bouwverslag RG65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 30 aug 2016.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    27,2 cm
    Dus -8.1%
     
  2. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost /Bram
    Ik gaat heel ver met je mee vooral het voorschip vooral de boeg achter over een spryrail ziet ik ook zitten een verhoogde neus ziet ik helemaal zitten
    Als je voorde wind zeilt en je gaat duiken wat toch wel veel voorkomt met het swing rig en je heb een plat voordek gaat hij sneller scheppen
    Bantock heeft later de Quark ook voorzien van een verhoogd voordek
    Een vlak achter schip heeft bij ruime rakken en voorde windse rakken een klein voordeel als de romp zijn glij snelheid heeft maar niet als deze snelheid te laag is het water blijf plakken
    Bij de IAAC schepen komt de waterlijn een stuk voor het achterschip al vrij en bij meer snelheid wordt de waterlijn langer dus meer snelheid
    Maar ik vind het ontwerp niet slecht maar ik heb mijn bedenkingen
    Je ziet in het radiozeilen verschillende ontwerpen en in de Rg 65 klasse vind ik dat het nog verder gaat dat het komt dat de meeste zeilers met een swing rig zeilen
    Dus heren ik ben benieuwd

    gr Tom
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    jij niet alleen ;)

    ondertussen gaat de bouw gestaag verder / groeit het stekelvarken:
    [​IMG]
     
  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Bram /Joost

    Kijk eens naar de site J.M Carbon Design dat is een Zweedse site deze is ook aan het bouwen van een M klasse en een RG 65
    Er staan ook een aantal links bij die je kan gebruiken
    Bram ziet er goed gr Tom
     
  5. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    haha, bedankt voor de tip/link.

    Ondertussen zit de romp dicht:
    [​IMG]
     
  7. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Nu zit ik ook na te denken over het volgende dilemma. De volgende stappen zijn uiteraard goed schuren en daarna verstevigen met glasvezel en epoxy. Als de buitenkant van de romp dan volledig naar wens is, dan zou ik de romp kunnen loshalen van de bouwplank. Als alternatief zou ik het ook vast kunnen laten. Dan zou ik een paar spanten in het midden kunnen verwijderen om plaats te maken voor de kielkast en mastkoker. De bouwplank zou dan misschien kunnen helpen met het uitlijnen van deze dingen.
    Tips?
     
  8. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram, nog een suggestie...
    Markeer middels wat gaatjes of donkere puntjes (of iets dergelijks) je hartlijn op de onderkant van de kiel. Makkelijk als je straks de vinbox en het roer moet installeren.

    Ziet er leuk uit.
     
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor de tip. Ben niet zo bang dat ik twijfel over waar de hartlijn zit. Daar heb ik een 10mm lat gebruikt. Daarna kwam ik er snel achter dat dit veel te breed is voor zo'n klein bootje.

    Zo ziet het er uit zonder al die spelden en na een schuurbeurt.
    [​IMG]

    Ik dacht voor het schuren een mooie schuurspons te hebben, maar dat bleek niet geschikt te zijn. Dat was veel te zacht. Het hout schuurde ik sneller weg dan de lijmranden. Dus ik heb maar een schuurlat gemaakt, die over drie spanten strekt. Zo voorkom ik dat ik de romp 'indeuk'.
    [​IMG]
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Strak werk :thumbsup: , zachtjes aan op de balsa .
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Bram
    Dat ziet er goed uit ik heb het schuren ook gedaan met een 5 cm breed en 25 cm lang gedaan en op de einden een blokje hout gelijmd en een strook schuur papier genomen en dan langzaammmmmmm geschuurd
    Naderhand heb ik het bestreken met balsa vuller
    Wat Joost aangeeft de midden lijn van de romp gelijk er op zetten en streepjes zetten waar de kiel en roer komt te zitten

    Gr Tom
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  12. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De glasvezel-epoxy-laag zit er op. Ik heb 50gr/m^2 keperweefsel gebruikt.
    [​IMG]
     
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Bram,
    Ziet er (vanaf een afstand) mooi uit.
    Echter... hoe werk je het af. Heb je 1 laagje van 50 gr/m2 ? Als je gaat schuren dan ben je dat snel kwijt.
    Kortom vertel eens.

