Bouwverslag RBC Kits Polecat, een EF1 racer.

Hij is van E-Flite, dus verkrijgbaar bij vele dealers. Zo uit mijn hoofd bijvoorbeeld Hobby In in Waalwijk, RC-Addict, RBC kits, en vast nog vele anderen. Als ARF zijn ook de Pogo beschikbaar:

EFL4200.jpg

En nog wel een paar. In Amerika zijn inmiddels ook een stuk of 6 kits beschikbaar, hier in Nederland 2 stuks bij RBC, de Polecat en de Little Tony.

Leuk, kom meedoen! Ik raad je de OS motor aan, of de E-Flite motor uit de regels. Hier vind je de nieuwe regels:
http://www.nmpra.org/rules/EF1NewRules2_9_2012[1].pdf

Maar met een ARF en de juiste motor, hoef je de regels eigenlijk niet te kennen.

Hugo

Ik zou ook opening(en) in motorkap maken, hoe koeler de motor hoe meer vermogen die kan verwerken. Bovendien, magneten zullen al acheruit gaan voor de isolatie van de draden te heet wordt.

Bedankt Hugo, ik ga eens kijken voor een ARF. Volg dit topic al een tijdje en lees het topic op rcgroups door en het lijkt mij een uitdagende en betaaldbare tak vd sport!

Ron; hoe heet mogen magneten veilig worden? Meestal blijft de can, met de magneten, redelijk koel. Ik heb bij mijn Eagle Tree een motortemperatuursensor gekocht, en wil de boel gaan meten. Er zitten nu veel te grote koelopeningen in mijn motorkap, die wil ik langzaam dichter tapen, vliegen en meten. Meten is weten, toch?

Dank,

Hugo

Dank je wel! Het model is redelijk alternatief qua constructie, er is niet echt een motorspant. Ik ga proberen zo min mogelijk lucht de cowl in te laten, met nog acceptabele motor-, esc- en accutemperaturen. Wat er in gaat moet er namelijk ook weer uit, dus moet er een (grotere) uitgang ook nog zijn. Dus hoe kleiner de ingang, hoe minder groot de uitgang moet zijn. En hoe kleiner de ingangen, hoe mooier de luchtstroming over de motorkap.

En dat maakt dan allemaal geen jota uit omdat ik nog niet zo precies kan vliegen als de goede racers, en die winnen dus toch wel, maar ik vind het een leuk spelletje!

Hugo

Er komen voor volgend seizoen twee kisten bij, de Aloha en de Endeaver. Zie hier de voorbereidingen:

RC Groups - View Single Post - NMPRA Electric Formula One Racing is Here!

Ik haal misschien een kitje voor mezelf over via mijn werkgever (geen verzendkosten, wel belasting en zo). Als er meer geïnteresseerden zijn, PM dan maar even. Ik bied ook aan om, tegen vergoeding van materiaalkosten, een kist voor je te bouwen en eventueel te foliën. Drempelverlaging, noemen we dat, het enige dat ik ervoor vraag is dat je een wedstrijdje meevliegt als hij klaar is!

Hugo

Ach, bestel nu even snel en ARF, dan kan je 7 oktober nog meeracen! En dan bouw je gewoon een kitje voor volgend seizoen ;)

Hugo

Op de 7 oktober wordt er een pylonrace wedstrijd gevlogen met o.a. EF1 racers.
Iedereen kan komen kijken, er zijn wel wat voorwaarden om het mil. terrein te betreden.
Je moet je in ieder geval op Dutch F3D site aanmelden, en alle gevraagde gegevens invullen. (deze zijn nodig om de poort van het terrein te passeren).

Als je je hebt aangemeld, krijg je voor de wedstrijd de benodigde info.

We verzamelen om 9:00 voor de poort, en gaan met z'n allen dan naar de vliegplek en bouwen het cirquit op.
Om ca 10:00 willen we dan starten met racen.
Je kan ook helpen bij het racen, door b.v. het mede bedienen van het tijdmeet systeem.

Dus jullie zijn welkom. (dieren zijn helaas niet toegestaan)

Ook op de F3D site vind je info over het racen ook met EF1 modellen.
De site is niet zo snel, dus heb geduld.

gr Wubbo

Dank je wel, Wubbo!

Vanavond één vlucht gemaakt. Eigenlijk twee, de eerste eindigde in een afzwaaier bij de start. Ik moet echt volgas weg, niet twijfelen, als ik te langzaam ga zwaai'tie naar links af en breek ik het (zoveelste) propje.

De Eagle tree logger doet nog niet wat ik wil, maar wel heb ik ampères en voltages. De stroom piekt op 59A, wat lager dan bij de Turnigy. Jammer dat de toerentalmeter niet gewerkt heeft, en de accu temperatuursensor ook niet. Moet ik nog even naar kijken. Verder voelde het allemaal wat langzamer, maar er was ook geen wind en ik denk dat het de vorige keren met wind mee sneller leek. Volgende keer hopelijk toerentallen, dan heb ik wat meer vergelijk.

Hugo

Wat meer data van de Eagle Tree logger:

Flight one:
Max current 58,90A
Max rpm 14829
Max ground speed 145,9 km/h (= 91.19 mph)

Flight two:
Max current 64,02A
Max rpm 15090
Max ground speed 130,00 km/h (= 81.25 mph)

Ik vind de snelheid van de tweede vlucht wat bedroevend, maar op het Amerikaanse topic blijk ik niet de enige met die getallen. De 100+ mijl per uur blijkt niet zo gebruikelijk als men claimd, als je echt gaat meten.

Volgende keer accu en motor temperatuur ook loggen.

Hugo

Dat vind ik dus zowiezo jammer van de EF1 klasse: de snelheid ligt gelijk en soms nog lager dan bij de Q500. De kisten zien er fantastisch uit, zonder meer, maar men zou er goed aan doen om te streven naar wat steviger kisten waarmee je 200km/u zou kunnen halen, dan wordt het een interessante klasse. Maar ja, zal wel niet gebeuren :rolleyes:

Wat betreft het starten: af en toe maak ik en vluchtje met mijn Pogo en het blijft spannend. De beste manier voor mij is langzaam en heel gecontroleerd gas bij geven en elke neiging naar links met rudder te compenseren. Heb al heel veel near crashes bij het opstijgen mee gemaakt en uiteindelijk bleek deze methode voor mij het beste te werken. Oef, wat een kreng vergeleken met de Quickie. Toch jammer dat ze voor zo'n instap klassen een model type nemen waarbij je op het rudder wegmoet, dat maakt het gelijk alweer een stuk moeilijker.

Groet en "keep up the good work!"
Peet

Dat valt idd tegen. Dat moet harder kunnen. Het zijn GPS metingen? Je moet dan echt een flink stuk rechtuit vliegen voor een betrouwbare waarde.

Back