Bouwverslag Reichard Cumulus

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 16 jan 2012.

  1. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    En de mijne is ook bijna af. Als 't een beetje weer is zaterdag vliegen. Weegt nu 727gram. Zwaartepunt is net niet goed, maar ik kan nog schuiven met de accu en unilog.
    Wel een boel gepriegel dat kleine en kwetsbare spul maar als 't straks een beetje vliegt dan was dat het wel waard. Ik zie ook waarom ze op rc-groups de stabilo een paar mm hoger hebben gemonteerd. Ze hebben de verkeerde hevels gebruikt, die zijn voor de flaps.
     
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    3370mm span en leeggewicht van 980gram....
    Dat zijn mooie getallen.
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Mijn Cumulus heeft ook gevlogen vandaag. Ging op zich wel aardig hoewel er toch nog best wel wat wind stond. Nu hopen op een mooie stille dag dan kan hij echt goed ingesteld worden.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Congrats! Lijkt me oa een heel fijn model voor de zwoele zomeravonden, lekker thermiek snuffelen na een dag hard werken...

    Gerben
     
  6. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik ben ook met een Cummulus aan het bouwen voor iemand, nu viel mij op dat op de foto's kielvlak ver voorop de boom zit maar je vind hier niks over terug in de bouwbeschrijving. De eigenaar van het model tipte mij over deze site waar iemand even navraag had gedaan. Het blijkt dus dat het kielvlak 20 cm voor het stabulo moet.

    BayRC • View topic - Cumulus 2.5e Build
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2012
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb net de cumulus ook klaar 735 gram schoon aan de haak met 8 gram lood in de staart en een 1000Mah accu. Ik heb de originele alu spinner ook al vervangen voor een plastic. Nu maar wachten op beter weer voor het maiden
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Vandaag een Cummulus gemaid met wind van 13m/s en ik moet zeggen kan hij heel goed hebben.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Met minder wind vliegt hij ook prima :)

    Vandaag was het lekker thermisch. Mooie vlucht gemaakt met mijn Cumulus. De HoTT GPS-vario is zo klein dat die zelfs daar in past.

    [​IMG]

    HIER staat het bestandje. Openen in Google Earth, dan kun je zelf eens kijken.
    Deze .kmz bestanden maak je in enkele seconden met DataExplorer, een gratis programma wat de logfile (ook van allerlei andere loggers) inleest.
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Shit hee, zit er steeds meer over te denken om mijn hele futaba spul er uit te gooien en ook voor hott te gaan. Supermooi!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gisteravond bij vrijwel windstil weer en een totaal "dode" lucht flink wat trim- en afstelvluchtjes kunnen doen. De thermiekstand die ik gebruik heeft wel degelijk invloed op de daalsnelheid. Ik kom op waardes tussen de 34 en 37cm/s in thermiekstand. De snelheid is dan wel heel laag en daardoor eigenlijk alleen bruikbaar tijdens het thermieken of bij héél weinig wind. Als je hem wat meer laat lopen wordt de daalsnelheid hoger maar blijft redelijk netjes, rond de 45cm/s. Een echte hardloper is het niet.

    In winderige omstandigheden kun je er prima mee vliegen maar een goede doellanding is vrij lastig omdat hij zo snel wegdwarrelt.

    Ik hoop dat we nog een wedstrijdje krijgen met mooi rustig weer, ik ben erg benieuwd hoe hij het dan doet tegen het F3J-geweld :)
     
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijn vader wil deze kist graag eens zien vliegen. Kunnen we eens komen kijken Arjan?
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Jorn,
    Ik heb hem verkocht en vlieg nu met z'n grotere broer, de Reichard Cirrus F5J....is ook een hééééle leuke hoor. Dus als je langs wilt komen ben je van harte welkom
     
  14. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijn vader gaat zelf een account aanmaken op het forum, dus wellicht neemt hij zelf snel contact op.

    Waarom ben je overgestapt op de Cirrus?
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb hem verkocht omdat ik het een echte "licht weer vlieger" is. In de wedstrijden heb ik hem het hele seizoen helaas maar één keer kunnen gebruiken. Daarnaast wilde ik een toestel voor mijn zoon bouwen. Mijn budget was niet toereikend om hem er bij te houden, anders had ik dat zeker gedaan.
    Dus heb ik hem verkocht.
     