    Ik vroeg me ook af waar je die 50 gr vandaan hebt ?
     
  14. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Die 50gr komt bij Mr Boat vandaan.

    Het is inderdaad één laag 50grams. De volgende stap is licht opschuren. Dan inschatten of er een laag epoxy of epoxyplamuur op komt. Die kan ik dan 'wegschuren' waar nodig. En dan goed blijven kijken of ik epoxy schuur of glas.
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bram,
    Toen de huid van mijn boot zover was heb ik op 5 plaatsen contramallen van de buitenkant gemaakt, uiteraard op dezelfde posities als de bouwspanten, vervolgens die op dezelfde plank weer vastgeschroefd en daarna de romp erin vastgeschroefd , zodat er aan het interieur gewerkt kan worden zonder dat de boot over je werkblad in allerlei zooi ligt te rollen...
    Bij mij vormden de vinbox en de ondersteunende raamspanten echter al een onderdeel van de bouwspanten.Blader maar eens terug in de foto's van Spetter.
    Succes verder,
    Ard,
     
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ard, sorry dat ik nog niet gereageerd had. Ik had je foto's gezien. Contramallen zijn prima optie natuurlijk. Maar ik zat ff hardop te brainstormen of ik die stap zou kunnen overslaan.

    Mijn boot is trouwens ook niet in de prullenbak beland. Beetje druk en het schuren is vervelend werk. Daardoor schiet het niet zo op en is er niet zoveel te melden. Ik heb ondertussen wel de benodigdheden voor de kielvin verzameld, dus binnenkort kan ik laten zien hoe ik die maak.
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Dat werken met carbon is nog wel even wennen.

    De eerste poging: Veel te weinig epoxy. Op zich niet heel dramatisch. Het is nog te gebruiken als een soort pre-preg doek.
    [​IMG]

    Tweede poging: Lucht onder het werkstuk:
    [​IMG]
    En een detail:
    [​IMG]
    Excuses voor de slechte foto's. Bij lamplicht fotograferen valt niet mee.

    De eerste keer schrok ik nog van de stijfheid (of het gebrek daaraan), maar dat gaat gelukkig wel goed bij voldoende epoxy. De gekozen dikte van het laminaat lijkt dus wel goed.

    Een tweede poging van de roertjes ligt ondertussen te drogen. Ik ben benieuwd.
    Als ik het proces een beetje onder de knie heb zal de kielvin volgen.
     
  18. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Bram je staat versteld hoe sterk de carbon is na een tijdje is de epoxy goed uitgehard
    En ik weet niet welke carbon je gebruikt wij maakte een roer van de rest stukjes die we over hadden van de kielplaat maken dat waren 2 laagjes op elkaar
    we hebben ook wel eens een 4 mm carbon staaf gebruikt als roerkoning maar om body te krijgen met daar tussen 2 maal 1 mm balsa als kern de roer koning er gelijk in plakken deze eerst gelijk schuren met de balsa kern en dan de carbon mat er op iets ruimer nemen dan afschuren
    We zijn er toen achter gekomen dat je genoeg epoxy moet gebruiken dat de mat goed vol zit en dan persen dan gaat de overtollige epoxy er tussen uit dat zie ik ook op de foto
    Beter iets te veel dan te arm gesmeerd

    gr Tom
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Het is opgebouwd uit een 160grams carbon weefsel met daarop een 50grams glasvezel.
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram,
    Ik heb goede ervaring met weefsel aan de buitenkant en meer naar binnen zogenaamd unidirectional spul. Dat is als band te krijgen, maar ook als draad. Je kan ook een stel strengen uit een stukje afval weefsel halen.
    Ik doe een roer als 2 delen, schuur ze vlak, vul de lege ruimte op met glas bolletjes+epoxy, weer vlakschuren en met epoxy aan elkaar lijmen, zie ook het verhaal over zelfbouw van mij.
     

Deel Deze Pagina