Bouwverslag Robbe Amplitude

Ik gebruik de achterste schroef wel. Plek zat en omdat ze alle drie dezelfde kop hebben zijn ze met één sleuteltje te plaatsen. Een passende heb ik altijd met klittenband in de romp liggen zodat ik op het veld niet voor verrassingen kom te staan. (nu nog een systeem verzinnen om mijn ontvanger accu niet te vergeten ;-)

Zolang je zeker weet dat het inbusje goed vast zit :)

Heb een keer iemand gezien die zijn vleugelboutje kwijt was. Niet meer te vinden. Nieuw boutje gepakt en is gaan vliegen. Boutje bleek zich een weg in de motor gevonden te hebben (bij een Leomotion en Neu is het achterschild open). De desastreuze effecten laten zich raden...
Bij een Hacker is het achterschild dicht als ik me niet vergis, dus is dat risico er niet.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Na je motorloop hoor ik eerst een piep en dan gaat de motor pas uit. Wanneer begint het "rak" weer te tellen, pas bij het verre keerpunt?
En wat volgt er na die laatste klim, een afstand taak of een thermiektaak?
 
Rakken beginnen te tellen bij het rak waar de vlieger ook staat. Die moet je zonder motor invliegen. Je hebt 2 soorten piepen die dat aangeven. Na de afstandstaak (rakken) volgt direct een 10 minuten thermiek taak met doellanding.
 
Hein: dat de motor lijkt te lopen, komt door de afstand. Het model vliegt op 150-180mtr hoogte het rak in. Het geluid doet er ~0.5 sec over om bij de camera aan te komen (in werkelijkheid nog iets meer, de camera staat wat verder naar achter). De piep komt uit het computersysteem van de rakkentelling, de speaker daarvan ligt vlakbij de camera.

In werkelijkheid moet de motor uit gezet zijn voordat het model het rak invliegt, anders telt dat rak niet (en hoor je een lage toon ipv een piep).
Pas als je met motor-uit het rak ingevlogen bent, beginnen de rakken te tellen. Van waar de piloot staat (het A-rak) naar het B-rak is 1 rak, en terug van B naar A is weer een rak. Ieder rak is 10 punten.
Toppiloten vliegen tussen de 48 en 52 rakken (dat laatste alleen bij hele snelle condities en normaliter op hoger gelegen velden in het buitenland, lagere luchtdruk). En dat alles in 200 seconden (3 minuut 20).

Daarna volgt, zoals Johan al aangeeft, de zweeftaak van 10 minuten, gevolgd door de doellanding (binnen 5, 10, of 15mtr van de landingsstip). Iedere seconde te vroeg of te laat landen is een punt aftrek.
Je mag tijdens de zweetaak de motor aanzetten, maar iedere seconde motor kost je 3 punten. En als je dan ook nog over de energielimiet gaat (1 punt per 3 Wmin), dan wordt het een ´duur´ stijgvluchtje. En dus is het de uitdaging goed te zweven, op zoek naar een mooi belletje thermiek en de 10 minuten zonder de motor weer aan te zetten door te komen. Soms lukt dat, soms niet..

Klinkt ingewikkeld, is het misschien ook wel. Maar bij beginnende F5B piloten maken we ons niet zo druk over zaken als energie enzo. En logger is dan ook niet verplicht. Wij zijn al lang blij als er piloten meevliegen en ook komen genieten van het F5B spelletje wat wij zo leuk vinden.
 
Gaaf, en dank voor de uitleg! Voorlopig even de handen vol aan DLG, slepen en "gewoon" recreatief vliegen, maar het lijkt me geweldig om een keer mee te kijken bij een wedstrijd of clinic.
 
Zo, weer een paar stappen verder... langzaam maar gestaag.

sja, een XT-60 gaat deze stromen niet trekken
2021-07-11 14.25.13.jpg


Dus daar gaat en andere stekker aan... Gevalletje "don't try this at home"



2021-07-11 14.30.51.jpg


you feel lucky punk?
2021-07-11 14.41.38.jpg


maar ja, dezelfde accu gaat in de funjet, daat moet dus ook een andere stekker aan. Gelukkig hoef ik hier niet bang te zijn voor kortsluiting...
2021-07-11 14.56.14.jpg


Stekker op de ESC gezet, 6mm op de motor en de regelaar.. Hij doet het. Ingesteld middels de parameters die @Gerben heeft aangegeven...
Naar de motor heb ik dus met 6mm banaanstekkers gedaan. Ik had m liever direct op de ESC gesoldeerd maar ja, welke kant draait de motor op? Raden jullie aan de banaanstekkers te laten zitten of de ESC gewoon 1:1 aan de motor solderen?
2021-07-11 15.50.29.jpg


De servos van de rolroeren zijn ook al in gelijmd.... De 2S accu met de BEC is ook al gereed... De servos van de flaps nog, Dan de motor in het schot en dan zit ik erg dicht bij een maiden...

