Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Klopt, niet goed gelezen/gekeken. :ooops:

Weet jij wat de naam is van het profiel dat jij/Ivan Pettigrew gebruikt?


jan.
 
Het mooie aan het volgen van hedendaagse bouwsels is het gebruik van profiel.

In mijn jonge jaren sprak men enkel maar over een paar profielen, waaronder het Klark Y zowat het voornaamste was, voor zwevers werd er al eens gebruik gemaakt van het Göttingen dacht dat hiermede een hol profiel mede bedoeld werd, later was er sprake van half symetrisch en symetrisch.
Toch mooi dat je ouder word er steeds kan bijgeleerd worden, het is net als met meisjes, hoe ouder je word, hoe meer je jonger meisjes leerd kennen.:)
Een bouwdraadje dat ik zeker blijf volgen.

Johan.
 
@ Jan , voor het vleugel profiel is het Selig 7055 wat er voor de staart word gebruit heb ik geen naam.

@ Johan , grappig dat je over Göttingen begint, dat is het profiel gebruikt voor de echte Empire.


Mvg,

Bart
 
T'ja Bart.

WWII was ook nog maar 17 jaar passé toen ik met modelvliegtuigjes aan de slag was.
Eerst vrijvlucht met dieselmotortje en timer mechaniek die de brandstof onderbrak na 10 seconden, tenminste als je niet vergat om het op te zetten alvorens weg te gooien, anders was het achterna fietsen of hollen.
OS en Graupner waren toen zowat de meest bekende zenders met 3 kanaals besturing( nu 1,5 kanaals ), hoogteroer had toen nog geen funktie, werd geregeld met motor vol gas of minder toerental.
Richting werd met pulsen bediend, zogenaamd tip,tip en gas werd geregeld met een servo die niet terug naar neutraal ging als je de stik losliet.
Waren het toen nog helden die rc vlogen.
Vergeleken met toen, kan nu zelfs een aap leren vliegen, als je in het begin maar begelijding hebt van een aap die het reeds geleerd heeft.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Start romp

Zo weer even achter het scherm gezeten , ik heb nu wel een beetje vierkante ogen maar dan heb je ook wat ;)

Ik heb een begin gemaakt met de romp , het latten frame is uitgetekend en heb hier alvast een boven , zij en onder tekening van gemaakt. Als deze op papier staat zal het frame gemakkelijk te bouwen zijn.

a5163510-134-S23%20%2840%29.jpg


a5163511-14-S23%20%2838%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk, Bart!
Het is een hobby op zich nietwaar, virtuele modelvliegtuigen bouwen?

Groeten,
Max.
 
Hoi Max ,

Idd een hobby op zich. Vanavond weer even een gedeelte ''afbreken'' . het stuk waar de staart op komt is niet naar mijn zin.

Mvg,

Bart
 
Dat werkt wel mooi dat tekenen in de compjuter
ik vraag me af
ik ga eerdaags een heleboel tekeningen inscanen
zullen die aanpasbaar zijn
en verder uit te werken
ik kan daar wel wat hulp bij gebruiken
 
:offtopic:

helaas jeroen,

het worden pdf files die zijn niet te gebruiken om te bewerken.
Misschien kunnen we naat TIF scannen en dan zijn er mogelijkheden om de bestanden te vectoriseren, dat is omzetten naar een tekeningtype dat bestaat uit echte lijnstukjes en radii. Het probleem is alleen dat je bijna oneindig veel lijntjes gaat krijgen omdat een handgetekende tekeing nooit een perfecte wiskundige cirkel of lijn bevat.

daarnaast kan je die 2D tekening op zijn beurt weer niet gebruiken om een 3d model van te maken, iig niet eeenvoudiger dan Bart het nu doet. Het blijft een berg werk



:ontopic:

Dat werkt wel mooi dat tekenen in de compjuter
ik vraag me af
ik ga eerdaags een heleboel tekeningen inscanen
zullen die aanpasbaar zijn
en verder uit te werken
ik kan daar wel wat hulp bij gebruiken
 
Ik moet alleen nog even iets moois verzinnen voor de aansturing van het hoogteroer.
Ik wil de aansturing in de romp hebben en dan voor het roer een afneembare as hebben.
Zoiets als een technisch lego as zeg maar.

t5145139-8-thumb-IMG_3607.jpg


Ik heb al een aantal mooie ideeën gekregen zoals een inbussleutel en een boutkop of in elkaar passende profielen maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Hoi Bart,

Ik weet niet of je hier al iets voor hebt. Ik vlieg zelf helikopters, en daar wordt bij de aansturing van de staartrotor bij veel modellen gebruik gemaakt van een zgn. torque tube. Daar zit op het eind een soort kruiskop die in de tandwielen van het staartstuk en de romp worden gestoken. Veelal zijn die los verkrijgbaar en in verschillende maten voor de verschillende modellen. Misschien bruikbaar hiervoor?

