Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 26 aug 2012.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Goede morgen allemaal ,

    @ Ramsen bedankt voor de leuke reactie , heb je die oude man's nog steeds ?
    Gisteren avond weer even bezig geweest. Ik wou graag even wat experimenteren met het maken van de bouwtekening. Ik heb laatst bij de lokale Repro vestiging de tekening van de nieuwe vleugel voor mijn G44 widgeon laten printen en dit ging niet helemaal naar mijn zin.
    Ik had mijn tekening netjes in DXF formaat op usb stick gezet maar daar hadden ze liever pdf , maar hij wou het wel proberen. Na een hoop gekloot om het juiste formaat uit de plotter te krijgen was er dan uiteindelijk een tekening. Het enige wat ik jammer vond is dat alle lijnen op de tekening de zelfde dikte hebben. Dit moet toch anders kunnen met een programma met zoveel mogelijkheden als rhino. Dus weer achter de laptop naar mijn trouwe vriend '' google'' om even te kijken of ik hier wat over kan vinden. Na een hele lijst resultaten te hebben doorgelezen had ik wat ik wou :

    - De juiste info over het bewerken van lijnen
    - een programma om met Rhino een pdf bestand te maken

    Voor wat betreft de lijnen:

    Als je een lijn selecteerd en je drukt dat op F3 komt er een menu met object properties.
    Hier is het mogelijk om het type lijn te wijzigen ( stippel/streepjes enz ). Ook kunt hier de dikte van de geprinte lijn dikte ingeven.

    Voor de pdf:

    Er is nu een PDF op mijn laptop geinstaleerd en deze word door rhino als printer gezien. Als ik nu mijn werk ga uitprinten in rhino kom ik in het print menu. Hier als printer ''pdf creator''
    selecteren en het juiste papier formaat instellen. Als je nu op de button print drukt word er een pdf van de tekening gemaakt.

    Weer een stapje verder en mijn reis naar het uiteindelijke doel , zelf modellen kunnen ontwerpen dmv CAD/CAM

    Mvg,


    Bart

    [​IMG]
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Half twee 's nachts, maar dan heb je ook wat! :p

    Petje af. :worship:


    jan.
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Jep , alvast in mijn ritme komen , vanmiddag begin ik weer met late diensten.
    Lekker weer buiten :( soms is wegenwacht zijn best wel nat geloof ik. . . .


    Mvg,

    Bart
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Het is toch een 3D pakket? die genereert toch gewoon zelf de goede lijsoorten?
    (dun gestippeld voor hidden, dik en getrokken voor contour)

    Solid Works doet dat gewoon. Ik zou niet elk lijntje willen editten....


    *post edit*

    vergeet ik nog te zegen dat het er wel waanzinnig uitziet allemaal!
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Femmo ,

    Dat klopt met ''make2d visible'' ,het word dan alleen wel een erg drukke afbeelding dus hier en daat pas ik het nog wat aan naar mijn wensen.

    Mvg,

    Bart
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Beplanking er op en even gerenderd :


    [​IMG]


    Mvg,

    Bart
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Niet veel zichtbare vorderingen :

    Heb de registratie en overige letters getekend en de onderdelen gesorteerd.
    Verder de het 1e en 3e blad van de tekeningset laten afdrukken. Heb mijn tekening even naast de solent van ivan gelegd ter vergelijk.
    Vavavond verder aan de vleugel

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Welke nacelle's en cowlings

    Ik heb dikke en dunne nacelle's & cowlings getekend. Welke vinden jullie het beste staan?

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Het kan aan mij liggen, maar ik zie niet heeeeeeel veel verschil.

    Alleen aan de binnenzijde, klopt dat? :confused:

    Kies wat het 'best' is.

    best = f(gewicht, sterkte, constructability). :cool:

    Succes!


    jan.
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wijnig verschil zie
    Het word wel erg mooi
    Ga voor schaal wat de motorgondpls betrteft
    De kist verdient het
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Bart, er klopt iets niet met de cockpit-beglazing. Ik weet het, het is maar een klein detail, maar omdat het "cockpitdak" zo te zien één geheel vormt met het daar achterliggende deel verdient het toch misschien wat aandacht. Ik denk dat het horizontale spant wat de beglazing aan de bovenkant begrensd naar achteren wat op moet lopen. Overigens lijkt het me sowieso makkelijker om de cockpit bovenkant als een compleet vacuum getrokken deel te ontwerpen.

    Verder niets dan lof voor je geweldige project.

    Max.
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Max bedankt voor je input dit kan ik juist goed gerbruiken , even voor de duidelijkheid : Bedoel je de met rode pijl gemarkeerde lijn ?

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daar heb je een punt , hier ben ik ook erg lang mee aan het experimenteren geweeest. Ook krijg ik de bolling van de cockpit beglazing niet helemaal zoals de echte. Ik heb het op de opgelost door het frame van de cockpit beglazing wat groter te houden en de cockpit randt dalijk dmv de bespanning juist te maken.

    [​IMG]

    Ik hoop dat het eindresultaat dalijk schaal genoeg is :)

    Mvg,

    Bart
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hé, wie gaat het merken Bart, (ja, nu misschien ook de oplettende lezertjes ;)).
    Maar die lijn bedoel ik inderdaad. Als je de fotocollage van jou in post #8 bekijkt, zie je wat ik bedoel. De beglazing loopt duidelijk verder door over de hoofden van de piloten. Misschien moet C5 voorover kantelen (aan de achterkant iets omhoog), of misschien moet C5 in zijn geheel iets omhoog, en C8 juist achterover kantelen. Ik kan het niet goed genoeg zien.

    Max.