Whoehaha
 
Ook een whoeha! Net de Hawk afgewrakt in de landing… leek mooi maar bleef aan iets haken en brak uit…
Hopla in de pirouette. Nu is de romp ‘punk’… en reeds in de spalken… ‘extra punk’ Sjonnie Rotten!
Volgende week moet het weer klaar wezen. Toch netjes… 12 jaar gevlogen!
 
Hoe langer ik naar die stekkers kijk, hoe langer dat me 4mm goudstekkers lijken. Ik kan me vergissen, maar is dat echt een 6mm stekker?
Die rode hulsjes ken ik ook alleen van de 4mm goudcontacten, bestaan die ook in 6mm?

De draden aan regelaar en lipo lijken me wat lang. Te lange draden belastn de regelaar onnodig (ripple current).
Ik maak ze zo lang de de accu net aan de regelaar geprikt kan worden wij het achterste zwaartepunt (accu verste naar achteren).
Hieronder wat foto´s (regelaar ´uitgepakt voor beste koeling´);

1626026410413.jpg

1626026410403.jpg

1626026410392.jpg
 

Bijlagen

  • 1626026410413.jpg
    1626026410413.jpg
    243,5 KB · Weergaven: 127
  • 1626026410403.jpg
    1626026410403.jpg
    255,8 KB · Weergaven: 130
  • 1626026410413.jpg
    1626026410413.jpg
    243,5 KB · Weergaven: 120
  • Like
Reactions: Cnn
Ook een whoeha! Net de Hawk afgewrakt in de landing… leek mooi maar bleef aan iets haken en brak uit…
Hopla in de pirouette. Nu is de romp ‘punk’… en reeds in de spalken… ‘extra punk’ Sjonnie Rotten!
Volgende week moet het weer klaar wezen. Toch netjes… 12 jaar gevlogen!
Hmm, das balen idd... 12 jaar is toch netjes idd
 
Hoe langer ik naar die stekkers kijk, hoe langer dat me 4mm goudstekkers lijken. Ik kan me vergissen, maar is dat echt een 6mm stekker?
Die rode hulsjes ken ik ook alleen van de 4mm goudcontacten, bestaan die ook in 6mm?

De draden aan regelaar en lipo lijken me wat lang. Te lange draden belastn de regelaar onnodig (ripple current).
Ik maak ze zo lang de de accu net aan de regelaar geprikt kan worden wij het achterste zwaartepunt (accu verste naar achteren).
Hieronder wat foto´s (regelaar ´uitgepakt voor beste koeling´);

Bekijk bijlage 448316
Bekijk bijlage 448317
Bekijk bijlage 448318
OK, hmm, denk dat je gelijk hebt.... Ahum... Dusss.... Misschien had ik ze eerst op moeten meten haha
 
Kan gebeuren :)

En meteen een mooie kans om de regelaar en accudraden mooi op lengte te maken.. (elk nadeel heeft zijn voordeel).
 
In de trant van bouwen aantal jaren terug... wat bij het clubje in zwang was...

Dit kwam er uit mijn Wilco/Hawkje... druk en vol! Maar met SM Unilog 1
De accustekkers hebben een knikje. Ook dit trekt prettiger los. ook weer een tie-ripje
er om, voor meer grip, en dat de krimpkous ook mooi blijft zitten.
Maar het is opgetuigd aardig vol daar binnen...
Gedurende het bouwproces... hou je CG in de smiezen... soms kom je voor verrassingen te staan.


IMG_6113.jpg



Hier de motorunit... er moest nuttige ballast aan... en toch ook wat lood om de reductiekast...
dus oogt wat wollig met een koelelement...
Maar er wordt niets warm... zit thermosensor op de motor...
Sunrise 120 dacht ik... kan ook de 150 wezen...
Maar de motordraden zijn kort gekoppeld, ook vanwege het CG... en de ruimte voor de accu...
regelaar zo ver mogelijk naar voren...

Motordraden toegeknepen, tie-rip er om, temeer om de krimphoes nog eens te fixeren


IMG_6115.jpg



Mijn ontvangerunit + Castle UBEC 10A, maar zonder de accu, die moest meer naar voren
wegens de dradenbrij achterin... koper is massa...
De servodraden naar de ailerons heb ik gevlochten. Dat wat uit de vleugel komt is dat ook. Het bundeld, en dat is prettig bij het in de romp prikken.
Een multiplex stekker als verbinder. Met styreenplastic een extra handgreepje aan gemaakt. Het werkt wat prettiger bij het loshalen...


IMG_6116.jpg


Wellicht heb je er wat aan voor de ideevorming :-)
Gr Bas
 
Dank Gerben en Bas. Nieuwe stekkers besteld. Ben benieuwd wanneer ze binnen komen. 7.5mm dit keer. Ga de daden idd flink inkorten. Bij die hoge stromen en hoge schakelfrequenties ga je dat vast wel merken.
Vlechten is wel een slim idee, dan kan ik het bundeltje daaraan naar achteren schuiven idd...
 
Dank Gerben en Bas. Nieuwe stekkers besteld. Ben benieuwd wanneer ze binnen komen. 7.5mm dit keer

7,5mm vind ik niet slim.
Had gewoon 6mm LMT genomen, dat is meer dan genoeg voor 400A en meer en ook universeel.
Als je nu een shunt (stroomsensor) van SM wil gebruiken dan kan je niks, die word geleverd met 6mm LMT en zijn niet te vervangen.
Wat betreft storingen ivm stroom, daar heb ik nog nooit last van gehad,
De ontvanger ligt achterin, de motor voorin.
Het enige wat voorin ligt is de regelaar en motor.
Wij trokken in het begin op 4S stromen van 400-450 Ampere, nooit last van storing gehad.
Ook nooit iets speciaals gedaan met kabeltjes of zo.

GJ
 
Tnx, dat 6mmLMT de standaard is da wist ik niet.. Zal ns kijken of ik die kan roggelen.

Wat de stroom en freq betreft, ik doel niet op storingen maar op zo m'n mogelijk verlies tussen batterij en motor... (korte kabels hebben minder weerstand en en minder zelfinductie)
 
Je hebt het dan over 'ripple' effecten. Daar is vroeger veel over geschreven op de fora.
Toch zag je in de kisten van GJ en Gerben etc korte verbindingen tussen accu en regelaar, en zaten er geen extra
condensator pakketten tussen.
Lengtes van 20cm of meer was niet aan de order in die setups van toen.

Werden er condensators tussen gezet als het te lang zou worden.
De firma Schultze, ooit bekend van elektronica... regelaars en laders... (is opgehouden te bestaan, al jaren terug)
had printplaatjes kant en klaar om er tussen te zetten. Maar neemt ook ruimte, was eigenlijk ook niet voor F5B...

Bij de vermogens die je trekt doch de motorloop, zo kort... zal dat allemaal niet warm of heet worden verwacht ik.
Was dat zo geweest, hadden de jongens je al gewaarschuwd :)

Je kabellengte wordt deels bepaald door het CG, zo kort mogelijk, en je moet et ook nog kunnen aansluiten.
Onderdeel van de legpuzzel...
Ik vond dat altijd een gehannes. En met een Unilog shunt er tussen, en zelfs met een haaks gesoldeerde
6 mm goudstekker is het bij het aansluiten friemelen in dat kleine ruimtetje...
Mijn verbindingen tussen accu en regelaar zijn vrij lang, maar de stromen dan weer zo gering
vergeleken bij de High End modellen... in dat 'lichte' Hawkje maakt het niet uit. Dacht dat het totaal wel onder de 20cm was...

Overigens... Met de Amplitude was ik overigens in de war met de Limit Pro... haha...
Maar in de hand zie je pas echt de verschillen.
 
als je op de ronde, grijze knop van de linker d-pad drukt, switch je tussen telemetrie schermen

Tnx, dat 6mmLMT de standaard is da wist ik niet.. Zal ns kijken of ik die kan roggelen.

Wat de stroom en freq betreft, ik doel niet op storingen maar op zo m'n mogelijk verlies tussen batterij en motor... (korte kabels hebben minder weerstand en en minder zelfinductie)

Misschien heeft Gerben wat op voorraad.
Ik had altijd 50 stuks, voor het geval dat..

Oh ja, de motordraden zaten bij ons meteen op de regelaar gesoldeerd.
En de accudraden zo kort mogelijk.
Het verlies valt wel mee, de draden worden zelfs bij 450+ Ampere niet heel warm.
Maar je inschakeltijd van de motor is ook maar max een seconde of 5.
Bij langere inschakeltijden rook je de motor op.
Langste wat ik op demo's deed was een seconde of 6-7 maar dan wel in horizontale vlucht, dan zakt de stroom enorm.

GJ
 
Back
Top