bouwverslag RG65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 30 aug 2016.

  1. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Het gewicht is heel goed voor een RG65. Normaal weegt een competitieve romp minder dan 100 gram. Als je de rest net zo licht bouwt dan krijg je een boot van net geen 1000 gram.
     
  2. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Dank voor de feedback.
    Ik had wel wat gewichten gezien (net als de links van Joost). Meestal zie je totaalgewicht (in orde van 1000g) en ballastgewicht (in orde van 600gr). Hoe de overige grammen zitten verdeeld tussen de romp, de appendages, de accu en servo's, en het tuig was me niet zo duidelijk.

    Die 100gr ga ik niet redden denk ik. Behalve de zaken die direct opvallen, zoals het dek, de mast-buis, servo-tray ed, is de romp die ik nu heb aan de binnenkant nog niet behandeld met epoxy. Dus daar zal ook nog wel 5-7gr epoxy bij komen.
     
  3. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ja Ja de weegschaal weer gepakt eentje van de Bl zal wel goed zijn
    Kielplaat met Lood 635 gr waarvan het lood 550 gr is
    De romp alles ingebouwd kiel kast met mast kast in een servo plankjes met servo's roer koning met roer en ontvanger en afdicht deksel 290 gr zonder accu
    Als ik de servo en ontvanger er aftrekt kom ik op 230 gr
    Als de boot het water in gaat weegt alles 635 gr lood kielplaat 290 gr romp compleet 50 gr accu tuig standaard 60 gr mast gieken en zeil 36 micron 1035 gr
    in Engeland zeilen de meeste met 700 gr lood in Duitsland iets minder 600 /650
    In de Rg 65 Klasse mag je met verschillende kielen varen maar 99 % zeilt met een vast gewicht
    Zeilen maak ik zelf A1 23 micron A 2 36 Micron B 36 micron C 50 micron
    Ontwerp is de Mali gekocht bij X sails
     
    Krekel en bram1324 vinden dit leuk.
  4. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Waarom moet je de binnenkant nog met epoxy behandelen. Als je het doet dep dan de overtollige epoxy eruit met wat toiletpapier. Bij de RG varen ze naar een kielgewicht van 700 gram met wat meer wind en 600 gram met weinig wind. Ik bouw op dit moment een OrionEdge van http://rg65.eu/category/boats/orion-edge/?lang=en
     
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ging er vanuit dat dat hoort. Heb je anders geen problemen met rotten hout als er af en toe wat drupjes water binnenkomen, bijv door de schootdoorvoer?
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bram,
    Ik zou er toch maar een laagje epoxy inbrengen, je kan er nu nog bij, die extra 7 gr , het zij zo.Als je zoveel tijd in zo'n bootje stopt zou het jammer zijn om straks na één zeilseizoen al zwarte plekken te zien..
    Ik weet nog niet waar je je dek van maakt maar ikzelf heb de onderkant van het 1 mm dek, van vliegtuigtriplex, van mijn boot ook met een laag impregneer epoxy behandeld en het trok hier en daar zelfs door de hele dikte door.Of maak je een dek met gaten?
    Ard
     
  7. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Als je het doet dep dan het teveel weg. Had het probleem met de Weakspot. Je smeert er te veel epoxy in dan wordt het wel te zwaar. Als het blijkt dat het rond de 5 gr is dan zou ik het wel doen. Heb je wel eens 5 gram expoxy met harder aangemaakt. Het is heel erg weinig. Ik prefereer zelf een dek met een laagglasvezel. Geeft de totale romp meer stabiliteit.

    MVG
    Arnold
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  8. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Vond deze berekening Rumpf 130g + 620g Kiel/Ballast + 50g Rigg + 150g RC .. das ist für ein Holzboot absolut OK! Es fehlt lediglich noch die finale Lackschicht bij: http://rg-andy.blogspot.nl/2016/12/nekst-round-lasercut.html#more. Hoe lager het gewicht van de romp des te meer gewicht kun je in de kiel stoppen. Is de boot te zwaar dan zal hij slecht aanspringen bij lichte wind omdat de spiegel in het water ligt.

    MVG Arnold
     
    Ard en bram1324 vinden dit leuk.
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Arnold,
    Leuke link.Vooral de foto's van die intergrale constructie van rc-support, zwaardkastje en spanten van een rg65, volledig opgebouwd uit lasergesneden onderdelen is een goed voorbeeld voor zelfbouwers en spreekt mij zeer aan.
    Ard
     
  10. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Je heb in Duitsland een aantal Blog's
    Kijk eens op RG65.EU dan kom je op TG.65Radiosailing.Blog daar wordt geschreven over de Mali Orion 65 en Orion Edge en de ontwikkeling van de RG 65 Nukite
    Er zijn een paar bouw Tek te downloaden en er staan tek van de zeilen op en als je aanmeld krijg je bericht als er wat nieuws staat vermeld
    Wat het gewicht betreft van een romp deze moet je altijd zo licht mogelijk maken maar je moet hem ook weer sterk maken voor de krachten op te vangen
    Want je denkt er komen niet veel krachten op de romp daar staat je gewoon van te kijken vooral als je swingrig zeilt maar ook als je een standaard zeil gebruikt want je zet behoorlijk wat kracht op de voor en achterstag ik heb wel eens plooien in de romp zien komen ter hoogte kielkast aan de buiten zijde romp
    Voor een balsa romp dicht te krijgen gebruik ik porienvuller dat heb ik eens gekocht bij een modelbouw winkel het is vrij dun en 3 dunne laagjes er op wordt het ook goed hard het is van Model Engineering Zaandijk
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik had een proefversie gemaakt van een luik. Het is opzich wel lekker licht, maar je moet er eigenlijk wel flink op drukken om het dicht te krijgen. Ik ben bang dat dat iets te veel kracht op het dek geeft. Dus nu maar even kijken naar alternatief. Mogelijk gewoon een sticker.
    Op zich leek het me wel handig om een luikje te hebben voor het luchten van de boot en het opladen van de accu. Maar af en toe een nieuwe sticker werkt ook wel natuurlijk
    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo-tray wordt waarschijnlijk zoiets:
    [​IMG]
    Naast de kielkast lukt niet. Dan kwam de servo te hoog. (de kielkast is eigenlijk vrij hoog kom ik nu achter..). Maar ook qua gewichtsverdeling is het wel prima dat het gewicht net achter de kielkast zit.
     
