschien moet ik de mimi en de pulsar niet met elkaar vergelijken.
Ben nog maar net een beginnend dlg-er en met full-size kisten heb ik nog geen ervaring.

Misschien toch maar voor 2 laagjes gaan. :rolleyes: (Weegschaal als sterrenbeeld!)

Gevoelsmatig zou ik voor minimaal 50 grams (of twee lagen van 25 grams) glasweefsel gaan.

Bas
De tweede laag zit er op.

Vandaag maar even inkopen bij HK gedaan.
Een voltage booster en 2 lipo's van 360 mah gekocht.
Er was iemand zo enthousiast (lees het hele verhaal hier: Lipo met voltagebooster - F3K Nederland), dat ik heb besloten om het op deze manier eens te proberen! ;)

:confused: Hoe je die link aan "hier" koppelt is mij een raadsel! :confused:

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Best een goed idee, misschien een beetje zwaar.
Let op dat niet alle ontvangers met een wat lagere spanning goed willen werken.
Heb ooit ook dergelijke accu's bij dealextreme besteld, en de capaciteit aangegeven was een beetje aan de positie kant.

Zelf goede ervaring met een 2P380mAh (=760mAh totaal) Zippy LiPo accu.
In combinatie met een Hobbyking booster werkt dit prima.
Accu weegt compleet 19 gram.
Booster iets van 5.

Zo, dat is een tijd geleden!
Ondertussen ben ik alweer 3 projecten verder! :p
Heb de smaak te pakken gekregen van de zogenaamde edf's.. Is ook leuk! :cool:

Maar, the show must go on!
Ben toch maar gegaan voor de theo methode.
Rhino 3s lipo gekocht met voltage booster en deze parallel gesoldeerd. Dat ging heel gemakkelijk dank zij de goede beschrijving op f3k.nl

Ik heb gekozen om de kloon fasst ontvanger te gebruiken in het rompje.
Dit omdat de aansluitingen van mijn stekkers goed uit komen en ik veel problemen met de passing had met de R617FS ontvanger van Robbe.
Stekkers moet ik er dan van boven in stoppen en dat zat wel heel erg nauw in het rompje vandaar dat ik gekozen heb voor de goedkopere variant.
Mijn ervaringen zijn tot dusver goed met deze ontvangers, dus ga ik daar maar voor. Aangezien de romp van full carbon is moeten de antennes er wel uit gaan steken, maar dat is voor latere zorg en gaatjes ga ik pas maken wanneer ik weet waar de ontvanger komt te liggen.

Voor het stabilo en kielvlak heb ik verenstaal genomen van 0.3mm
Aangezien ik een paar spannende momenten met de mimi heb mee gemaakt, heb ik gekozen voor 2 veertjes op het hoogteroer en 2 op het richtingsroer om flutter uit te sluiten. :D

Volgende stap: Het stabilo monteren op de romp.
Heb wel eens gezien dat men dat deed door de vleugel op de romp te bevestigen en deze op de kop te plaatsen. Het stabilo zou dan precies goed moeten liggen.. :???:
Weet niet of ik daar voor ga. Heb altijd vertrouwd op mijn timmermans ogen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan! :rolleyes:

Iemand een goede tip?

Back