Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Mwah. Hij vliegt prima, maar door problemen met de ESC is er al wat schade ontstaan bij een harde (crash)landing. Rob (RBCkits) heeft 'm alweer gerepareerd en hij vliegt er ook weer mee.

Max.
 
Ben wel benieuwd hoe je de beglazing van de cockpit gaat doen.

Kun je die uit een vlakke plaat maken, of moet er vacuum getrokken worden?


jan.
 
@ Max , nu nog eens eens filmpje

@ Jan , moet ik nog verzinnen . . . . .

@ Jeroen , bedankt.

Hier nog wat leuke oude filmpjes :
AIR HOTEL TAKES OFF - British Pathé
EMPIRE FLYING BOAT LEAVES FOR FLIGHT TO NEW ZEALAND aka SOUTHAMPTON - British Pathé
FLYING BOAT - SYDNEY aka NEW EMPIRE FLYING BOAT LEAVES SYDNEY FOR SOUTHAMPTON - British Pathé

vandaag niet heel veel gedaan , cockpit frame geplaatst en een begin gemaakt met het beplanken van de bovenkant.

a5325599-63-S23%20%28110%29.jpg

a5325600-235-S23%20%28107%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Die beglazing van de cockpit zal niet eenvoudig zijn.

Gezien zijn ronde en bolle vorm.
Zonder warmte gaat het leiden tot rimpels of spanning in je beglazing.
Zelf zou ik een balsa blok maken in de vorm van het raam, daarop een rechthoekig raam maken dat volledig over het balsa blok kan schuiven met de dikte van het folie gerekend.
Dit raam voldoende verzwaren zodat het naargelang het folie door de warmte naar beneden kan zinken en zo de folie over het blok trekt.
Zal het eventjes proberen goed uit te leggen, want ik vind geen voorbeeld.
Een rechthoekige plaat waarop je het in vorm gesneden balsa blok vastlijmd.
Op de hoeken lijm je vertikaal opstaande ronde houtjes, bij de bovenmal
boor je dezelfde gaatjes, maar een ietsjes ruimer, zodat deze goed kan glijden.
De bovenmal verzwaar je met lood of metaal.
Door dit geheel in een oven te plaatsen en te verwarmen 90° of meer., word het folie week en gaat het zich aanpassen aan de vorm waarop het ligt, de boven mal gaat zakken door het gewicht en trekt de folie mooi in de vorm van het balsa blok, met andere woorden, je trekt een condoom aan.
Nadien snij je gewoon het verschil weg.
Dit is maar een tip, mogelijk zullen er nog andere mogelijkheden zijn, maar zo maakten wij vroeger in de club onze cockpits.

Johan.
 
[media=youtube]dg7_dLuLwlE[/media]

Leuke muziek ook!

Weinig wind, zo te zien. :(

Met wielen als optie wordt de inzetbaarheid natuurlijk wel mooi vergroot! :D

Waar ik erg benieuwd naar ben: hoe gaan de propellors draaien? :confused:

Allemaal dezelfde kant op?

Per paar links en rechts tegengesteld, of per vleugel-deel tegengesteld?

Of allemaal de andere kant op?

;)

Volgens mij heeft deze man er last van dat ze allemaal dezelfde kant op draaien . . .


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mmmm.. ja.

Mij geeft het meer de indruk dat de motoren te zwak zijn voor dit toestel.
Maar natuurlijk speelt de invalshoek van de motoren ook een rol.
Beste formule lijkt mij nog altijd tegen draaiende motoren naar de romp toe, maar wat met de instelhoek?
Bij mijn tweemotorige toestel waren de afwijkingen niet gelijk, ze draaiden in dezelfde richting en toch had het toestel nog een lichte afwijking naar links.
Dat zal Bart nog moeten uitzoeken.
Maar altijd best wel leerzaam zulks een filmpje.

Johan.
 
@ Johan , bedankt voor de uitleg , mischien is het hele deel ( cockpit+dak ) vacuum vormen nog wel de beste optie.

@ Jan , ik denk dat ik gewoon de props alle 4 dezelfde kant laat draaien net zoals bij de echte.

@ Droop thanks !! leuk dat je even komt kijken van uit de panzer werkstatt.

Voor wat betreft hoeken e.d lees dit eens goed door , erg leerzaam.

Mvg,

Bart
 
Waarom zit Selig 7055 niet in Profili, weet iemand dat?

(Ik vraag dat hier omdat de vleugels van Pettigrew dat profiel hebben.)


jan.
 
Hoi Jan , idd plaatjes al gezien. Jammer dat deze projecten nooit zijn afgemaakt.
Selig 7055 , de Mars van ivan gebruikt weer Eppler197.

Ben je nog met de Fantrainer bezig ?

Mvg,

Bart
 
174596_180418131992343_1555856_n.jpg


Flexibiliteit is onze kracht , credo van 11 herstel compagnie luchtmobiele brigade waar ik 5 jaar deel van uit maakte.

Mvg,

Bart
 
Zo eindelijk weer wat kunnen doen.

Heb het Lipo luik beplankt en even grof passend gemaakt. Verder is het stukje zijbeplanking boven op de romp gemaakt. Omdat ik wel weer even wat amders wou doen dan beplanken heb ik de verticale staart en rudder gebouwd,

Ik hoop dat ik morgen tijd heb om de naadjes e.d te vullen en te schuren want ik kan het niet uitstaan om die inperfectie's te zien.


Mvg,

Bart

a5333989-175-S23%20%28112%29.jpg

a5333990-151-S23%20%28111%29.jpg

a5333991-183-S23%20%28113%29.jpg
 
Weer een kleine update.

Heb het horizontale staartdeel gemaakt en een nieuwe tussenstuk. Heb het oude van de romp af gezaagd. Ik had gedacht dat de koolstof buizen mooi in elkaar zouden schuiven maar helaas dit bleek niet het geval. Flink wat schuren en een paar hele zwarte handen later
paste het wel zoals ik wil.


Mvg,

Bart

a5340579-175-S23%20%28117%29.jpg

a5340580-213-S23%20%28116%29.jpg

a5340581-199-S23%20%28115%29.jpg

a5340582-119-S23%20%28114%29.jpg
 
Hoeioeoei, wat wordt het mooi . . . :eek:

Weet je wat ik me afvraag?

Het lijkt alsof Ivan zelf eerst de hele kist bouwt en alles monteert en aan elkaar plakt (alleen de vleugel wil er nog af), en dan pas gaat bespannen. :confused:

Dat lijkt me helemaal niet prettig. :nooo:

Sta je de hele tijd 'in de lucht' te werken . . . :mad:

Hoe zie jij dat?


jan.
 
Back
Top