Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

De andere empire's . . .

Aan de overkant van de Oceaan in het zonnige Californië word er hard gewerkt aan Gary's empire '' Centaurus''. In oktober een watervliegmeeting op een prachtige locatie: de o'neil forebay van het San Luis resevior , echt een droom watervlieglocatie :)

Gary hoopt dan zijn empire gereed te hebben. Ik ben benieuwd wat het gewicht zal worden met de volledige beplanking en glasmat afwerking.

Mvg,

Bart

a6101676-115-IMG_0528.jpg

a6101673-192-IMG_0531.jpg

a6103551-29-IMG_0532.jpg

a6103549-5-IMG_0533.jpg

a6103553-223-IMG_0534.jpg

a6103552-62-IMG_0535.jpg

a6103550-156-IMG_0536.jpg

de Empire ''Cooee'' van paulM staat er zo bij , hij zal de bouw van de winter weer hervatten denk ik.

Photo0424-001.jpg

Mvg,

Bart

Dat lasersnijden gaat idd erg mooi Edwin ;) , ik kan niet wachten tot dat de kit voor de Dornier do24 word uitgesneden.

Hier enkele foto' van Gary's empire , hij heeft de uitslagen voor de nacelle beplanking met de laser uitgesneden. Als ik deze bouwfoto's zie krijg ik ook weer zin om er een te bowen.

full

full

full

full

full

full

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Hè Bart,

Ben je al naar de Bruna gerend voor een exemplaar van de nieuwe RMC&E ?

Mooie schoutout naar je bouw prestaties op een van de eerste pagina's door de redactie....

sbzn.jpg

Misschien dat je dornier Wal nog eens als free plan opgenomen kan worden... Heeft er wel de goede maat voor, en je naam kennen ze nu wel.

Hey bedankt Vinze :) :) asap naar H''sluis deze week om er één te kopen. De bruna hier in Oostvoorne heeft de rcm&e niet in het arsortiment. Mischien wel een idee om de Wal als freeplan aan te bieden voor het tijdschrif , wel eerst even alle verbeteringen aanbrengen en naar imperial maat stelsel overzetten , oja en even mee vliegen natururlijk:) :)

Mvg,

Bart

De gang zit er goed in . . . . Gary's organiseerd de floatfly op 11 Ocktober en dan wil hij de empire vliegen . .

a6152828-179-IMG_0578.jpg

a6152832-222-IMG_0582.jpg

a6152834-160-IMG_0584.jpg

Mvg,

Bart

Gary's empire heeft nu een kleurtje , hij is van plan spuitmaskers voor de ramen en registratie-letters te maken met zijn laser snijder. Dit word de G-ADUT Centaurus. Dit is een van de empire boten welke zij aan zij vloog met de Nederlandse Do24's tijdens de evacuatie van Java in maart 1942. De Centaurus is tijdens de Broome raid door de jappen vernietigd in Roebuck bay. De Centaurus was de 3e empire vliegboot gebouwd door Short.

Mvg,

Bart

full

full

Heb het stukje van Gary op RCG niet gevolgd, maar is de kist nu veel zwaarder met houtbekleding in vergelijking met de oracover bekleding?
Hij is wel erg mooi geworden trouwens!

M.v.g,

Marco

@ Marco , Gary's empire is wel een stuk zwaarder. Mijn Empire weegt vliegklaar 2750gram en die van Gary zit op 3450 gram , ongeveer 25% zwaarder dus.

Vleugelbelasting mijn empire :

a6158536-9-wing%20loading%20Bart-1.jpg

Vleugelbelasting Gary's empire :

a6158535-167-wing%20loading%20Gary-1.jpg

Mvg,

Bart

Oh, das inderdaad nog best wat, maar aan de andere kant, de stallspeed is "maar" 4km/h omhoog gegaan. Vind ik persoonlijk niet heel erg veel, gezien de toename van gewicht en wingloading.

M.v.g,

Marco

We gaan het zien Marco , aankomend weekend is de float-fly. . . .

Gisteren nog even met mijn eigen Empire wezen vliegen :

Mvg,

Bart

Bart, telkens verbaast het mij hoe langzaam je deze kist kan vliegen, en hoe makkelijk hij vliegt, tenminste, zo laat het zich aanzien.
Ook verbaast het mij hoe snel hij los komt.
Geweldig!

Mvg,

Pascal.

Back