bouwverslag rigger.. maiden Part 2

Let wel op de as- en motorplaatsing, want als je het gat vanaf de tekening overneemt, dan krijg je de as nooit goed zonder achterste drijvers. Je as komt dan veel te laag uit, of moet in een sterke S-bocht komen.

Of komen de drijvers / komt er nog een ski onder?

Wat je ook krijgt zonder ski of de originele achterdrijvers, is dat de sponsonhoek met het water te groot is. Of heb je daar rekening mee gehouden?

Ik wens je heel veel succes met zoeken! Uit eigen ervaring weet ik dat iets vinden op de bodem van een modderige plas bijna niet te doen is, wat de kleur ook is.

Als je weet waar hij ligt zou je met een goed zoekpatroon en een lijn nog wat kunnen bereiken.

Let wel op de as- en motorplaatsing, want als je het gat vanaf de tekening overneemt, dan krijg je de as nooit goed zonder achterste drijvers. Je as komt dan veel te laag uit, of moet in een sterke S-bocht komen.

Of komen de drijvers / komt er nog een ski onder?

Wat je ook krijgt zonder ski of de originele achterdrijvers, is dat de sponsonhoek met het water te groot is. Of heb je daar rekening mee gehouden?

had er totaal niet meer aan gedacht aan de drijvers voor de achterzijde..
zoiets zal het ongeveer worden.

Foto-GQWXOJ6O.jpg

Foto-ZSJMACSN.jpg

Foto-OHGOFNW3.jpg

Foto-XNHUKRCT.jpg

het aantal graden van je drijvers vind ik wel erg veel. De hoek is mij echt te stijl. zet er eens een geodriehoek naast. 4-5 graden max. Dit lijkt op 10 graden.

full

NE-Stuff: April 2009 --> A-of-A chart (oftewel de Angle-of-Attack chart).

De Angle-of-Attack van de ski is in de regel minder dan de A-of-A van de drijvers. Drijvers inderdaad maximaal 5 graden. Wat je zou kunnen doen is tijdelijk de achterzijde iets ophogen en dan beide drijvers (gedeeltelijk) vlak schuren op een effen ondergrond uiteraard.

Laatst bewerkt door een moderator:
heb de hoek van de drijvers zojuist even opgemeten, het is 7 a 8 grade, denk dat ik er een stukje schuim onder plak zodat de hoek kleiner word.

Hoi Remco,

Zorg ervoor dat de zijkanten dicht zijn (ter voorkoming stroomvreterij, vraag niet hoe ik het weet :-)) en dat de onderkant goed verlijmd is. Idem dito met de Wellenkast. Ik heb al twee keer mogen meemaken dat de onderkant van de Wellenkast in eens verdwenen was na het varen. Een bijzondere ervaring kan ik je zeggen (maar alles beter dan de rigger in z'n geheel zien verdwijnen :-)).

Off topic:
full

Terwijl een duiker aan het zoeken was, slaagde een zwemmer erin de rigger in één keer te vinden en op te duiken. LiPo is kapot, regelaar moet nieuwe bekabeling, de rest is wonderbaar heel gebleven. Zelfs de drijvers hebben zich niet volgezogen met water en de ridepads en ski zijn helemaal in tact.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan valt de schade gelukkig nog mee! :), hoe is het eigenlijk gekomen dat hij gezonken is ?

hoop dat ik volgende week een keer kan beginnen met opbouwen, dat aanpassen is maar een rot klusje :(.
vandaag ook wat test propjes binnen gekregen 32,5mm 35mm 37,5mm 40mm .

Op de 32.5mm na zijn ze allemaal te groot. Je hebt maar een klein en ook hoogtoerig motortje, dus houd daar rekening mee. Ik zou met een 31mm propje beginnen en als alles niet te heet wordt een groter propje proberen.

Jouw bouwmethode met carbon mat heeft naar mijn idee geen voordelen. Het is minder precies (je moet nu aanpassen) en niet lichter dan houtbouw. Qua stijfheid is het goed spul, maar met deze manier van lamineren en de dunne wand betwijfel ik of de romp sterker is dan de originele houtconstructie. Maar wel mijn complimenten voor de alternatieve bouwwijze :-)

inmiddels ben ik eindelijk zover dat ik de hardware kan gaan plaatsen.
Kan ik de moter gewoon in het midden plaatsen en de stinger 4mm naar recht vanuit het midden ? het makelijkste is denk ik de moter ook 4mm naar recht plaatsen ?
het roer word waarschijnlijk met een hoekprofiel vast gemaakt, een andere oplossing zie ik er niet in.

Hoi Remco,

Zelf heb ik geëxperimenteerd met aandrijflijn in z'n geheel 5mm naar rechts, maar uiteindelijk bij volgende riggers heb ik toch het midden aangehouden. Dit, om niet te dicht bij het roer te komen. Het roerblad komt immers rechts, naast de prop.

In plaats van aandrijflijn 5mm naar rechts wordt ook wel 'gespeeld' met de plaatsing van de drijvers. Dus, bijvoorbeeld drijvers naar links (tussenruimte tussen 'tub' en rechter drijver kleiner, dan tussenruimte tussen 'tub' en linker drijver).

Ben benieuwd naar foto's.

Laatst bewerkt:
momenteel heb ik het roer even zo vast zitten.

Foto-Q8ILOG6P.jpg

Foto-H3TDBI6G.jpg

nou wil ik van het weekend de flex-as inkorten, maar hoe kan ik beste te werk gaan ?

Foto-WA3H6YJ6.jpg

Laatst bewerkt:
Ik slijp hem af met een sljpschijfje op de dremel. Voor de zekerheid kan je wat tape om de as wikkelen zodat hij niet uit elkaar kan rafelen.

momenteel was ik van plan om de koelwater aanvoer via het roer te maken. Maar aangezien het buisje op het roer maar een doorsnee heeft van 2mm, lijkt me dit te weinig te koelen ?

Foto-SNEMOCGC.jpg

Foto-YZJ6IJQZ.jpg

nou zie ik bij meerdere deze manier, werkt dit een beetje ?

Foto-T4YSCDQL.jpg

Back