  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram,
    Luikjes vind ik ook een probleem. Bij jou is het nog lastiger vanwege de afmetingen en minimaliseren van het gewicht.
    echter:
    je moet er nog wel onderdeks bij kunnen, dus of extra luikjes of een groter luik (of dunne armpjes..)
    RC spul moet je makkelijk erin kunnen zetten en eruit halen.
    idem batterij verwisselen
    plak spul is OK, maar niet als het regent en je moet de batterij wisselen ...

    Heb je al eens gekeken naar een draai (schoef) deksel zoals je die bv op wat grotere plastic potjes ziet, bv de plastic pindakaas pot bij AH. Mogenlijk dat bij jou ook het deksel en de bovenkant van een yoghurt beker werkt.
    Ik heb voor mij M een speciaal vlak luik gemaakt. Echter pas poging 3 (of 4?) leverde echt een redelijk luikje op. zie
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-marblehead-naar-rc.237053/page-15
    en dan #292
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik loop regelmatig door de supermarkt rond te kijken wat er bruikbaar zou zijn. Het probleem met veel schroefdoppen is dat het hoger boven het dek uit steekt. Dan moet de giek ook omhoog, wat ik liever niet doe.
     
  14. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Zou wel een deksel gebruiken. Al is het alleen maar om de stroom uit te kunnen schakelen. Zie dat er vaak gebruik gemaakt wordt van een deksel van Pringles chips.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    DSC01764.JPG Velen maken een verdieping in het dek waar het deksel nauwelijks of niet uitsteekt.
    Voor inbouw van een ring met deksel zou ik eerst testen of het deksel wel waterdicht op de ring sluit. In mijn ervaring valt dat nogal eens tegen.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor het meedenken. Op zich is zo'n verdieping wel mooi. Met een glasvezel of carbon dek is het ook niet zo heel moeilijk te maken en voegt het ook niet veel extra gewicht toe. Met een houten dek is het wat lastiger goed en ook licht te doen.
    Een pringle-doos klinkt ook wel goed.
    Om de stroom in te kunnen schakelen heb ik ook even zitten denken aan een waterdichte schakalaar in het dek. Maar die zijn vaak ook alleen maar spatwaterdicht, dus dat is waarschijnlijk ook vragen om problemen.
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Op houten boten maakte ik de verdieping van balsahout, dat ik onder het dek plakte. Voegt wel wat gewicht toe. Je kan ook een ring van carbon maken (om een mal) die je onder het dek plakt. Dat is wel licht.
    Mijn advies is zeker een deksel, of nog beter potje, te gebruiken om bij je electronica te kunnen.

    Ik heb eens een boot (toevallig ook een RG 65) gehad waar ik alleen maar plakband op de dekgaten had, Bij een wedstrijd in Zwitserland bij harde wind en regen had ik een aanvaring en het niet zo goede, maar wel lichte, plastic scheurde. Veel water in de boot; moest ontvanger wisselen. Door tijdsdruk, en in de regen, te snel nieuw plakplastic gemonteerd. Te snel omdat het dek onvoldoende droog was. Varen en plakplastic ging los; weer ontvanger onder water.
    Voor ..... naar Zwitserland gereden.
    Sinds die tijd altijd een potje gebruikt voor de ontvanger en accu.

    Een goede waterdichte schakelaar kan heel goed. Op de foto van de blauwe IOM zie je er links onder het voordek een zitten. Belangrijk is dat je de schakelaar op een goede plaats zet. Zo niet, zal er vaak een schoot aan blijven hangen, of de schoot van de boot van een andere deelnemer.
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb het bouwen weer opgepakt.

    Ik ben vooral met lijmen en schuren bezig geweest.
    Nu het dek erop zit is de romp compleet. 108gr weegt ze schoon aan de haak. Het dek moet nog wel geschuurd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    IMG_2457.PNG Bram
    Ziet er prachtig uit, ben benieuwd hoe ze vaart.

    Voor wat het waard is:
    In een eerdere post was ik erg negatief over plakkers om het toegangsluik af te plakken. Ik gaf de voorkeur aan een deksel.
    Inmiddels heb ik 1 jaar RG gevaren, in een boot zonder deksel.
    Moet zeggen dat dat prima gaat. Ik gebruik plakdacron dat zeer goed hecht en erg sterk is.
    Tijdens de lunch wissel ik altijd de accu. Dan droogt het dek mooi op en kan de boot zonder problemen weer worden dichtgeplakt.

    Voor terugplakken tijdens regen, als we niet binnen kunnen staan, heb ik een fohn gekocht die op de sigarenaansteker van mijn auto past. Deze nog nooit nodig gehad. Op de foto mijn dichtgeplakte boot (c.Hanneke Gillesen).

    Een aantal zeilers vertelden me dat de deksels die niet dicht te schroeven zijn, heel vaak lekken.

    Veel plezier met de afbouw.
    Wim
     
    bram1324 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina