Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Prutsertje, 7 apr 2019.

  1. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Helaas komt de lasergesneden railing niet overeen met de breedte van het dek. Ik zal er dan ook een klein stukje tussen gaan zetten om het passend te maken. 20190830_185214.jpg
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Vond ik ook, zit alleen niet het beslagset bij, vandaar dat ik wat info zoek over het schip. Anders maar helemaal te werk met de bouwtekening. Die trouwens best uitgebreid is. Het enigste wat ik vond behalve afbeeldingen van dozen en dat bootje van die ruige gast met zijn sigaar waar jij waarschijnlijk het filmpje van gezien hebt. Is een stukje uit een geschiedenis boek over schatgraven

    historie 001.jpg
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Of hoort hij zo, iets meer van de rand af naar binnen?
     
  4. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat gaaf met het stukje geschiedenis erbij. Ben zelf onlangs begonnen aan de serie Black Sails om vooral de schepen te zien maar merkte al snel dat het een ontzettend goede serie is en kijk nu dagelijks 1 á 2 afleveringen.

    Ik heb inderdaad dat filmpje gezien. Ik vind het mooi gebouwd alleen jammer dat er zoveel hoogglans lak is gebruikt.

    Volgens de tekeningen hoort het precies op de rand aan te sluiten (199) en zal zo nog wat foto's uploaden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 164.jpg
      164.jpg
      Bestandsgrootte:
      644,8 KB
      Weergaven:
      175
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    De railingen verlengen en nu nog afwerken.
    Ondertussen begonnen met een ladder aangezien ik m'n twijfels heb over de maten van de railing die op het achterdek komt.
    Ik heb een soort mal gemaakt om de ladder netjes te krijgen. Voor de afstand tussen de treden gebruik ik een stukje hout van 2,1mm. Leuk priegel werkje :)
    Weet iemand hoe de knoopjes om de treden gelegd moeten worden? 0053.jpg 0054.jpg 0055.jpg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Als ik naar het knoopje kijk is het hetzelfde knoopje als om de ratlines vast te zetten. Volgens mij heet dat de mastworp.

    post-1141-0-90127500-1363268395.jpg
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  7. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dit weekend de relingen (vies) gemaakt, gebeitst en bevestigd.

    0056.jpg
     
    Hoosterw, Hans Groenenberg, pietsan en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er goed uit , Maarten. heel mooi.:rofl::rofl:
     
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Wooow, knap stukkie werk Maarten:worship:
     
  10. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dank voor de complimenten :)
    Deze week druk geweest met kleiner werk voor de tuigage. Erg leuk om te doen en voor het eerst gaatjes geboord van 1mm. Ging prima met de handboor.

    Door het kijken van de serie Black Sails zag ik wel dat de dekken vaak een grijzige kleur hebben. Ik ben hier mee aan het experimenteren op het balkon die ik nu aan het maken ben (laatste foto).
    Alleen 21 van die kleine rotpaaltjes er goed/ recht opzetten vind ik een minder leuk karwei. Ze breken er heel snel vanaf en recht krijgen lijkt me bijna onmogelijk omdat de boven en onderkant vaak niet haaks zijn. Ik ben blij als dat klusje voorbij en gelukt is haha.

    0057.jpg 0058.jpg 0059.jpg 0060.jpg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die kleine rotpaaltjes zoals je die beschrijft, blijven het beste zitten als je daar een spijkertje in lijmt, wat je dan in het dek boort.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Bedoel je dan een spijker als deuvel?
    Het paaltje is voorbij het voetje 1.9 mm breed. 20190908_130714.jpg
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat zijn de balustertjes in de railing. Dat gaat niet meevallen daar iets in te boren nee! Dat komt op je creativiteit aan hoe je dit plaatst. Waar lijm je mee?
     
  14. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoofdzakelijk met Bison D3. Heb ook een flesje zap-a-gap medium en bison konstruktielijm staan (nogal chemisch goedje met handschoenen bijgeleverd).
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik dacht eigenlijk dat je die nagelbankjes en knechten bedoelde, daar een spijkertje in( inderdaad als deuveltje), en die balusterpaaltjes gewone houtlijm en wat geduld zou ik denken. Net zoals degene die je al geplaatst hebt.
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Construktielijm wordt bijna niet gebruikt in de modelbouw. Het zet uit het bruist... en je krijg het niet van je handen af. Vandaar ook die handschoentjes.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  17. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    @groenenberg Dat klopt ja. Ik gebruik het hoofdzakelijk om inslagmoeren te borgen in hout voor de luidsprekerbouw. Zit muurvast en bruist een beetje.
    @Pingu57 Het gaat inderdaad om de kleine paaltjes. Op het balkon komen er maar liefst 21 en zal het dan met geduld moeten gaan doen :)
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Het ziet er weer goed uit. Dat probleem met die balustrades heb ik ook. 1 kant heb ik er al 3x moeten opzetten. Iedere keer vergeet ik dat ik geen kracht op de balustrade moet zetten met aanhalen van de wandtouwen. Maar alles zit nu en hopelijk hoef ik hem nu niet weer opnieuw te lijmen.
     
  19. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    @Stephan Kertész Die uitdaging krijg ik ook nog. Ik denk dat er bij mij ook het e.e.a. zal afbreken.
    Hoe dan ook blijf ik het tot nu toe super leuk vinden om m'n eerste bouwsel steeds verder te zien groeien :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ze staan inmiddels allemaal te drogen. Vooraf alles uitgetekend en uitgetekend.
    20190910_165959.jpg
     

Deel Deze Pagina