PDF is een al omvattend file format.
Kan vector bevatten of pixel, text...
Laat je een tekening scannen, dan wordt dat een pixelbestand, naar wens iets gecomprimeerd, opgeslagen worden als tif, eps, pdf...
Een pixelbestand, tif, gif jepg bmp... moet je dan overtrekken of via een autotrace functie... (ik heb daar programmaatjes voor). Maar die geven een omtrek/contour af, niet de mooie rechte bewerkbare/stuurbare lijn die je zo graag zou willen voor een bouwplan. Wel geschikt voor illustraties (illustratieve tekeningen, artwork)
De vector zoals die is opgeslagen een eps file format, kan je openen in bijvoorbeeld AutoCad...
En zo heb ik dan scans van de oude balsa delen van mijn gewrakte kist bewerkt in Photoshop, gemonteerd tot weer 1 deel/geheel, en dat allemaal handmatig overgetrokken in een vector georiënteerd tekenprogramma (suf gemeten)... Zodat ik een goede klare lijn kreeg voor een goed op de maat nauwkeurige werktekening.
Soms is dat omzetten van pixels niet nodig, kan je als je in het bezit bent van een programma als Photoshop een gescande bouwtekening editen, bewerken poetsen. Wat ik inmiddels met een aantal tekeningen heb uitgevoerd.
Puma, Charter, Westerly Wayfarer, Das Ugly Stik etc... Vergeling, vouwen scheuren krassen of aantekeningen.
Van een grote print of van deel printjes A3 of A4... kan je de kist opbouwen...
Bart... is er een mogelijkheid de servo's in de staart te bouwen? Ipv stangenstelsel?
Je kan zelfs RDS overwegen? Dan is de servo zelfs beter beschermt tegen spatwater...