  16. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo Arjan,

    Ik ben de vader van Jorn. Ik vlieg zeker al 50 jaar, toen het nog toegestaan was meestal op de heide bij Balloo. Sinds de komst van de brushless motoren kan ik ook achter het huis vliegen, we hebben een groot weiland ter beschikking.
    Ik vlieg met de Robbe Arcus sport, easygliders Pro, Holiday van Schweisgut, Radian Pro, enz.
    Ik heb je bouwverslag aandachtig gelezen, het lijkt me een prachtige kist. Maar klaarblijkelijk is hij door de lage vleugelbelasting te gevoelig voor wind, anders had je hem vaker kunnen gebruiken. Ik begrijp dat er geen ballastmogelijkheden zijn. Heeft de Cirrus die wel? Voor alle duidelijkheid, ik ben geen wedstrijdvlieger. Graag wilde ik de Cumulus en/of de Cirrus zien vliegen.
    Dank je wel voor de leuke verslagen!

    Laurens Beerendonk
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hallo Laurens,
    Dank voor de vriendelijke woorden.
    Bij F5J wedstrijden maak je een doellanding en dat is een beetje problematisch als het hard waait. En hard waaien doet het op wedstrijden vaak, helaas.
    Een Cumulus vliegt prima met wat wind maar heel nauwkeurig landen is lastig als er wat vlagen komen. Het is ook een kwetsbaar vliegtuig en dan wil je geen risico's nemen.
    Voor niet-wedstrijdvliegers denk ik niet dat er een probleem is. Dan landt je hem gewoon 10 meter verderop als dat nodig is.

    Ballastmogelijkheden zijn er bij Cumulus en Cirrus niet maar ik heb dat ook niet echt nodig gevonden.
    De Cirrus is veel groter en zwaarder, die vliegt echt heel anders. Maar is een fantastisch vliegtuig.
     
  18. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo Arjan,

    Na twee jaar heb ik (eindelijk) een Cumulus gekregen voor mijn verjaardag. Goed bedacht van Jorn! Hij weet dat ik graag met stil weer vlieg.

    Nu dus bouwen. Als leidraad gebruik ik jouw draadje van twee jaar geleden. Al meteen kwam de volgende vraag: als ik je video goed bekijk heb je het richtingroer vlak voor het stabilo gezet, zoals je ook kunt zien bij de bouwinstructie. Maar op de afbeelding op de doos staat het roer veel verder naar voren, volgens de Amerikaanse site 20 cm voor het stabilo. Heb je hier ervaringen mee?
    Het kan natuurlijk ook invloed hebben op het cg.
    Ik heb de bijpassende brushless van Staufenbiel met een 10x6 schroef, met driecels lipo.

    Als je tijd hebt, graag je commentaar.

    Dank,
    Laurens Beerendonk
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hallo Laurens
    Ik heb enkel ervaring met hoe die van mij zat :) Ik was er tevreden mee. Ik ben niet voldoende theoretisch onderlegd om te begrijpen wat het voordeel zou kunnen zijn van het kielvlak verder naar voren. Misschien dat Rick er wat zinnigs over kan zeggen.
    Ik heb gepoogd hem een berichtje te sturen, even afwachten of dat werkt op dit nieuwe forum....
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik hoop er wat zinnigs van te kunnen zeggen.
    Het kielvlak bepaalt in eerste instantie het gedrag om de topas maar in tweede instantie ook om de rol as.
    Bepalend voor de effectiviteit is de verhouding (Sv*Lv)/(S*b) of in woorden: het kielvlak oppervlak maal de afstand tot het kwartkoorde punt van de vleugel gedeeld door het vleugel oppervlak maal de spanwijdte. De waarde ligt meestal tussen de 0.012 en 0.035.
    Dit optimale kielvlak volume is sterk afhankelijk van de V-stelling. Bij een grote V-stelling hoort een groot kielvlak volume denk aan > 0.025, bij een kleine V-stelling kan (moet) een veel kleiner kielvlak volume worden gekozen.

    Wanneer het kielvlak volume te klein is voor de effectieve V-stelling treed er zgn Dutch roll op, een beweging om top- en rolas en laat de richtingsstabiliteit te wensen over. Het model wordt zoekeriger en kan mogelijk duidelijker op thermiek reageren.
    Wanneer het kielvlak volume te groot is voor de effectieve V-stelling krijg je een spiraalinstabiliteit. Het model zal de neiging hebben een bocht steeds verder door te zetten met een spiraal als je niet tegenstuurt. Een doel landing wordt echter mogelijk makkelijker.

    Ik weet niet of de Cumulus met verschillende V-stelling (kan worden of wordt uitgevoerd, dat kan de wens van een variabele positie verklaren. Anders zijn de verschillende vliegeigenschappen mogelijk een persoonlijke voorkeur van verschillende vliegers.

    Wat betreft de aanstroming van het stabilo zie ik geen echt significant verschil.

    Rick
     

Deel Deze Pagina