Bouwverslag RBC Kits Polecat, een EF1 racer.

Gisteren soort van maiden. Mijn zoontje duwde het toestel van de tafel, en hij kwam ondersteboven op de tegelvloer terecht. Hmmmm... Alles lijkt heel op het eerste gezicht, maar ik moet hem bij daglicht eens goed inspecteren. En hopen dat er in de vleugels niks gebeurd is...

Hugo

Vandaag dan de echte maiden. Omdat ik al maanden niet gevlogen heb, maar even door de instructeur. Hij vliegt goed, maar de rolroeren reageren veel te weinig, en hoogte is veel te snel in reactie. Dus, landen maar. Ik heb inmiddels de zender, maar de landing lukt niet lekker dus doorstarten en de instructeur landt hem. Perfect, geen neusstandje.

Ik heb de rolroeren iets groter gezet, maar de servo duwt de stangetjes eerder krom dat dat we echt meer uitslag krijgen. Hmmm... En de uitslag is +/- 12mm, en dat vind ik al best veel. Wel even de expo eraf gehaald.

Vlucht twee start ik zelf, en dat gaat super en eenvoudig. De rolroeren zijn nog verre van optimaal, en ik moet nog steeds aan het hoogteroer denken. Die is nog erg gevoelig. Wel de eerste snelheidsruns gemaakt; man wat is dat ding snel. Ik heb de afgelopen jaren alleen 3D achtige kisten gevlogen, dit is andere koek. Helaas klimt het ding als een achterlijke zodra het gas er echt op gaat. Ik denk dat er of wat domping op de motor moet, of het zwaartepunt verder naar voren. Dat laatste maakt het hoogteroer ook wat minder happig denk ik. Landing gaat goed, eerst een langzame flyby en dan keurige driepunts, geen neusstandje.

Laatste vlucht was niet veel anders dan de tweede, alleen landde ik door een rare windvlaag net voor het veldje, waardoor ik op de neus ging (hoog gras op geploegd veld) en een propje brak.

IMAG0042.jpg

IMAG0043.jpg

Al met al een geslaagde middag, maar veel ruimte voor verbetering. Met de kist zoals hij nu is durf ik in ieder geval niet voluit te racen. Emanuel; wat voor uitslagen heb jij, en waar ligt het zwaartepunt bij jou? Heb je domping ingebouwd?

Groeten,

Hugo

Hoi Hugo, proficiat met de geslaagde maiden vlucht!

Op hoogte heb je maar een paar mm uitslag nodig om op snelheid kort de bocht door te gaan. Op rol heb ik genoeg uitslag om in ongeveer een seconde een hele rol te maken. Ik zal morgen mijn Polecat even in elkaar zetten om de uitslagen te meten en het zwaartepunt te bepalen.

Dank je wel, dat zou super zijn. Fijn, zulke concurrentie! Ik heb net maar eens een echte balancer besteld:

SIGSH900-1_lg.gif

En een paar propjes. Ook het andere landingsgestel is besteld.

Ik zit voor de rolroeren nog aan andere ideeën te denken:
1) de rolroeren lossnijden en met gewone, ouderwetse scharnieren bevestigen. Ze bewegen nu rond het middelpunt makkelijk, maar worden wel erg stroef als de uitslag groter moet.
2) De roeren lossnijden, even met wat hout weer de scharnierkant opvullen, en dan de roeren met scharniertape aan de bovenzijde van het roer laten scharnieren. Ik heb nog Graupner scharniertape.

Wat denken jullie?

Hugo

Helaas klimt het ding als een achterlijke zodra het gas er echt op gaat. Ik denk dat er of wat domping op de motor moet, of het zwaartepunt verder naar voren.
Zwaartepunt naar voren = grotere instelhoek van de vleugel (meer up-trim) = nog meer stijgen bij snelheidsverhoging. Meer domping is ok.

Da's ook weer waar. Misschien juist naar achteren. Op de tekening staat geen domping, ik denk dat ik het eerder in het zwaartepunt moet zoeken. Ik vond de 63,5mm van de voorlijst op tekening ook al erg ver naar voren, de accu ligt op z'n gewone plek ondanks dat'ie veel zwaarder is dan de aangeraden accu. Ik wacht even de gegevens van Emanuel af, en ik hoop dat m'h balancertje er gauw is. Dat scheelt een hoop gokken-op-je-vingertoppen.

Hugo

Laatst bewerkt:
Hoi Hugo, het wordt vandaag niks meer, ik had nog een spoedklus voor mijn werk en ben net pas klaar. Even geduld dus tot morgen.
Ik denk dat je de rolroeren gewoon moet laten zoals ze zijn. Je bent wendbare 3D kisten gewend maar een racer heeft niets aan snelle rollen, ik moest daar ook even aan wennen. Tijdens racen is het belangrijker om je kist nauwkeurig op z'n kant te leggen zodat je mooi vlak de bocht om kan.

Ja, hé, poeh, nou nou... ;)

Niks aan de hand, ik ga toch volgend weekend pas weer aan de slag met het ding. Haast je niet! Ik heb net de rolroeren gemeten, ik heb toch minder uitslag dan op de tekening staat, en de roeren gaan (te) zwaar. Ruimte voor verbetering. Ik snap dat het geen 3D ding is, maar hij rolt nu in een seconde of 4 rond, en da's een eeuwigheid als je zo hard gaat.

