Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Sluit ik me bij aan Jan , als mijn staartvlakken niet demontabel waren geweest had ik ze zeker eerst bespannen en dan gemonteerd.
Nu we het toch over bespannen hebben , ik ben van plan het model te bespannen met oracover chrome en dit dan licht te schuren met een hele fijne korrel om een mooi metaal oppervlak te krijgen en toch het gewicht laag te houden. De bodem van het model zal bekleed worden met glasdoek ( word ook de 1e keer dat ik dat doe ). Is het nu ook mogelijk
om het geglasde oppervlak nog te bespannen met oracover of is dit geen doen?

Mvg,

Bart
 
Ik had gedacht dat de koolstof buizen mooi in elkaar zouden schuiven maar helaas dit bleek niet het geval. Flink wat schuren en een paar hele zwarte handen later paste het wel zoals ik wil.

Ik vraag het even voor de zekerheid ... doe je alsjeblieft wel een stofmasker op als je carbon schuurt? Ik heb begrepen dat dat stof echt heel slecht is voor je.
 
Correctie ... heb nog even gegoogled en begrijp dat het wel meevalt. Carbon an sich is niet giftig. Desalniettemin wordt er wel geadviseerd bescherming te dragen, want fijnstof is sowieso niet gezond. En het hars in het composiet is ook minder.
 
het model te bespannen met oracover chrome

Er is een man in Amerika die dat ook gedaan heeft (met een Solent), maar die heeft 'm daarna (erg strak!) gespoten . . .

Jij wilt 'm aluminium-kleur houden?

Ik weet niet of 'chrome' dan de aangewezen weg is . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Hier even wat voorbeelden van een alu finish gemaakt met oracover chrome . . .

Jf11816.jpg


Da83236.jpg


mvg,

Bart
 
Altijd een masker dragen als je koolstof vezel schuurt, dat spul is bijna net zo slecht voor je longen als albest. Daar van is ook jaren beweerd dat het wel mee viel met de schade die je er door op kon lopen.

En beter safe dan sorry.
 
Hoi Bart.

Best mooi zo in oracover chroom.
Maar je vraag was of je ook de onderzijde met oracover kan bekleden nadat deze geglaatst is.
Normaal zou dit geen probleem mogen geven, het balsa dat ik bekleed met oracover bewerk ik ook eest met een laagje spanlak, zo kleeft het oracover beter op het hout.
Maar dit is een toestel bedoeld voor water, een niet goed sluitende naad gaat water toelaten tussen romp en oracover.
Het begint met een klein belletje en gaat steeds groter worden, waardoor het oracover meer en meer gaat lossen op het balsa.
Heb eens het zelfde meegemaakt met een van methanol motor voorzien toestel, toen had ik de naad van de overlapping naar voor gericht ipv naar achter zoals normaal zou moeten.
Zo kon de olie achter het oracover kruipen met gevolg dat dit begon los te laten.
Denk beter de onderzijde met spuitplamuur en dan verf te behandelen, er zijn ook spuitbussen met chroom te verkrijgen in autoschops, dit kan je nadien ook fijn opschuren met hetzelfde resultaat.
Maar dit alles is gebaseerd op veronderstellingen, heb nog nooit een watervliegtuig gebouwd.

Een ding weet ik zeker, het gaat een mooi toestel worden.

Johan.
 
Hmmmm...de kleur is beter dan ik verwacht had, maar de schuurkrassen vind ik niet mooi. In het echt waren die toestellen vaak hoogglans gepolijst in nieuwstaat, later werden ze dof door oxidatie en vervuiling. Iets dat m.i. met een zilvergrijze foliekleur goed te imiteren is.
@Johaver: bij methanol brandstofresten word de lijmlaag van de folie opgelost met het door jou beschreven resultaat, bij water is dat niet het geval. Maar ook ik heb niet echt ervaring hiermee.
 
Hmmmm...de kleur is beter dan ik verwacht had, maar de schuurkrassen vind ik niet mooi. In het echt waren die toestellen vaak hoogglans gepolijst in nieuwstaat, later werden ze dof door oxidatie en vervuiling. Iets dat m.i. met een zilvergrijze foliekleur goed te imiteren is.
@Johaver: bij methanol brandstofresten word de lijmlaag van de folie opgelost met het door jou beschreven resultaat, bij water is dat niet het geval. Maar ook ik heb niet echt ervaring hiermee.

Zilver grijze folie ? ik vind dat te egaal , wat ook een optie zou zijn is het model bespannen met een folie en dan spuiten met een chroom/metaal lak. Preshaden van de panelen is dan ook gelijk mogelijk maarja : welke folie moet je dan gebruiken en welke lak en blanke lak om het geheel een beetje te beschermen en wat doet dit met het gewicht ?

