bouwverslag rigger 7.5cc

zo na een tijdje even niks gedaat te hebben en mijn andere rigger weg gedaan te hebben vond ik het wel weer tijd voor een nieuw project.
ik heb mijn zinnen dit keer weer op een rigger gelecht alleen dit keer op brandstof. Hoop dat ik weer op jullie kan rekenen en weer de nodige hulp krijg!

Dit zijn de drijvers.

de romp in het midden.

Zo dat was het weer voor vandaag. Ik ben nu aan het krijken waar/hoe alles vast ga zetten wat betreft de radiobox.

mvg nick,

Hey Nick,

tijd niet gezien hier inderdaad, maar weer begonnen dus :)

ziet er al goed uit op de (kleine) fotootjes. Wat is formaat van deze rigger? Weet niet of je er al aan gedacht hebt, maar in dit wat grotere formaat red je het waarschijnlijk ook niet meer met een standaardservo op het roer. Even een iets sterker exemplaar zoeken dus. Kunnen we anders wel bestellen op hobbycity.com.

groeten!

ja ik ben weer lekker begonnen in de wintermaanden ;)
ik had nog niet zo vergedacht eigelijk wat voor soort servo zal er in moetten
denk eentje die tegen de Nm150 aan zit of is dat een beetje teveel van het goede?
ik wilde binnenkort nog meer spullen bestellen dus dan neem ik dat ook meteen mee!:)

mvg nick,

Een standaard servo trekt zo'n 3kg, en je hebt een iets zwaardere nodig, 6-8kg trekkracht zou voldoende moeten zijn. Zo'n servo is ook gewoon verkrijgbaar in standaard formaat, en is redelijk goedkoop.
Laat maar weten wat je wat via hobbycity of ebay wilt bestellen, dan kan ik wel ff helpen.

zo nog even voor dat het vuurwerk de lucht in gaat even wat gebouwd.
en natuurlijk even foto's gemaakt ;)

er zit een nieuwe servo omdat de andere servo niet voldeet werd weer even passen en meten maar hij ze zitten
er nu alle 2 in! Ik heb de gas servo vast gemaakt aan een bowden-kabel vast gezet omdat het anders een drama werd met
buigen van een eizer staafje! Toen ook nog de stuur-servo er mee gedaan na mijn meening is hij sterk zat (zit een eizere bowden kabel in) maar wil wel even jullie mening hebben over deze manier!

dan zit er nog maar 1 ding op nu ;) en dat is oliebollen eten tot we er bij neer vallen :D

alvast een gelukkig 2010!

Laatst bewerkt:
Leuk project ;)

Ik kan net niet zien of je stuurstang een stang is of een rietje.
Gezien de snelheden die een rigger kan halen, is een starre stuurstang wel een must.
een rietje kan speling geven, en je boot op hoge snelheid laten crashen.

welke motor ga je er voor gebruiken?

Groetjes,

John

de bowden kabel zelf is van buiten (rood) dat is het rietje deze zit vast gelijmt met epoxy en binnen in die kabel zit een staaldraad met daaromheen een plastic huls.
de motor is een O.S. Max 7.5cc.
Straks ga ik beginnen met de binnenkant te lakken dus er komen weer snel foto's aan!

ik zit alleen nog even te kijken hoe ik het kapje boven op moet laten lopen mischien dat er nog ideen zijn daarover?

Ha Nick,

lekker bezig hoor! Alleen zoals al aangegeven is die bowden kabel voor het sturen niet voldoende. Trekken is geen probleem, duwen wel. Zelf had ik in mijn 7,5cc cat, met dezelfde kabels, een push-pull systeem. Dit gaf echter een vaag stuurgedrag.
Na het vervangen van de kabels door een enkel stangetje stuurde de cat een stuk strakker!

