bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

toch weer een kleine update deze keer zonder foto`s die volgens nog:

-2de vleugel helft is klaar om beplankt te worden
-1ste vleugel helft alvast grof afgewerkt rande netjes afgerond enz.

kan iemand mij aan wat foto`s helpen van de servo bevesteging in de vleugel?
staat namelijk niet erg duidelijk in de handleiding.

gr,
stephan

zaterdag volgt waarschijnlijk de maiden van mijn calmato trainer

@Stephan: ik heb geen 4* bouwverslag op het forum (ik wist toen niet eens dat er een forum was :n00b:).
Over de motorkap: plotterwelt heeft wel een punt, als dit je eerste zelfbouw project is, bouw het dan maar gewoon volgens tekening.

Bewaar je bouwtekening goed (plak hem gewoon weer in elkaar als je klaar bent). Als je ooit wat moet repareren, is die tekening heel handig, of.... Ik heb zelf de originele bouwtekening op de copieermachine verkleind (nadat mijn originele 4* bij het ballon rammen aan een draad bleef hangen en tegen de grond aan stukken sloeg :oops: (*)), en een 4* gebouwd op 85% schaal. Die vlieg ik al weer 2 jaren met een 5cc motortje (.32), met "geknipte" vleugels (ingekort) :thumbsup:.

(*) de foto van dat event staat bij mijn naam, hier links. Dat was zijn laatste vlucht.

Laatst bewerkt:
kleine vordering

2de vleugel bijna ruwbouw af

alvast een uitsparing gemaakt voor de servo.

Foto-TSK3OYIH.jpg

Foto-XKERJJJA.jpg

Foto-BGXNTI3B.jpg

kan iemand mij aan detail foto`s helpen van de vleugel zonder folie?
zijn namelijk wat onduidelijke punten.
- bevesteging servo?

gr.

Wat heb je nog nodig, buiten de folie (en servo's en motor natuurlijk)?

Hallo,

Ik heb ook een Fourstar40. Helaas wel helemaal wel afgebouwd. Ik kan je vertellen wat mijn modificaties zijn:

- Grotere rolroeren
- Groter rudden en elevator
- Pen scharnieren ipv bladscharnieren
- Onderkant van de romp waar de tank zit, is demontabel ivm de tank. Standaard is dit gelijmd.

Ik vlieg de kist met een Saito 4T FS56 en hij heeft verschrikkelijk veel vermogen, maar niet oneindig.
Hier even een linkje:

FMS Spaarnwoude - SIG Fourstar 40

Greetz,
Thierry

Ok bedankt, ik zal deze aanpassingen zeker gaan gebruiken;)

vleugel zijn inmiddels zo goed als afgewerkt en voorzien van het afdek plaatje op de vleugel einde`s.

de brace om bijde vleugels te verbinden is inmiddels ook al in een van e vleugels geplakt.

hoop morgen de vleugels in het echt met elkaar te verbinden. v-stelling is in iedergeval goed gebleken bij het droog passen.

foto`s volgen.

inmiddels weer een paar succesvolle starts en landingen met de les kist achter de rug

gr.
stephan

Hallo,

Ik heb ook een Fourstar40. Helaas wel helemaal wel afgebouwd. Ik kan je vertellen wat mijn modificaties zijn:

- Grotere rolroeren
- Groter rudden en elevator
- Pen scharnieren ipv bladscharnieren
- Onderkant van de romp waar de tank zit, is demontabel ivm de tank. Standaard is dit gelijmd.

Ik vlieg de kist met een Saito 4T FS56 en hij heeft verschrikkelijk veel vermogen, maar niet oneindig.
Hier even een linkje:

FMS Spaarnwoude - SIG Fourstar 40

Greetz,
Thierry

hoezo grotere roeren? ik hou het zelf voorlopig eve bij de stardaard roeren maja is natuurlijk altijd nog aan te passen.

mooi kleuren schema heb je erop zitten:)

Ik zou daar zeker niet te veel aan modden. Hij doet het zo ook erg leuk. Het is dat ik al een calmato heb anders stond er ook een FS40-60 op de lijst. Mischien kom ik er nog aan toe ;)
vergeet niet: een wat trager sturende kist is wat meer tricky bij raggen op heel lage hoogte dus moet je wat meer je harses gebruiken voor je iets doet. Hij kan zo maar in de grond zitten. Dat moet je wat beter inschatten dus. Je vliegt er iets vloeiender mee en ziet er dan ook mooier uit. Een model met een lichte "beperking" maakt je wel een betere piloot. Vooral in het begin heb je er veel aan maar voor sommigen is het al snel een slaaptablet.
Ik vlieg al bijna 20jaar bijna alles wat lomp hard kan maar heb nog steeds veel plezier in een simpel laagdekkertje.

Plaatjes!!

Ach ja, grotere roeren kwam enkel omdat ik de kist wat meer aerobatics wilde maken.
Je merkt het een beetje, vooral met snaps en zo.

Ik zou het gewoon houden zoals het is. Dat werkt prima.

Ja de kleuren zijn nogal goed zichtbaar. Zeker als de schemering in gaat treden, gaat de kist bijna licht geven. Dit is inmiddels de tweede skin. De eerste was roze/paars met zwart.
Verder heb ik wat stickers geregeld van een Calmato. Op de onderkant van de vleugel zit een hele grote ster.
Het blijft een hele leuke kist en je kunt er werkelijk heel leuk mee aerobatics mee doen. Mijn kist is nu ongeveer 15 jaar oud en nog steeds goed.

Greetz,
Thierry

Ik heb ze wel eens in scherpe bochten neer zien storten. Dit komt door de lichte vleugelconstruktie die dan tordeert. Ook een midstar heb ik eens bij een lage rol zo de grond in zien duiken. De voorkant indekken is een goede optie.

Voorkant vleugel indekken

Erik,

Hij heeft de vleugel bijna af, indekken is nu onbegonnen werk.

Hier twee foto's van een 3mm triplex fourstar 30 (op 85% schaal).
Alleen het indekken van de vleugel is balsa. Verder alles triplex.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga het model helemaal volgens tekening bouwen, het is mijn eerste model dus denk dat dat dan ook het beste is:)

verder zal het toch nog wel eve duren voordat deze kist de lucht in geworpen word. ik moet eerst even mijn brevet halen en mijn calmato kort vliegen;)

gr.

foto`s:)

vleugels zijn in het echt met elkaar verbonden.
alles netuurlijk gedaan met z-poxy 5 minuten.

de brace ingelijmd
Foto-X8WSXRXL.jpg

verbonden met epoxy 5min.
Foto-3LBRZY6H.jpg

juiste v-stelling
MiniFoto-Y6YUEPLD.jpg

fatsoenlijke schanieren en hollandse inslag bouten (weg met dat amerikaanse spul)
MiniFoto-IUMUBLE3.jpg

gr.
stephan
tip zijn nog steeds van harte welkom

Je bedoeld de neuslijst.

Gaat goed hoor ziet er netjes uit. Ga zo door.
De rolroer servo komt in dat gat boven in de vleugel. Daar overheen plak je een plaatje triplex met een gat waar de servo presies in past.

Succes met de bouw verder.

Groet Arthur

Back