Mvg,

Bart
 
Hoi Bart,
Ik heb ooit eens de Sig Kobra gebouwd en bedekt met wit Monokote.
Daarna die helemaal afgenomen met acetone/ thinner, maakt de opp. wat ruw en mat, ontvet en helemaal geen krassen. Daarna met gewone spuitbussen een caomouflage patroon aangebracht. Om de boel olie/ brandstof bestendig te maken heb ik gewoon matte 2 K lak aangebracht. Het geheel bleef gewoon altijd goed zitten zonder krimpen tijdens temp. verschillen.

Ik jouw geval denk ik niet dat het gewicht heel veel zal uitmaken aan de hand van de grootte van het toestel mits je niet al te dik overheen spuit. Een blanke lak lijkt mij ook geheel overbodig daar het een elektro kist betreft. Mat of glans finish kan je zelf bepalen dmv je spuit en nozzle technieken en/of de gebruikte laksoort.

Nu weet ik niet of het ook zal lukken met Oracover, nog nooit mee gewerkt op deze manier.
Verder gebruik ik gewoon gemixte basecoats en als nodig een 2k blanke lak, mat of hoogglans van bewezen merken.
 
Beste manier om aluminium look te creëren is gewoon aluminium gebruiken. Ik heb zeer goede ervaring met aluminium tape op epoxy/glas romp. Het kleeft bijzonder goed en is iets lichter dan Oracover.

Aluminium tape - Enkelzijdig tape

Ik zou in ieder geval geen folie op epoxy/glas gebruiken omdat er anders kleine luchtbelletjes ontstaan (ook achteraf) die niet wegkunnen.
 
Als je aluminium kleur gaat spuiten: eerste een zwarte ondergrond spuiten. :cool:

(Ooit gelezen op een Amerikaans forum. Het resultaat was a-dem-be-ne-mend, zo mooi! . . . :eek: )


jan.
 
Zo weer een update ( tje )

Weinig tijd gehad deze week door nachtdiensten.

Hier de laatste vorderingen:

- Bovenste romp beplanking geplaatst. Deze bestaat uit 3 aan elkaar gelijmde plankjes.
De plankjes nu eerst drijf nat gemaakt met water en afwasmiddel. Vervolgens het balsa
met naalden er op gezet en laten drogen. Toen het balsa droog was was het mooi gevormd en kon het zonder enige moeite in was worden gelijmd.

Verder een begin gemaakt met het nieuwe staart verbindings stuk , deze keer uit 3mm balsa
want 1.5mm was gewoon te zwak voor deze constructie.

a5356265-113-S23%20%28121%29.jpg


a5356267-99-S23%20%28122%29.jpg


a5356268-4-S23%20%28120%29.jpg


a5356269-93-S23%20%28119%29.jpg



Morgen meer . . . .


Mvg,

Bart
 
- Bovenste romp beplanking geplaatst. Deze bestaat uit 3 aan elkaar gelijmde plankjes.
De plankjes nu eerst drijf nat gemaakt met water en afwasmiddel. Vervolgens het balsa
met naalden er op gezet en laten drogen. Toen het balsa droog was was het mooi gevormd en kon het zonder enige moeite in was worden gelijmd.

Dat bedoel ik dus.
Geen krimp meer.

Succes Han.
 
Idd Han , gaat veel beter zo. Ik leer wel veel met dit project en beleef veel plezier
aan het bouwen.

Vandaag weer wat verder gedaan met het staart verbindings stuk. Heb nieuwe koolstof buisjes gemaakt en geplaatst.
Verder de magneetjes en lager busjes ingelijmd.
Op de foto is nu goed te zien hoe de aansturing voor de roeren gaat worden.

a5360701-250-S23%20%28123%29.jpg


a5360702-237-S23%20%28124%29.jpg


a5360703-157-S23%20%28125%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Kleine magneetjes gaan de afneembare kielvlakken op hun plek houden?

Interessant. :D

Zorg dat je ergens in de afneembare delen een punt maakt waar je kracht kunt uitoefenen (= stevig vasthouden), anders krijg je ze er niet af (zonder de boel te vernielen . . . )


jan.
 
Kleine update :

Heb de stangen voor de roer bediening gemaakt. Morgen de bowden kabels plaatsen en uitsparingen in de roeren maken. Dan kan de staart constructie worden uitgelijnd en vastgelijmd. Dan kan eindelijk de romp beplanking worden afgemaakt.
Dan is het de bedoeling om alle naaden , gaatjes e.d te vullen en aansluitend de romp glas te schuren. Ik heb vuller van hobbico en vuller uit de vouwmarkt met micro ballonen, eens kijken hoe dit werkt . . .

a5370375-194-S23%20%28126%29.jpg

a5370376-116-S23%20%28127%29.jpg

a5370377-163-S23%20%28128%29.jpg

a5370378-211-S23%20%28129%29.jpg

a5370379-189-S23%20%28130%29.jpg



Mvg,

Bart
 
Back
Top