Groeten Jurriaan

mmhh ja dan moeten hij tog vervangen worden... het is niet niet anders.
de boot zit al in de lak dus word wel weer even vogelen om het netjes te doen;)

Als ik het zo zie op de foto moet dat niet zo moeilijk zijn. Het gaatje van de radiobox iets groter maken, daar een buisje in lamineren en een harmonica doorvoer rubber erop.
In de spiegel een groter gat maken (binnenkant even waterdicht maken natuurlijk). Mocht je gaan boren, dan even een stuk tape rond het gat. Dan blijft de lak mooier.
Het stangetje buigen spreekt voor zich. Een 2,5mm stangetje voldoet prima.

succes!

groeten Jurriaan

kijk aan dat had ik even nodig :) ik heb vanmiddag de as er gelegt en het scheelt idd een heel stuk! had ik eerlijk gezecht niet verwacht dat het zoveel scheelde maar goed het is gelukt zonder het mooie lakje te beschadigen ;) foto's voglen nog ik ben nu aan het dek bezig.

en nog een laatste vraag: Waar moet het zwaarte punt lichen van mijn rigger?

tussen de 8 en 10% van de sponson-lengte ... ACHTER de sponson.

Dus ... als je drijvers 50cm zijn ... ligt het CG tussen de 54 en 55cm.
(vanaf de voor-punt vd drijvers gemeten)
(of 4 tot 5cm na de drijvers)

kijk aan daar heb ik wat aan :)
ik moest afgelopen dinsdag naar mijn stage toe en aan gezien
er niet zoveel werk was mocht ik wat voor mij zelf gaan maken en wat
doe je dan? , juist een tankje maken :D
hij is nog niet helemaal af maar het is een tankje van alu.

en ook nog het dek gemaakt waar tog wel even een beetje gedult voor nodig was;)

Laatst bewerkt:
heej Eddie

tankje is ook nog niet klaar hoor ;) er zit nu een gat boven in waar natuurlijk een dop op komt en via daar kan alles er ook in(was vantevoren al rekening mee gehouden).

Ahaa , ok , dan heb ik niks gezegd .
T is zo lullig als je m klaar hebt je best hebt gedaan en t er prima uitziet en dan ineens denkt ,,,,,,,,,,, hmmmmmmmmmmm ben wat vergeten hahaha .
Ziet er prima uit trouwens joh .

tussen de 8 en 10% van de sponson-lengte ... ACHTER de sponson.

Dus ... als je drijvers 50cm zijn ... ligt het CG tussen de 54 en 55cm.
(vanaf de voor-punt vd drijvers gemeten)
(of 4 tot 5cm na de drijvers)

Was eigelijk nog vergeten wat te vragen. Waneer ik tussen de 8 en 10% heb achter de spons zit van de drijvers en alles zit in de boot moet de tank dan vol zijn wanneer ik hem aan houd of leeg? of op de helft?
hoop dat u het snapt zo wist het even niet duidelijk uit te leggen.

Mooi tankje heb je daar gemaakt nick, ga sowieso goed met je rigger zo te zien :)

Zwaartepunt bepaal je meestal met halfvolle tank, dan is het verschil in cg het kleinst met een volle of een helemaal lege tank.

de bowden kabel zelf is van buiten (rood) dat is het rietje deze zit vast gelijmt met epoxy en binnen in die kabel zit een staaldraad met daaromheen een plastic huls.
de motor is een O.S. Max 7.5cc.
Straks ga ik beginnen met de binnenkant te lakken dus er komen weer snel foto's aan!

ik zit alleen nog even te kijken hoe ik het kapje boven op moet laten lopen mischien dat er nog ideen zijn daarover?

Zit al jaren in mijn Smit Nederland
En dan op de manier zoals je ze koopt
Gaat prima met die twee roeren
Het is wel geen speedboot maar toch
mvg

Frederik

heej Jeroen, dat lijkt mij ook het beste :) (volgens mij had je dat al een keer tegen mij gezecht tog ?)
afijn het bouwen gaat idd lekker en het der zit er nu ook al op! nu nog een mooi massief puntje maken aan de voor kant en dan is hij klaar voor het lakken.

@Frederik ik dacht eigelijk ook wel dat het kon en het kon ook wel zij Jurriaan maar het stuur gedrag werd beter waneer hij er een vaste in zetten dus vandaar dat ik gekozen heb om het tog maar zo te doen;)

zo dat was het weer even. Foto's van het dek komen morgen als het goed is!

Laatst bewerkt:
Back