    Edit: maak C5 eens parallel aan de waterlijn, en bekijk het resultaat.
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Max,

    Zo beter ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mmmm , nu alleen nog ''even'' de tekening en het plan aanpassen.

    Mvg,

    Bart
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ja!
    Dat ging ook door mijn hoofd toen ik je al vergevorderde bouwtekeningen bekeek.............
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Eerst maar eens met de vleugel beginnen. . . .


    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Eerst maar even wat '' unfinished business '' afhandelen voor ik aan de vleugel verder ga.
    Heb de constructie naar de nieuwe cockpit aangepast. Dit was echt giganties veel en tijdrovend werk maar het is gelukt. De tekening en onderdelen zijn ook aangepast.
    Verder nog een Quantas registratie gemaakt voor ''Kootje'' hij gaat ook een prototype bouwen , hij volgd het draadje op RcGroups

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Een luxury liner . . . .

    Hier een klein stukje over de echte Empire . . . :)


    De empire-vliegboot was een vliegtuig , maar het was ook een boot. In feite kreeg Groot-Brittanië met de Empire ook een vloot nieuwe luxe schepen erbij. Zo werden vliegboten in die tijd ook wel gezien. De gezagvoerder werd aangesproken met schipper , men sprak van bakboort en stuurboord en op het water werd de vliegboot geacht zich te houden aan de regels van de zeevaart. Net als oceaan-schepen werden ze ook steeds aangeduid met hun eigennaam.
    Deze traditie was ook terug te vinden in de luxe waarmee het toestel was ingericht. Want hoewel het vervoer van post de kurk was waarop de lijnen van Imperial Airways dreven - net zoals de indië lijn van de KLM - moest met voor het aantrekken van passagiers concurreren met de luxe lijndiensten die de scheepvaartmaatschappijen onderhielden.
    Vandaar dat onderweg overnacht moest morgen in 1e klas hotels.
    En dat ook aan boord goed voor de passagiers moets worden gezorgd. De steward aan boord waren in de regel afkomstig van van de stoomvaartmaatchappij Cunard Line.
    De passagiers hadden in de Empire dan ook niet over ruimtegebrek te klagen. De vliegboot had 2 dekken , waarvan het onderste was bestemd voor passagiers. Overdag konden hier 24 passagiers worden vervoerd , tijdens de nachtvluchten 16. Geheel voor in de neus was , zoals bij een oot betaamt, een compartiment voor het gerei, nodig om aan te meren zoals ankers een meerkabel en een bootshaak.
    Vanuit een opklapbaar luik kon het hiervoor verantwoordelijke bemanningslid zijn taak vervullen.
    Door een ladder bereikte hij de stuurhut daarboven.
    Het voorste passagiers compartiment was de rooksalon,die plaats bood aan zeven passagiers. Een gang bood toegan tot een kleine midscheepscabine voor 3 passagiers. Daarachter kwam met in de centrale hal, waar ook de hoofdingang was en aan weerszijden respectievelijk de keuken en de toiletten. Nod steeds naar achteren gaande kwam men op het promenadedek ( weer een scheepvaartterm) , een grote ruimte met plaats voor cht passagiers en een breed gangpad , waar men de benen kon strekken en vanuit de ruime vensters een blik kon werpen op het voorbijtrekkende landschap. Vliegtuigen vlogen nog niet o hoog als tegenwoording , zodat er ook werkelijk wat te zien was. Ten snloote kwam men in de tweede cabine voor 6 passagiers. In alle cabine's waren bedden tegen het plafont opgeklapt,die s'nachts konden worden neergelaten zoadat telkens 4 persoen comfortabel konden slapen. Achterin was nog een ruimte voor post en vracht.
    Imperial Airways had zich groote moeite getroost om de juiste vliegtuigstoel te ontwikkelen en op de Imperial Airways Adjustable Chair was dan ook vol trots pattend genomen. Verder waren alle cabines voorzien van geluiddempend materiaal en bevonden zich naast iedere rij zitplaatsen afsluitbare buisjes voor et inlaten van warme en koude lucht.
    De cockpit was zo ruim ingericht dat men over de brug van een schip zou kunne spreken. Achter de ruimte voor de piloten bevond zich de radiohut. Daarachter was het kantoor van de purser, terwijl hier ook 1500kg post kon worden opgeslagen.

    Je kan je afvragen of de grote verkeersvliegboot uit economisch oogpunt wel een zinnig ontwerp was. Met hun kolossale gewicht in verhouding to de geringe nuttige lading brachten de vliegboten de luchtvaartmaatschappijen eigenlijk nooit winst op passagiers , die in luxe vervoers moesten worden. Gedeeltelijk werd dit door de post gecompenseerd , maar een dergelijk groot vliegtuig om alleen brieven te vervoeren was natuurlijk een weinig gelukkig ontwerp. De nieuwe tijd diende zich al aan nauwlijks nadat de eerste empire in dienst was genomen : tussen 10 en 13 augustus 1938 vloog een Fock-Wulf Condor , een viermotorig landvliegtuig van Berlijn en New-York n terug. Maar voorlopig zouden grote vliegboten een belangrijke rol blijven spelen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Bron : Piloot en vliegtuig 11/2001


    Ik hoop dat jullie het leuk vinden om zo af en toe eens eens tukje te lezen over deze vliegboten. Ik vind dat het wel meerwaarde geeft aan dit draadje.



    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2012
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Leuk Bart, zo'n stukje historie. Overigens spreken ze in het engels nog steeds over "port" en "starboard" als het over vliegtuigen gaat, niet alleen bij watervliegtuigen.

    Max.
     
  20. Paul.M

    Paul.M

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Nederland
    Ha Bart, leuk die verhalen rond dat vliegtuig.
    We hadden wat vroeger op de wereld gezet moeten worden.....
     

Deel Deze Pagina