De hamerzaag techniek
Vandaag zijn de hoofdvleugels gesneden. Dat was nog even lastig want de snijbeugel was te kort. Ieder vleugeldeel wordt 1.5 meter. En de beugel kwam maar tot 1.3m. Met behulp van een balkje en wat schroeven een geïmproviseerde snijbeugel gemaakt. Met behulp hiervan zijn vier vleugeldelen, dus twee vleugels, gesneden. (foto`s vergeten)
Vervolgens is de start gemaakt met de zijkanten van de romp. Hiervoor de grote platen tempex grof op maat gemaakt met behulp van een hand zaag.
Vervolgens is de zijkant van de romp afgetekend op de tempexplaat. Omdat er vier van deze rompdelen moeten worden gemaakt zijn er vier platen tempex op elkaar gelegd. De romp heeft een beetje de vorm van een banaan en om die kromming met een zaagbeugel te krijgen zal niet gaan werken. De beugelsnijder kon de afstanden en de dikte van de tempex niet verwerken. Hierdoor een nieuwe snijtechniek bedacht.
Bij deze snij of zaagtechniek is een belangrijke functie weggelegd voor de hamer. Op onderstaande foto is goed zichtbaar hoe e.e.a in zijn werk ging.
Door een latje, een soort hengel, wordt de snijdraad doorgevoerd. Aan het andere einde van de snijdraad is een hamer aangebracht die als een soort contragewicht onder aan de draad hangt. Wonderwel hing die hamer uiterst rustig en kon alles redelijk strak en precies worden uitgezaagd.
En dan is het gewoon een kwestie van hengelen
Op de rechte stukken werd gebruik gemaakt van een geleiding
Vervolgens moest het vleugelmiddenstuk worden uitgesneden. Dat was iets lastiger van daar zaten wat rondingen aan. Maar met behulp van een ringsleutel 22 was ook dat geen probleem.
Nou en op het einde van al deze bouwactiviteiten wou ik toch even kijken welke omvang het model gaat krijgen. Dus de vier rompzijkanten maar een op de voorvleugel gezet. (Die ligt overigens met de neuslijst naar achteren gericht) Zo krijg je een beetje een beeld hoe gaat worden.
Voor de grote hoofdvleugel, net achter de cabine, kwamen we handen te kort.
Wordt vervolgd..