bouwverslag scratchbuilt Piper PA-8 Skycycle

ik vond donderdag nog n calmatotje sport in de vuurkorf , foutje ? t pipertje ziet er verder keurig uit erik !

is ie klaar voor de meeting ?

Klopt, Mijn Calmato ST is RIP...
Dat betekent dat ik eerst iets anders vliegklaar moet gaan maken.
De Skycycle zal even moeten wachten.
Ik doe mijn best om hem op de pipermeeting te laten vliegen.
Hij is bijna klaar om te schuren en bespannen.
Ik twijfel nog steeds over de speling op de roeren / servo's

Er heeft zich al een vlieger aangemeld:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk weer wat kunnen bouwen aan de Skycycle.

De laatste stukjes aan de onderkant van de vleugel ingedekt:
Hiervoor heb ik eerst een overheadsheet op de vleugel gelegd en daar de omtrek op overgetrokken.
Daarna de overheadsheet op balsa geplakt met plakband en vervolgens samen uitgesneden.
full

De voorlijst in vorm gesneden en geschuurd:
full

Gaten gemaakt voor de ontvanger, klittenband voor de accu en de connector van de ESC:
full

Na drie schuurbeurten (80, 150 en 400) en wat reparaties ziet het er zo uit:
(ik ben een kei in het beschadigen tijdens het klussen)
full

full

Vliegklaar ga ik de Pipermeeting niet redden, ik neem hem mee als statisch model.

Omdat ik Vintage Flyer niet kon bereiken, ben ik een paar uurtjes bij Plotterwelt op folie les geweest en met veel spanning zelf begonnen.

Weer de overheadsheet methode gebruikt om een sjabloon te maken:
full

sjabloon overbrengen op de folie:
full

En na intensief foliën is dit het resultaat:
full

Vanochtend de laatste hand aan de vleugels gelegd en weer even gesspiekt hoe het er uit gaat zien:
full

Begint erop te lijken zo! Nu een mooi metallic kleurtje op de 'motoren' zodat je ze wat beter ziet en als het op tien meter hoogte overvliegt zie je het verschil niet met een echte :)

Oeps ik zie nu dat ik een beetje kort door de bocht klonk in mijn vorige reactie; ik bedoelde het meer in de zin van "wow, DAT lijkt er meer op!" Dit is een van mijn favoriete toestellen (zal deze zeker kopen als FMS ermee komt, niet dat dat ooit gaat gebeuren) dus snel nog wat strepen op de vleugel en brons/metallic op de motoren en het veld op voor een maiden video!

:D

Neuh? had ik niet zo opgepakt?
Mijn antwoord was kort omdat ik naar de club moest om de Pipermeeting voor te bereiden. hierbij de vertaling:
Thx = Dank voor het compliment
Show me the way? = Heb je wat tips om de motor wat meer schaal te laten lijken?

Ik heb intussen 20MB aan plaatjes verzameld over de Skycycle. PM me maar als je interesse hebt.

Ik ga de Skycycle eerst vliegklaar maken en maidenen. Als hij dat overleeft en goed vliegt, ga ik hem wat meer afwerken.

Ah gelukkig :)

Wat betreft meer schaal maken van de motor, zelf bouw ik wel eens scenery voor Warhammer (40K en Mordheim bijvoorbeeld) en ik begin altijd met een basislaag en zet daar meerdere lagen overheen met een bijna droge, harde kwast (drybrushing, zie youtube voor voorbeeldfilmpjes) in eerst een paar donkerder of afwijkende, dan steeds lichtere kleuren. Het uiteindelijke resultaat mag er wezen!

Hirst Arts Painting Instructions Page 6
Starship Modeler - Washes and Drybrushing: A Primer
Weathering Model Aircraft by David W. Aungst

Ik heb de Skycycle als statisch model meegenomen naar de Pipermeeting en heb veel positieve reacties mogen ontvangen.

Gisteren nog een paar kleine dingetjes gedaan:
- wielpoten iets verder naar voren gebogen
- bespanning nagestreken
- kleine verstevigingen aangebracht aan de bespanning rond de wielpoten
- Een malletje gemaakt en de domping en zijwaartsstelling gecontroleerd:
full

Back