[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 17 jan 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    das toch geen verkeerd begin, de Charter vliegt nog niet of de Piper Cub en de Decathlon staan al klaar :)
     
  2. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer

    Klopt helemaal Hezik... En is nog niet alles. heb er nog 3 trainers bij gekregen vandaag. Moet alleen de motortjes los zien te krijgen want ze staan al een tijdje stil. Heb al verschillende topics hierover gevonden op het forum dus ik ga daar morgen eens mee aan de slag.

    Verder ga ik komende tijd beginnen met mijn hobbyruimte in te richten op zolder. Heb wat gereedschap aangeschaft. (elektr. figuurzaag, bandschuurmach. circelzaagmach. enz.)

    Afgelopen dagen al wel lekker gevlogen met de easystar. :D
    gaat al behoorlijk goed. denk erover om er rolroeren op te zetten om wat ervaring met rolroeren op te doen voor ik met de charter ga vliegen.

    En tja, door dit alles is er van bouwen aan de charter even niets gekomen helaas :(
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    mooi man,, heb je zometeen al een hele zooi vliegtuigen voordat je uberhaupt kan vliegen;)
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    :p idd. heb er nu 7.. maar is mij meer te doen om het bouwen zelf op t moment. Vindt het bouwen erg leuk om te doen, vliegen is nu nog bijzaak.
    Wel erg leuk als je met je zelf gebouwde vliegtuigje kunt vliegen! :cool:

    Zit in de wao, hele dagen niets te doen. Dus het bouwen en alles wat erbij komt kijken is een leuke bezigheid voor me.
     
  5. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Ik wou nog even melden dat ik mede door jou topic ben overgegaan tot het kopen (krijg hem zelfs van mijn ouders) van de charter met magnum. Bedankt voor de tip!

    Zodra ik begin aan het model start ik uiteraard ook een bouweverslag!

    Ik heb eerst nog een bootje liggen die ik wil afmaken, Ik vind het het fijnst om met 1 project tegelijk bezig te zijn, ik als "student" heb helaas weinig tijd
     
  6. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @glaerox Net als jij nu, ben ik ook door dit forum weer begonnen met de modelbouw. Ik weet zeker dat je aan de charter een leuk bouwpakket hebt. Ik zal jouw bouwdraadje zeker gaan volgen!!

    Veel succes alvast!

    Groet,
    Theo
     
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Update

    en even weer een update!

    Brandstof tankje ingebouwd... (balkje met schroefjes vastgezet zodat het er
    (indien nodig) gemakkelijk uit genomen kan worden)

    [​IMG]

    Daarna eindelijk de beide vleugel helften aan elkaar gelijmt.

    Verder nog wat schuurwerk gedaan en even alles inelkaar gezet om te kijken hoe het eruit ziet :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Begint al aardig op een vliegtuig te lijken dacht ik zo :cool:

    Rest nog de afwerking. Alle hoekjes en randjes netjes schuren en hier en daar wat plamuren.

    Daarna neem ik de charter mee naar de club om hem na te laten kijken.

    Is alles goed, dan kan de oracover erop, de motor worden ingebouwd en de elektronica worden aangesloten. Daarna is het tijd voor de maiden :D
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2009
  8. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    je vorderd goed, weet je al wat van je kleurenschema?
     
  9. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    PH-TVS: oops ik denk dat deze tip te laat komt .... het is aan te raden de branstoftank in schuim in te pakken. Als je hem strak in het hout klemt kan het zijn dat de brandstof door trillingen (van de motor) gaat schuimen. Op de foto lijkt het alsof de tank tussen twee balsa plaatjes zit, links en rechts. Misschien kun je die er nog uit halen en de tank in 10mm foamplaat (vulsel van kussens) wikkelen.
     
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Ships... balkjes zitten idd vastgelijmd :( maar zijn nog wel los te halen.

    Bedankt voor de tip! Ik ga het meteen veranderen.
     
  11. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    Hey, ziet er al goed uit ik zie dat je de brandstof variant aan het bouwen bent.
    Waarschijnlijk heb jij geen problemen met het zwaartepunt net als ik.
    Ik heb nog wel een tip voor je charter.