Hugo

Zwaartepunt ligt bij mij op exact de plaats die in de handleiding staat. Mijn rolroeren hebben +/- 8mm uitslag. Hoogte heeft +/- 4mm en rudder +/- 15mm. Vliegt prima zo. Waarom jouw rolroeren het zo slecht doen snap ik niet. Hoe breed zijn ze? Die van mij 270mm breed.

Dank je wel, daar heb ik wat aan. Ik denk dat het zwaartepunt bij mijn toestel net wat te ver naar achteren ligt, maar ik zal het echt meten en corrigeren als ik het gereedschapje binnen heb.

Ik denk dat ik ook een oorzaak van het gebrek aan rolvermogen heb gevonden. Ik heb extra stangmateriaal gekocht voor het aansturen van de roeren, maar ik denk dat ik een maatje dunne heb gekocht dan bij de kit zat. Het buigt vrij makkelijk. En de scharnieren gaan (te) zwaar. Als daar ook nog eens een flinke luchtstroom tegen de roeren duwt, buigt het stangetje in plaats van dat het roer beweegt. Denk ik. Ik ga mij eens verdiepen in folie / tape scharnieren, en zwaardere stangetjes monteren. Die combinatie zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Hugo

Ik heb nog nooit problemen gehad met CA scharnieren. Na het lijmen moeten ze wel even goed doorbewogen worden. Let er ook goed op dat je de volledige slag van de servo benut. Ik heb de stuurstang dicht bij het draaipunt van de servo arm zitten. Je hebt dan veel meer kracht beschikbaar.

Klopt allemaal, ik heb dit ook nog nooit eerder gehad. Iets klopt er niet en ik zal het wel vinden. Alleen vrees ik dat ik halfgas kom racen, want veel trainingstijd zit er niet meer in.' t Wordt wel gezellig, toch? Is het deelnemersveld al bekend?

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me net ingeschreven. Er zijn nu 2 EF-1 deelnemers.
Hopelijk komt er nog eentje bij, dan kunnen we een heat vullen met EF-1.
Trainen kan ik ook vrijwel niet, ons veld leent zich er niet echt voor en ik kan alleen trainen als ik echt alleen op het veld ben. Ik overtreed de regels door midden op het veld om me heen te gaan vliegen.

Ach, echt? Da's jammer. Ik had op iets meer vliegers gehoopt. Dit is wel magertjes. Waar zijn al die enthousiasten gebleven? Er zijn zelfs ARF's te krijgen! Nou ja, we zien wel. Ik kom in ieder geval, of het ding nou vliegt of niet.

Hugo

Er zijn altijd veel last minute inschrijvers. Vorig jaar vaak de dag van te voren pas. Nu moet het een week van te voren, dus over een week weten we meer. Hopelijk vliegt Robbert nu ook mee.

Zo:

IMAG0074.jpg

Die is perfect. Hij was een heel klein beetje staartlastig. Ik zet het nog niet allemaal vast, van binnen, want het andere landingsgestel is nog onderweg en ik heb wielkastjes erbij. Als alles op z'n plek zit maak ik het af.

Ik hoop op nog een paar deelnemers, een eigen heat zou wel leuk zijn, inderdaad.

Hugo

Het landingsgestel is goed, maar ik wil liever de andere. Persoonlijke voorkeur. Rolroeren heb ik nog niet echt naar gekeken; we hebben een drama-weekend met een 2,5 jarige peuterpuber... Ik heb wel een idee, later meer. Meneer moet nu naar bed en slaat mama, dus ik mag even ingrijpen.

Hugo

Hèhè, poehpoeh, nounou... Het mysterie van de rolroeren is opgelost. Er was ook CA lijm naast de scharnieren gekomen, waardoor er ook folie van de vleugel aan de roeren vast zat. Even met een dun mesje er tussendoor, en alles was los. Het beweegt nu goed, en ik heb de uitslagen afgesteld.

Ook het nieuwe landingsgestel zit erop, alleen de wielkappen nog niet. Ik heb het toestel goed gebalanceerd. Technisch gesproken is het toestel klaar voor de eerste race. Ik heb nog wat nieuwe accu's die nog van stekkers moeten worden voorzien, dat doe ik wel op een avond.

Helaas niet meer gevlogen, vandaag, daarvoor was ik te laat klaar. Echt racen zal dus zeker niet gaan lukken, ik zal denk ik op veilige hoogte wat rondjes vliegen. Is het deelnemersveld al bekend, vliegen we een eigen heat?

Hugo

Mooi dat je kist nu technisch in orde is. Ik heb wel een beetje kunnen oefenen en heb nog enorm veel moeite heb met de bocht om jezelf heen. Op vol gas gaat dat vaak niet goed.
Er kan nog tot en met dinsdag worden ingeschreven dus hopelijk komt er nog een EF1 bij. Ik breng 2 ARF kits mee naar de wedstrijd om nog wat meer mensen warm te krijgen voor deze klasse.

Back