Bouwverslag "Sea Angel"

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Marco_Polo, 15 dec 2012.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om ballast in een kiel te plaatsen die onderaan breder is kan je deze delen zoals op tekening

    [​IMG]
     
  2. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Zo had ik hem zelf nog niet bedacht. Zo hoeft er ook geen lood in te blijven en dat bespaart me weer gewicht.
    Nu alleen die kiel nog goed krijgen, ik had hem te smal bovenin getekend.
    Een collega van mij zou zeggen: " Zie iets niet als een probleem, maar als een neuwe uitdaging."
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    stabiliteit

    Hallo Marco Polo e.a.,
    Ik zie nog een mogelijk probleem bij dit ontwerp.
    Uitgaande van de tekeningen in #15 en dat er waarschijnlijk een hoog torentuig op komt het volgende:
    1-spanten zijn bijna cirkels: vormstabiliteit van geheel is nagenoeg 0
    2-kiel steekt niet diep genoeg bij vormstabliteit van 0 , meer lood gaat niet/nauwelijks daar de cirkelvormige spanten geen progressief toenemende waterverplaatsing veroorzaken, geheel komt dan snel te diep te liggen

    Ad.1 Oplossing=>zou er toch wat meer bolling op de waterlijn in brengen kan dramatisch verbeterend effect hebben doordat de zelfoprichtende kracht sterk toeneemt. Minder ballastgewicht of ondiep stekende kiel kunnen dan eerder volstaan
    Ad.2 Oplossing=>kiel zou misschien wel 1,5 a 2 x zo diep moeten steken om redelijk aan de wind en halve wind te kunnen zeilen zonder dat de boot direct op 1 oor ligt. Wel de kiel smaller maken anders wordt het "natte oppervlak" veel te groot, extra wrijving kost je dan snelheid (als de J-Class kiel zou zijn gebleven zou ik dat al eerder hebben gemeld).

    Een mix van beide mogelijke aanpassingen zou de oplossing voor het veronderstelde stabiliteitprobleem kunnen vormen.
    Hoop dat ik het mis heb natuurlijk.
    In ieder geval alvast veel succes toegewenst!
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Max heeft daar een punt, kan ik alleen maar bevestigen.
    De tekening bij mijn opmerking deelbare ballast is daar een VB van, deze tekening is gemaakt met delftship, een benadering van de sandade die we met de afm. waterverplaatsing en foto's hebben ingebracht. :wink:
     
  5. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ik moet ook toegeven dat ik nu pas de verschillende versies naast elkaar heb gezien, na het bericht van helimax...
    Ik moet bekennen dat ik met versie 2 (van mij) niet opnieuw ben gaan tekenen met als basis de spanten van delfship.
    Dit heeft er toe gelijd dat de romp zo rond is geworden.
    Betekend maar een ding en dat is dat er weer getekend mag worden.
    Wordt vervolgd...
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb je, zoals je had gevraagd, een Delftship-ontwerp, dat René heeft gemaakt, gemaild, dan kun je daar misschien ook wat inspiratie uit halen.
     
  7. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Henk,

    Ik heb het bestand binnen, alleen was de versie delfship die ik had verouderd.
    Maar een laatste versie doet wonderen.
    Zowel Henk (Indoorvlieger) en natuurlijk ook René (Isola2) bedankt voor het bestand en de moeite welke erin is gestoken om het ontwerp te realiseren.

    Ik heb het bestand omgezet als DXF om verder te werken in autocad.
    Daar heb ik net iets meer ervaring mee :confused:

    Misschien in de toekomst dat ik me eens verder ga verdiepen in delfship, maar ze zeggen wel eens schoenmaker blijf bij je leest.

    Wordt vervolgd...
     
  8. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    redesign

    Hallo Marco,
    Lukt het met de wijzigingen?
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Graag gedaan Marco, als je met autocad kan werken ga je delftship gemakkelijk aanleren, om rompen te tekenen is dit echt geweldig.
    Als je vragen hebt stuur me gerust een PB ;)
     
  10. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Vorderingen met het ontwerp

    Das eigenlijk het enigste nadeel van vakantie....
    Voor je het weet zijn twee weken kerstvakantie voorbij en raakt alles weer in een sleur, haha.
    Tja, en dan is tijd ver te zoeken. Maar elk moment dat vrij is probeer ik te spenderen aan de hobby, maar ja... tijd...

    Ik ben op dit moment zo ver dat ik het model in autocad heb staan, om te kijken in hoeverre de verschillen zijn tussen het delfship model van Rene en van de romp die ik had gefabriceerd voor ik ging kl:confused:ten met die kiel.

    Ik wil toch een klein beetje eigen inbreng in het ontwerp houden, waar mogelijk...

    @Rene: Ik heb voor jou model een nieuwere versie moeten downloaden van delfship, maar heb in deze versie meer functies. Die eerdere versie die ik had was denk ik iets van een viewer o.i.d.
    Maar als ik met vragen zit dan maak ik graag gebruik van jou kennis.

    Wat betreft de kennis met autocad, als cadtekenaar zit dit wel goed...
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @Marco volgens mij zijn er geen nieuwe functies, een tijdje geleden was bij een nieuwe versie de grafische voorstelling van je werkblad verandert en bij de 3D voorstelling kan de romp ook spiegelend.
     
