Prestaties..... voor wie het interesseert, zo deed mijn Cumuultje het op de eerste dag, dus nog zonder allerlei fijnafstemming..
Dit is een vlucht met de hele tijd zuinig vliegen en de flaps in de "normaal" stand. Je ziet dus de hoogte afgezet tegen de tijd.
Daar heb ik een stukje op ingezoomd.
Over deze bijna 4 minuten genomen is de daalsnelheid gemiddeld 0,56cm per seconde, en dan zit er ook nog wel aardig voorwaartse snelheid in. Zeker geen dobberen.
Ik heb ook een vlucht gemaakt waarin ik eerst een poos op de thermiekstand heb "gedobberd", daarna een eindje op speed heb gevlogen en het laatste stuk op de normale stand.
Terwijl ik dat deed dacht ik (dácht!) dat de thermiekstand geen verschil maakte, of zelfs dat hij zo langzaam vloog dat het niet goed kon zijn. Na minder dan een minuut ben ik daar dus mee gestopt. Wat schetst mijn verbazing....
Ik heb het stuk "thermiekstand" (bijna 40 seconden) eruit geknipt en wat blijkt:
De daalsnelheid is slechts 32cm/s! Kijk...now we're talking

Als ik dit niet op de log had gezien had ik het nooit geweten. Zelfs dit soort aanzienlijke verschillen kan ik vanaf de grond dus niet zien. Of sterker nog, ik dacht juist dat hij harder zakte. Als ik nog een reden nodig had om een loggende vario te hebben dan had ik die nu overtuigend gevonden.