    Bij mij is het palletje van de vleugel wat in deze gleuf komt bij de eerste vlucht afgebroken met als gevolg dat de hele vleugel alleen maar vast zat met de kunststof schroef (gelukkig geen verdere schade)
    Ik adviseer je het palletje van de vleugel te versterken door bijvoorbeeld aan bijde zijden nog een plankje te plakken met dezelfde afmetingen en de gleuf in het onderstaande plaatje te verbreden.


    ..................................|
    ..................................V

    [​IMG]


    Verder ziet het er erg veelbelovend uit.
    Succes met je kist.

    Greetz Jeroen
     
  12. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bedankt voor het compliment en de tip!!!

    Heb je wel mazzel gehad dat de afbreekbout is vast blijven zitten..

    Ik heb even zitten denken en ik denk dat ik er een stukje printplaat tegenaan lijm. denk dat het wel sterk genoeg zal maken.

    Groet,
    Theo
     
  13. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Hallo Theo,

    Zit er bij jou op het doosje van de motor ook stickers met "HR" en "ROBBE MAGNUM XL 36 HR-S NO 7470" op? Even gezocht op internet en het lijkt er op dat deze motor eigenlijk bedoeld is voor een heli.

    Weet iemand of dit nadelige consequeties met zich mee kan brengen?

    edit:

    Ik zie wel de zelfde motor vaker bij deze kit wordt aangeboden. Dus het zou wel kloppen.

    WebShop: Charter, Holzbausatz + Magnum XL 36 HR-S (2x duurders als ik hem heb)
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2009
  14. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Volgens mij niet hoor.

    Ik denk dat alleen de cilinderkop wat grotere koelribben heeft,maar weet dit ook niet zeker.

    Hij doet bij dienst op een calmato en loopt echt als een zonnetje.

    Ik denk ook niet dat ze een motor bij de charter doen die er niet goed voor zou zijn.
     
  15. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Inderdaad.

    De normale .36 lijkt de naald op een andere plek te hebben. Wanneer ik kijk in de handleiding van de robbe staat hier een precies de zelfde motor in(wel een ander, kleiner kopje er op) en de naald op de zelfde plek als de meegeleverde motor.

    Er zit ook gewoon een Robbe sticker op de doos van de motor en hij was gesealed door 2 robbe stickers.
     
  16. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Klopt, bij mij zitten er ook van die stickers op. Geen idee of deze motor ook geschikt is voor een heli. Maar deze motor wordt speciaal bij de kit geleverd dus lijkt me stug dat hij niet geschikt zou zijn voor de charter :confused:
     
  17. matzes

    matzes Guest

    charter

    Ik ben ook net begonnen met de bouw van de charter (heb hem ook incl. Magnum motor). wel super handig idd. dit forum. Ben ook helemaal een beginner moet ook nog naar een club op zoek. Maar door dit forum kan je al een mooi eind opweg komen!
    Vraag:de servo kabel waar moet die de vleugel uitkomen? (zodat hij in de romp komt).

    Verder heb ik van elektronica en motors enz. weinig verstand dus dit zal wel niet de laatste vraag zijn..

    Ik wil trouwens de ff-6 zender kopen maar het liefst incl ontvanger accu pack lader etc. weet iemand waar dit te koop is als setje?? (kan ik namelijk al mooi oefenen op mijn simulator.)
     
  18. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    In de bouwhandleiding staat dit aangegeven. Ik zal er vanavond even een foto van maken hoe het bij mij zit.

    Geen probleem, daar is dit forum ook voor :thumbsup:

    Veel plezier en succes met het bouwen van je charter!

    Groet,
    Theo
     
  19. matzes

    matzes Guest

    Weet nog steeds niet precies waar de servo kabel tussen de ribben F2 en F3 naar buiten moeten komen??

    Mij werd trouwens op de club aangeraden een andere motor (heb nu een MAGNUM XL36) te kopen. Omdat de Magnum een vervelende motor is waar je eindeloos mee aan het afstellen bent.
    Wat voor ervaring heb jij hier mee.

     
  20. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer

    Oeps.. was het eerlijk gezegd vergeten om de foto te maken. Heb het ff genoteerd en zal hem morgen plaatsen.

    W.b.t de moter. Ik heb die van mij nog niet gestart, dus zou ik het niet weten. Maar laat je niet gek maken op de club. Ik heb meerdere mensen gesproken die tevereden zijn over de motor. Dus gewoon proberen en bevalt het echt niet kun je altijd nog een andere kopen ;)

    Groet,
    Theo
     

Deel Deze Pagina