Bouwverslag San Francisco II

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ssiemerink, 14 apr 2021.

  1. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Dankjewel Herby. Ik heb de eerste twee snel even gevuld. Welke zou je nog meer vullen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JDS73 en Ronk vinden dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Voor de veiligheid kan je het onderste stukje van 7" nog vullen, en paar cm is genoeg.
     
    ssiemerink vindt dit leuk.
  3. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Gisteren en vandaag een beetje aan de boot kunnen werken. Het dek ligt erop. Ging sneller dan ik had gedacht. Misschien door de ervaring die ik opdeed bij de Gjøa?

    Ook de (ik weet de benaming niet) hoge zijkanten geplaatst. Ik zag in bouwverslag van pinguïn dat hij deze stukken in drieën had gezaagd. Ik heb hiervoor niet gekozen maar heb ze heel gelaten. Omdat het zulke grote stukken zijn ze wel vast gezet met kleine nagels. Deze verwijder in weer voor het beplanken van deze delen.

    Weet een van jullie of er een goed boek is over modelbouw? En dan met name het beplanken? Ik heb de vorige keer maar wat gedaan en ben er redelijk mee weg gekomen, maar ik zie in andere bouwverslagen dat er veel meer kennis en kunde over is. Mijn hoop is dat er ergens een boek of handleiding over is geschreven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JDS73, Pingu57 en Ronk vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet heeft er een aantal keer een goed voorbeeld van gegeven, ik geloof in het verslag van de Diana.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er is een leuk boekje te koop met als titel; Modelbouw van schepen uit de 16e en 17e eeuw van de schrijver Rolf Hoeckel. In het boek word alles beschreven om een model te bouwen, dus ook de beplanking. Het is wel veel theorie, met de nodige tekeningen, maar voor de beginnende modelbouwer een goed naslag werkje. Het boekje is hier te koop Boekwinkeltjes.nl - Koop en verkoop uw tweedehands boeken, ik heb er € 7,50 voor betaald, dus dat is zeker niet duur. (ISBN 90 6091 210 1)
    Verder is het zeker ook raadzaam om een bestaand verslag door te nemen zoals Hans hierboven al laat weten en in deze topic https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/ vind je ook het één en ander over het beplanken.
     
    TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  6. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Dankjewel PietSan. Zoals je misschien al gelezen hebt, heb ik je tips al goed doorgenomen en al meerdere keren toegepast. Ze zijn erg handig geweest voor mij tot nu toe, dus daarvoor mijn dank.

    Ik had je topic over het beplanken ook gelezen, ik snap alleen nog niet zo goed wanneer je ervoor kiest om te gaan verjongen in de boeg. Is dat als je teveel kracht op gangen moet zetten om het nog passend te krijgen?

    Plaats je dan eerst een nieuwe gang en ga je vervolgens in de tussenruimte verjongen?
    In je voorbeeld (met a B en c) dus eerst de gang boven B plaatsen en vervolgens pas a plaatsen?

    Ik ga het boekje in ieder geval even bestellen. Leuk om iets meer te lezen over deze mooie hobby.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Wat jij bedoeld is een methode om de breedte per gang op elk spant te bepalen. Bij een gelijk aantal gangen per spant. Als je die methode goed onder de knie hebt zijn instekers niet nodig. Je gangen lopen dan van kiel tot boeg in hun geheel door. Dat is best moeilijk, maar niet onmogelijk.
    En als het lukt wel heel mooi. Ik zie wel eens op SOS waar meer deze methode gebruiken, geweldig mooie beplankingen van de romp.
    Bij het Spaans galjoen ben ik ook zo begonnen, maar op een gegeven moment zat ik er naast en moest ik op de gebruikelijke manier verder.
    Ik heb een youtube filmpje op de pc die dit haarfijn uitlegt, als je wilt zoek ik die wel voor je op.
    De methode is eenvoudig, de uitvoering vergt zeker meer.
     
    ssiemerink vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op deze pagina; Vaardigheden, tips en weetjes... | Pagina 6 | ModelbouwForum.nl in post 108 leg ik uit hoe en wanneer je moet verjongen, hopelijk heb je er wat aan.
     
  9. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Image1619200667.664768.jpg dank voor de tip Pietsan, ik ga de komende dagen eens aan de studie en jou tips doornemen.
     
    Hans Groenenberg, JDS73, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Mocht je dat filmpje vinden dan zou ik het graag eens zien.
     
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort


    op SOS kom je deze methode veel tegen.
     
  12. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Leuk!!! Ik heb mijn stoeltje aangeschoven, aangezien ik na mijn Wish project(zie ander bouwverslag) aan dit model zal beginnen.
     
    ssiemerink vindt dit leuk.
  13. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik volg.
    Heel veel succes met de bouw.
     
    ssiemerink vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een ietwat eenvoudigere methode is een strookje papier per spant nemen. Je berekent hoeveel gangen er tussen passen op het grootspant. Aantal gangen bijvoorbeeld 20
    Over het kleinste spant vouw je nu een strookje precies op de lengte van het vlak wat nog dicht moet. Deze deel je door 20 gelijke vlakken en zodoende weet je ongeveer hoeveel je zult moeten verjongen.
    20210522_185514.jpg
     
  15. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    De bouw lag even stil. Na wat leesvoer te hebben doorgenomen was ik enigszins huiverig om te beginnen. Daarna was ik even heel erg druk met werk, maar vanavond begonnen met de eerste planken. De keuze gemaakt om "gewoon" te beginnen en maar te zien wat ik tegen kom. Door al het leeswerk ga ik wel iets meer voorbereid op pad, maar ik wil de lat ook niet te hoog leggen voor mezelf. Ik zal vanaf vandaag weer wat vaker een update geven van mijn vorderingen.
    Aan alle mensen die hulp hebben geboden, nu al bedankt!
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  16. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    De eerste planken zitten erop.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Hahaha grappig, mijn eerste model kwam ook van wish. Die is onafgemaakt in de open haard beland. De spanten waren dusdanig krom en dun dat ik er niks mee kon
     
    JDS73 en Scyllar vinden dit leuk.
  18. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Omdat de eerst planken goed moeten drogen voordat ik verder kan, meteen maar even de eerste laklaag aangebracht op het dek.

    Daardoor de boot op de kop gehangen zodat er geen stof op de natte lak komt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Aha, een luchtschip, maarrruh best wel netjes hoor...
     
    ssiemerink vindt dit leuk.
  20. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...bouwverslag-mogen-noemen.277582/#post-4167259

    Zie hier het "bouwverslag" van mijn project.

    Je bent goed bezig! Is Basalthout aan te raden? Dan zou ik dat ook nog moeten aanschaffen voor ik met mijn San Francisco begin.

    Leuk om te zien hoe je vordert!
     

Deel Deze Pagina