bouwverslag scratchbuilt Piper PA-8 Skycycle

HIJ HEEFT GEVLOGEN!!
Totdat het roerhoorntje van het hoogteroer afbrak.

Gisteravond de maiden gedaan.
Na alle controles wat rond getaxied, dat ging heel gemakkelijk.
Zonder lood kom ik uit op 3mm voor het zwaartepunt. Ideaal voor een maiden!

Eerste vlucht:
Het was windstil dus heb ik het maar gewaagd. Ik had hulp van twee clubgenoten waarvan 1 zou helpen met het trimmen.
De Skycycle helemaal in de hoek van het veld gezet, vol up gegeven en rustig gas totdat hij ging rollen. Nog een klein beetje gas erbij en een beetje minder up.
Na 3 meter kwam hij al los. Nog iets meer gas en een beetje meer up om zo snel mogelijk hoogte te winnen. Na het uittrimmen op veilige hoogte vloog hij heerlijk!
(1 klik up en 8 klikken rolroer rechts)
Na een paar rondjes de landing ingezet. op 1/4 gas evenwijdig aan het veld met de wind mee de laatste bocht ingezet. Na de bocht gas dicht en vlak boven de grond opvangen. Zachte landing en nose-over.

Tweede poging:
Vergeten up te geven voor het rollen, dus nose-over.

Tweede en derde vlucht:
Uitslagen van het hoogteroer vergroot om de staart meer te kunnen drukken. Nu wel een keurige landing.
Ik heb de accu leeg gevlogen met een grijns tot achter mijn oren.
Iets te hoog en te snel binnengekomen dus weer een nose-over.

Vierde vlucht:
Ik heb de canopy tijdelijk vastgezet met plakband totdat ik een definitieve oplossing verzonnen heb.
Vrij snel na de start waaide de canopy er af. (gelukkig boven het veld)
Met of zonder maakt voor het vlieggedrag niet uit.
Maar na een paar rondjes raakte ik alle controle kwijt. De Skycycle dwarrelde naar beneden en dook met zijn neus de grond in.
Prop gebroken, motorsteun verbogen. Na onderzoek bleek dat de soldeerverbinding van het roerhoorntje van het hoogteroer afgebroken was. Verder heb ik nog geen schade kunnen ontdekken maar ik zal de Skycycle eens goed controleren.

Al met al ben ik dik tevreden:
Het is een heerlijk gemakkelijk vliegend toestel dat heel erg stevig is!
Het landen vraagt een beetje aandacht om een nose-over te voorkomen.

Nu eerst weer vliegklaar maken en dan kan ik de schaaldetails gaan aanbrengen.

Oéf bijna ook zijn laatste vlucht dus. Dan heb je geluk dat de schade mee valt. Misschien kun je de wielen 1 tot 2 cm naar voren doen dan rijd hij wat lekkerder.

Dank voor de tip.
Dat had ik al gedaan maar als ik nog verder ga, ziet het er niet meer schaal uit.
Het is een kwestie van goed afvangen bij het landen en na Touch down vol up blijven geven.
Ook bij taxiën vol up blijven geven.
Je moet dan wel de snelheid laag houden want bij half gas heb je aan 75cm startbaan genoeg...

Edit:
Ik heb pas 4 vluchten gemaakt dus ik moet het toestel nog leren kennen.

Nu ik weet dat de Skycycle goed vliegt, kan ik hem verder afwerken.
Na het vervangen van de gecrashte motorsteun kan de motorkap definitief geplaatst worden.

Ik heb de motorkap gecentreerd op de as en gemeten hoe groot de opening is:
full

Deze afstand moet er aan de tegenovergestelde kan af.
Eerst netjes aftekenen:
full

En daarna afknippen:
full

De post-it methode:
Ik heb de plaats voor de schroefgaatjes afgetekend op een strookje papier zonder de motorkap.
Daarna de motorkap onder de strookjes op zijn plaats gezet:
full

@Sadkingbilly:
Skoebidoe touwtjes zijn prima bougiekabels.

Daarna boren en vastschroeven.
Ook maar meteen met een latje en wat folie de "schroefrand" doorgetrokken tot de canopy:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar kleine dingetjes aangebracht:
Het Lycoming logo op de cilinders en een rand om de cockpitopening, gemaakt van de mantel van een elektriciteitssnoer.
full

Een mislukte poging om het hoogteroer te repareren, ik kreeg de bevestiging van de stuurstang niet gefixeerd.
Ik zal nieuwe roeren met een andere stuurarm moeten maken.
full

Bij toeval heb ik eindelijk wat documentatie gevonden over de logo's.
Deze heb ik intussen overgetrokken naar DXF tekeningen zodat ik ze kan laten snijden.
full
full

Nieuw stuurarmpje en hoogteroertjes gemaakt:
full

Daar heb ik meer vertrouwen in.
full

De APC 11x7E Voldeed prima maar een houten prop is natuurlijk veel mooier:
full

Nu nog een manier verzinnen om de canopy vast te zetten, opnieuw balanceren en hij is klaar voor de re-maiden.
De rolroeren staan flink naar rechts getrimd omdat de vleugel iets krom is. Die ga ik nog proberen wat rechter te spannen. Voor het vliegen is het niet echt nodig maar een vleugel hoort nu eenmaal recht te zijn.

Daarna nog te doen:
- landingsgestel inkorten en bekleden
- staart uiteinde bekleden
- rollbar maken
- canopy verder afwerken
- logo's en belettering
- instapstrook op de vleugel plakken
- wat ik intussen nog meer verzin...

Back