  12. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    ik weet niet precies, maar de toolbar is veel voller dan bij de vorige versie die ik had, ik zal eens kijken of ik nog kan zien welke versie ik eerst had...

    Die vorige die ik had was: ds_free_32 en die heb ik in 2010 geïnstalleerd.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2013
  13. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Na wat pogingen om via delfship de "Saudade"romp te manipuleren, wat uitliep op vreemde uitkomsten, toch maar besloten om als een ervaren schoenmaker bij z'n leest te blijven...
    Dus toch maar via autocad, wat me iets makkelijker af gaat.

    Wat zoal de afgelopen maand gedaan:
    Ten eerste wel via Delfship de, voor mij dan, ideale romp gegenereerd...

    Deze omgezet naar cad en met de "Saudade"romp van Rene (ook omgezet naar cad) een mix gemaakt van beide modellen.

    Hieronder de afbeeldingen tot dusver...

    Let wel, 't is nog maar concept, om te laten zien dat ik niet helemaal stil zit...

    [​IMG]

    Vooraanzicht, waarop is te zien dat de centerlijn van het dek naar mijn mening iets te hoog ligt ten opzichte van stuur-, en bakboord.

    [​IMG]

    Zijaanzicht, zoals te zien is loopt de centerlijn van het dek te recht ten opzichte van de gekromde stuurboordkant.

    [​IMG]

    Isometrisch aanzich, al met al op kleine aanpassingen uitgezonderd ben ik tevreden.

    Op naar de fine tuning...

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
  14. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Geef nu zelf toe dat dit model er stukken beter uitziet dan de eerste versie waarmee je in december afkwam!

    Juist de boeg zou ik nog eens herbekijken - daar zit (naar mijn bescheiden mening) net wat teveel bolling in...
     
  15. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ja, inderdaad, maar ze zeggen ook al doende leert men...

    En niet te vergeten, met dank aan de positief opbeurende reacties hier op het forum.:D

    Zonder de reacties hier had ik al meerdere keren naar de vuilstortplaats gemoeten, om de kliko te legen, haha

    We gaan nog even wat gummen en bewerken...
     
  16. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Zoek de verschillen

    Vandaag de centerline van het dek verlaagd, ziet er gelijk een stuk rustiger uit.8)

    Zoals het onderwerp al verklapt heb ik het orgineel van Rene (Delfship bestand) ingevoegd, zodat te zien is wat er zo'n beetje aangepast is door mij.

    Moet wel zeggen dat het orgineel hier al wel verschaald was naar de 1,4 meter waar ik heen wilde, alleen gaf het na de verschaling niet mijn favoriete breedte.

    Zodoende mijn actie van de afgelopen maand.

    [​IMG]

    Oranje/geel is mijn romp, en de blauwe is de romp uit Delfship.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Is de kiel niet erg dik? Dit geeft wel heel veel weerstand tijdens het varen.
    Bij de radiozeil wedstrijdklassen, A, M, iOM, is de laatste jaren de kiel met succes veel dunner geworden. De dikte lijkt te worden bepaald door wat bouwtechnisch mogelijk is bij zo stijf mogelijke kiel met zo weinig mogelijk torsie.

    Dit kan natuurlijk alleen als de dikte niet nodig is voor de ballast. Een bulb (beverstaart vorm?) zou dit op kunnen lossen.
     
  18. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    De vaste kiel is voor mij meer een vereiste, vanwege het feit dat ik eerst de boot te water laat, en dan het gewicht pas wil toevoegen.


    Eerder in dit verslag heb ik eerst zelf een poging gewaagd om een vaste kiel te realiseren, maar das niet echt een plaatje geworden, en nu met de juiste contouren van de kiel van de saudade hoop ik op wat meer succes.

    Op dit moment ga ik me storten aan het fine tunen van de spanten en in de spiegel ga ik een zwemplateau creëren.

    Verder natuurlijk een opbouw... ik ga meer voor een aangezicht dan dat ik er een speedboot van maak, dus is iets meer gewicht geen probleem.

    Wordt vervolgd.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ziet er goed uit, 140cm dat is een mooije maat heb je al een idee van de water verplaatsing bij die lengte?
     
  20. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Heel mooi :eek:, maar je zit nu maanden te tekenen berekenen:-o ,en zie alleen dat het een saudade romp is en blijft :eek: , en wat betreft je kiel hoe wil je dat doen door de boot eerst te water laten met mast ? daarna gewicht erin ? hoeveel handen heb je ?
    evt duikbril/ laarzen :-D want volgens mij gaat er iets mis boot mast zeilen ,geen gewicht denk dat de kiel eerder boven water steekt dan dat er gezeilt word :cry: , en evt wat denk je voor zon`n boot 20kg of zo , mijn idee is dat je iets te ver gaat , en jezelf op een heel moelijk spoor brengt , het gaat ongeveer 6 --9 kg wegen (mijn draak is schaal 1:5 heeft 9,3kg kiel is ruim 1800mm ) en dat wip je compleet in de plas. en hoef geen gewicht eruit of erin te doen ,is zo makkelijk , verder als dit lukt heb je natuurlijk een mooi schip .:thumbsup:

    gr rexonamen
     

Deel Deze Pagina