bouwverslag scratchbuilt Piper PA-8 Skycycle

Eindelijk gaat het weer verder

Na een lange periode heb ik eindelijk weer de moed gevonden om verder te bouwen.

Ik heb gekozen voor het NACA2415 profiel met een instelhoek van 1,5 graad.
De ribben op de pc uitgewerkt, uitgeprint en met plakband aangebracht.
full



De hulpsteuntjes afgetekend zodat die gemakkelijk weggesneden kunnen worden.
full



Vuren liggers van 9x4 mm.
full



Uitsparing voor het latje waar straks het landingsgestel in komt verstevigd.
De achterlijst wordt gevormd door de beplanking.
Ik heb daar extra ribjes in aangebracht voor de rolroeren (niet zichtbaar).
De beplanking van de achterlijst steekt boven en onder wat uit en is op elkaar gelijmd.
Na drogen heb ik het teveel weggesneden. Dit geeft een goede verbinding zonder vormverlies.
full



Intussen de wortelribben op de romp gelijmd.
full



Sheerwebs geplaatst.
full



De neuslijst is een ideale standaard om de vleugels rechtop te zetten.
Deze kan ik pas in vorm schuren als de vleugels aan de romp vast zitten.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tuurlijk erik je komt maar als je zover bent :yes:,let wel hoe mooier en strakker je bouwd en schuurt hoe mooier de bespaning word erik :wink:

laat maar horen als je zover bent :wink:
 
Bovenste ligger afgezaagd,
onderste ligger schuin afgeschuurd
en vleugeltip geplaatst:
full


Uitsparing voor de servo gemaakt en verstevigd met balsa triplex:
full



Rolroer uitgezaagd:
full


Scharnierblokjes geplaatst en rolroer schuin afgezaagd:
De schuine zijde wordt later afgedekt met een strip 4mm balsa.
full


Rolroeropening afgedekt met 4mm balsa:
full


full



Stiftscharnieren geboord en passend gemaakt:
Deze worden pas gelijmd na het bespannen.
Ik heb ze alvast geplaatst om de plaats van de stuurstangen te kunnen bepalen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat de vleugels niet afneembaar worden, is het gemakkelijker om de rolroeren af te werken voordat de vleugels aan de romp bevestigd worden.

Rolroeropening bekleed en servo geplaatst:
full



Rolroer bekleed, scharnieren en roerhoorntje gelijmd:
full



Rolroer gelijmd en stuurstang geplaatst:
full



Stuurstangen voor hoogte en richting op maat gemaakt en bevestigd:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met 2 crashes had ik eerst wat reparatiewerk voordat ik met de Skycycle verder kon.


Uitmeten waar de motorsteun moet komen.
Ik heb gekozen voor een domping en zijwaarts stelling van 3 graden.
Hiervoor moet de motorsteun 3,6 mm naar boven en links geplaatst worden t.o.v. het midden.
full


Afdeklatjes aan de onderkant van de vleugel geplaatst.
full


Het motorschot bestaat uit 2 plaatjes triplex van 3mm. De gaatjes van de motorsteun kan ik mooi gebruiken om de 2e helft van het motorschot met schroeven vast te zetten terwijl de lijm droogt.
Ik had teveel speling op de roeren omdat ik de mantels van de stuurstangen te kort had gemaakt. deze heb ik gelukkig nog kunnen verlengen. Er is nog steeds wat speling maar nu beduidend minder.
full


De motorsteun bestaat uit 4 M4 boutjes die ik met 8 carosserieringen en 4 borgmoeren bevestig aan het motorschot.
full


Eindelijk kunnen de vleugels eraan.
De liggers worden tussen een rompspant en een extra halve rompspant gelijmd. De voorlijsten worden aan de wortelribben gelijmd.
full


De motor wordt tussen 8 borgmoeren geklemd.
De cowling past niet meer, ik heb geen rekening gehouden met de domping. Ik denk dat ik de Skycycle eerst invlieg en de juiste motorpositie bepaal voordat ik de cowling op maat ga maken.
full


Vuren latjes ingelijmd voor het landingsgestel.
full


Landingsgestel gebogen van 3mm verenstaal, dat ging gemakkelijk met dit tooltje:
Wire Bending Tool
full



full


Ik MOEST even kijken hoe het gaat worden...
full


Het landingsgestel bleek te slap en te laag, met een 13" prop had ik nog 4cm tot de grond. Als ik op de romp duwde, zakte het landingsgestel een cm of 5 door...
Ik heb het inmiddels vervangen door 4mm verenstaal en de poten wat langer gemaakt.
Het buigtooltje mag maar gebruikt worden voor staaldraad tot 3mm maar 4mm ging gelukkig ook nog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wort het deze kleurensteling erik ?
full


mooi hoor ! ook ik ben bijna zover met mijn 1/4 sig pipertje ,lagers vd moter vervangen enzenzenz :grin:suc6 met de piper eric ziet er goed uit!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je johan.
Het patroon wordt hetzelfde.
Het blauw wordt bij mij donkerblauw, de rest pipergeel.
Jij ook succes met je piper.

Edit:
Zo dus.
full


Dit is de Carlson Skycycle, een replica van de Piper.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu het gedeelte waar ik het meest tegen op zie, de wing fairings.

Eerst de contouren uitgesneden en op de romp gelijmd:
full



Om het 1mm balsa te kunnen buigen, plak ik eerst op de achterkant een laag verpakkingstape:
full



Daarna rol ik het plankje voorzichtig over de tafelrand om het te buigen:
full


Heeeel veel passen en meten om de juiste vorm te snijden:
full



Als het eindelijk past, kan de tape eraf en op de romp gelijmd worden:
full


Nu nog het voorste deel van de vleugel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand of ik oracover kan lijmen zonder het te verwarmen?
ik ben bang dat de fairings te hol zijn om op de normale manier te foliën.
Ik ben bang dat het 1mm balsa ook snel zal vervormen of scheuren.
 
piper pa8

Om sterke wing fairings te maken ,eerst een sjabloon maken van dik tekenpapier ,overzetten op plaatje balsa 1 m,m .
Balsa door en door nat maken [warm water] en rondspannen op een buis van de juiste kromming met elastieken vastzetten.
Als de boel droog is aan de ondezijde een plaatje triplex 0.4 m,m er op vastlijmen en je heb een beresterke fairing.
Let op de triplex buigd maar goed aan een zijde ,met de draad mee.
Gr, vogelman
 
piper pa8

gewoon met de bekende kleine strijkbout kan je je folie erop strijken ,bij de ronding je strijkboutpunt het werk laten doen.
 
Eerst drie lagen 10mm balsa op elkaar gelijmd,
contour van de wortelrib uitgesneden en de countour van de romp uitgesneden:
full


Alvast grofweg wat in vorm gesneden en op zijn plaats gelijmd:
full


Nog een extra laagje aan de binnenkant van de fairing aangebracht:
full


En na veel schuren en trimmen is dit het resultaat:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top