Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb Thieu - MBF inmiddels erop geattendeerd.... link http://www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf werkt niet (meer). ...
Hoe kleiner het veld en de vermogens, hoe beter de vliegers...Ik herinner mij nog mijn eerste Graupner Taxi met een VECO 19. Dit vloog net eigenlijk je moest echt gang maken voor de start, voor een loop een aanloop, was het gras niet van biljartlakenkwaliteit dan was het handstarten. Nu met de riante (elektro)vermogens is het gas erop direkt vliegen.
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.
Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it
Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power
Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate
Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.
So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.
Verander dit eens naar 4S (zoals blaauwen reeds voorstelde) en dan krijg je al een ander gegeven.
Met een 11x7 prop kom ik volgende waardes uit volgens ecalc.ch
Static Thrust: 2477 g
Revolutions*: 8707 rpm
Pitch Speed: 93 km/h
Stroom rond de 40A ........
Bij staufenbiel hebben ze APC'tjes voor elektro en voor prijzen waar wij als nitrohazen jaloers op zijn. Bij Hangaar in Kampen hebben ze deze ook, RCtechnics heeft ze ook. Hoeveel namen heb je nodig?
he,
ik ben super blij met zulke hulp, ik leer veel van alle berekeningen die jullie voor doen.
zo heb ik het dan eindelijk
motor : https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35377
esc : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
accu : ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P 20C (EU warehouse)
prop :.....
weet iemand even een winkel in Nederland die props verkoopt, in het EU ware house van HK hebben ze de maten ; 11 x 6 of 11 x 7 niet op voorraad.
ik heb wel een aantal goede sites voorbij zien komen maar kan ze helaas niet meer terug vinden.
hartstikke e,
mvg nander
is dat nu goed of niet ?? omdat er daarna een paar lange teksten met uitleg kwamen, dus ik dacht ik haal het ff terug.
..... Dit kan best wel kloppen maar dit soort motoren worden gewikkeld met bundels dunne draden die tot wel 20 draden kunnen bevatten en dan wordt de weerstand ook heel anders en dan kan ook de motorstroom best wel hoog worden.