Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Dank voor jullie hulp! Een profielkam zou inderdaad handig zijn.
Ik ga de stootwillen opnieuw maken aangezien deze nu onbruikbaar zijn als ik ga schuren. Ik ga ze maken van de rest stukken die voor de eerste scheephuid waren. Dan moet het gaan lukken :yes:

Of ik door zal gaan met de hobby? Tot nu toe vind ik het alleen maar leuker worden nu er steeds meer detail op komen. De eerste scheepshuid was soms even doorbijten maar verder ben ik volop aan het genieten.

Doe je goed Prutsertje Profielkam stootwillen.jpg werkt echt een stuk makkelijker

Is wel een handig tooltje zo te zien zo'n profielkam, moet ik ter zijner tijd ook maar eens aanschaffen. Gemak dient de mens tenslotte....;)

Lekker bezig Maarten,
maar ik ben bang dat de meeste profielkammen vrij stug zijn. Je wilt namelijk wel het profiel erin houden als je de kam van het materiaal haalt:):)

Dat geloof ik graag Peter. Het is een beetje een lomp apparaat maar voor deze klus erg geschikt.
Inmiddels zitten de eerste 5 "kleine" stootwillen er op. De andere 5 liggen klaar voor de andere kant.
Het kostte flink wat tijd om uit te vogelen wat nou het meest handige was (over de berghouten of niet, de juiste maat maken) maar het is gelukt en ben blij met het resultaat.
Een heel ander gezicht nu er meer details op de romp komen.
0030.jpg
0031.jpg

De stootwillen zijn nu helemaal klaar. Ik moest ze helaas nog een keer maken aan de bakboordzijde door een aftekenfout maar nu is het gelukt.
Op 1 dek de naden en spijkers ingetekend en de binnenwanden gebeitst met een mengsel en daarna transparante zijdeglans erover. Het is m'n bedoeling om een geleefde indruk te maken en dat gaat denk ik de goede kant op.

De kepering/ bovenbak gemaakt en past goed maar vind het wel wat fragiel.

Een paar foto's
0032.jpg
0033.jpg
0034.jpg
0035.jpg
:

Net begonnen met het schilderen van de balken voor de railing met de Vallejo acryl verf. Wat een ontzettend mooie verf is dat.
Ik verwachtte dezelfde kwaliteit als m'n professionele Amsterdam verf voor kunst schilderen maar de Vallejo is de juiste dikte en een heel hoog pigment gehalte voor de modelbouw. Daar al ik nog meer van gaan bestellen.

@*Hans* Dank voor de tip. Je verkoopt ze zelf niet los?
Ik kon alleen complete sets vinden op de site.

Afgelopen dagen bezig geweest met de boordrand.
8 Railing palen moesten op maat geschuurd worden omdat ze te groot waren.
Vandaag het moeilijkste stuk en dat is het achterdek. De gebogen balk voor de achtersteven is eindelijk voldoende gebogen. Ik heb dat gedaan door de balk te laten weken in water en vervolgens met ducktape strak om een verblik geplakt en een nacht laten rusten. Met de plankenbuiger lukte dit niet aangezien het hout vrij dik en stug is.
De dekken zijn ook inmiddels volledig ingetekend en 2x gelakt met matte lak. (volgens de Gamma is er geen matte beits?)

Het resultaat tot nu toe met een bijbehorend figuurtje om de grootte aan te geven:
0036.jpg

Net klaar met de boordranden op het achterdek.
Er heeft meer tijd ingezeten dan gedacht. Op het grote middendek moesten de balken en de breedte gebogen worden en dat was onmogelijk met de plankenbuiger maar met goed in water weken en met m'n handen langs een verfblik buigen werkte prima.
De kromme rand op achtersteven was de grootste uitdaging om dat daar vlakke planken op aan moesten sluiten. Dat is met licht buig en schuurwerk gelukt.
Aan de stuurboord zijde wel een klein stukje geplamuurd aan de onderkant en daar is niks meer van te zien na het schilderen.
0037.jpg
0038.jpg
0039.jpg

Back