Groeten van Emile
 
PDF is een al omvattend file format.
Kan vector bevatten of pixel, text...
Laat je een tekening scannen, dan wordt dat een pixelbestand, naar wens iets gecomprimeerd, opgeslagen worden als tif, eps, pdf...

Een pixelbestand, tif, gif jepg bmp... moet je dan overtrekken of via een autotrace functie... (ik heb daar programmaatjes voor). Maar die geven een omtrek/contour af, niet de mooie rechte bewerkbare/stuurbare lijn die je zo graag zou willen voor een bouwplan. Wel geschikt voor illustraties (illustratieve tekeningen, artwork)

De vector zoals die is opgeslagen een eps file format, kan je openen in bijvoorbeeld AutoCad...

En zo heb ik dan scans van de oude balsa delen van mijn gewrakte kist bewerkt in Photoshop, gemonteerd tot weer 1 deel/geheel, en dat allemaal handmatig overgetrokken in een vector georiënteerd tekenprogramma (suf gemeten)... Zodat ik een goede klare lijn kreeg voor een goed op de maat nauwkeurige werktekening.

Soms is dat omzetten van pixels niet nodig, kan je als je in het bezit bent van een programma als Photoshop een gescande bouwtekening editen, bewerken poetsen. Wat ik inmiddels met een aantal tekeningen heb uitgevoerd.
Puma, Charter, Westerly Wayfarer, Das Ugly Stik etc... Vergeling, vouwen scheuren krassen of aantekeningen.

Van een grote print of van deel printjes A3 of A4... kan je de kist opbouwen...


Bart... is er een mogelijkheid de servo's in de staart te bouwen? Ipv stangenstelsel?
Je kan zelfs RDS overwegen? Dan is de servo zelfs beter beschermt tegen spatwater...
 
Heren , graag het draadje een beetje over de S.23 houden. Het zeker zeer nuttige info maar ik zou het verslag graag een beetje schoon houden.

Mischien is het een idee om net zoals RC groups een CAD/CAM gedeelte op het forum te maken ? ?


Mvg,

Bart
 
Bart... is er een mogelijkheid de servo's in de staart te bouwen? Ipv stangenstelsel?
Je kan zelfs RDS overwegen? Dan is de servo zelfs beter beschermt tegen spatwater...

Hoi Bas , Dit is helaas geen optie. De Short Solent 400 van ivans plans welke als basis dient voor mijn ontwerp heeft al heel snel last van staart lastigheid. verschillende bouwers op RCgroups hebben de neus uitgeholt om de accu verder naar voren te kunnen schuiven.
Nadelig isdan nog dat afstand van de neus naar het CG bij de Empire korter is dan bij de Solent en ik maak de staart afneembaar dmv koolstof buisjes.
Ik maak het model zonder water roer dus dat scheelt weer gewicht.
Ik hoop maar dat ik een beetje uitkom met het zwaartepunt.


Bedant voor je tips aangaande het omzetten van scans maar mischien past dit beter in een CAD/CAM draadje ? ;)

Mvg,

Bart

( :) vanavond weer een update . . . . . )
 
Motoraccu's in de neus? Levert lange draden op... extra condensatoren op de regelaars... maar ook extra gewicht aan koper...

Han heeft bij zijn Beach de accu's zo ver mogelijk naar voren in de gondels.
Maar die zijn dan ook fors uit de kluiten gewassen... moet allemaal maar net passen?

Zware staart... hmmm... dan moet je boven de waterlijn aan balsa spaceframes denken... of de helft veel rankere spanten dan verder terug getekend... met balsa kruisverbanden voor de torsiestijfheid...
Het voorstuk moet stevig zijn tot aan de step. Dat vangt de klappen op, de staart kan lichter in constructie..

Bailey bridge constructies...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bailey_bridge

Ik kijk met een knipoog even daar de hele klassieke kistjes uit de free flight tijd... Ben Buckle.... ook lange staarten... wel stabilo's met Carke-Y achtige profielen... het moest daarachter iets (ge)lift hebben...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bas , denk toch dat de accu's voorin de manier is om het gewicht laag te houden.
Regelaars komen midden in de vleugel.

Hier even wat afbeeldingen van de vorderingen :

a5181840-88-S23%20%2845%29.jpg


a5181841-137-S23%20%2846%29.jpg


a5181842-42-S23%20%2848%29.jpg


a5181843-20-S23%20%2847%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Het heeft niet veel meerwaarde maar het was wel leuk om te doen...


Voila : de motor

a5184230-80-S23%20%2849%29.jpg


a5184231-255-S23%20%2850%29.jpg


a5184232-240-S23%20%2851%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Back
Top