bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

mini update,

eerste airlon stang plus blokje hout aan de vleugel gelijmd.
Foto-6WT3PMLI.jpg

Foto-IHVID3J7.jpg

zo bouw van de 4star ligt weer effe plat omdat bij mijn calmato het landings gestel eronderuit gevlogen is:) dus dat moet maar eerst eve gemaakt worden.

IEMAND ERVARING MET ASP 4takt blokjes?

gr.
stephan

Ik heb al jaren een ASP .61 (10cc) viertakt met 11x8 prop, op diverse modellen gehad. Op zich niks mis mee. Loopt altijd. Niet zo veel power als een OS of SAITO, en hij loopt iets minder langzaam stationair. Enige probleem wat ik ermee had is dat de meeste modellen ervan uitgaan dat de gasschuif rechts zit (van achteren gezien), en niet midden achter (of links achter als je de carb andersom zet). Maar dat hebben alle viertakten denk ik.

Voor een fourstar heeft een ASP .61 meer dan voldoende vermogen, en het gewicht van de .61 past goed bij het model. Op een fourstar zou ik alleen geen 11x8 prop zetten omdat het ding zo ongelofelijk langzaam kan vliegen, maar het stationaire toerental in combinatie met een XXx8 prop geeft nog steeds een behoorlijke snelheid. Je zult je fourstar naar de grond moeten dwingen. Als je landingsgestel het toelaat kun je een 12x6 proberen "ground clearance".

Ik heb verder geen ervaring met andere ASP viertakten (grotere, kleinere), andere clubleden zweren bij de duurdere OS-maxen. Ik weet alleen niet of ze dat als "automatisme" zeggen. Het lijkt wel een religie. Als er OS op staat is het goed.

Harm

P.S. Ik heb 1xASP61FS, 1x Magnum32, 1x Hype46 als motoren, en die zijn allemaal goed genoeg voor mij. Vroeger heb ik nog een oude OS max 46FSR gekregen, waar ik problemen mee had (zal wel aan mij gelegen hebben). Die heb ik dus maar weg gegeven.

Laatst bewerkt:
Gaat goed met de bouw Stephan!!
Heb je de vleugel verstevigd? Zo ja, hoe heb je dat gedaan?

Wouter

heb de vleugel verder nog niet appart verstevigd, echter ben ik wel voorplan om onder in het servo gat een extra matje glasvezel te plakken.

bouw ligt van wege de warmte eve stil:)

kleine maar toch best belangrijke update,

motor is binne. het is een hp.61 viertakt. overgenomen van een mede forumer.

wie kan mij vertellen hoe je het beste de motor steunen op het motorschot kan plaatsen.
verder kom ik niet echt ui het aansluiten van de brandstof slangen. want er moet ook iets naar de bovenkant van de cilinder.

enkele foto`s:

Foto-8LNFTCTJ.jpg

Foto-CZ8YSK4J.jpg

gr,
stephan

hoi stephan de slang die van je druktank komt wordt gesplitst met het bijgeleverde T stuk, zodat hij ook wat smering krijgt bovenin de roterende kleppen., verder moet je deze moter wel wat bijgloeien onder het lopen want dan loopt hij veel mooier. ik hoop dat je dr veel plezier mee hebt.

mvgr johan snijders

de vier vijzen van je motorsteun beetje indraaien, motor erop passen en vastzetten...wel makkelijker gezegd dan gedaan (zeker als je 2 aparte steunen hebt) maar lukt je zeker!

als je je vleugels zou verstevigen met wat glasvezel, doe het dan met minimum 30' epoxy, die 5' epoxy droogt te snel en de regel is hoe langzamer je epoxy hard komt, hoe beter

leuk é, die bouwdozen? ik kom eraan verslaafd (doe het bijna liever dan vliegen ;)

denk dat ik dan maars eens een kant en klaar motor steun ga bestellen.

iemad enig idee welke maat ik moet hebben? kom met meten geloof ik rond de 43 mm ofzo.

laatste week september gaat de bouw in raket tempo verder,

gr.
stephan

en voila het is gelukt om de motor, hij staat mooi op zijn steunen.

hopelijk heb ik het allemaal goed gedaan maja daar komen we bij de vliegtuig keuring dan wel weer achter.

enkele foto`s:
foto`s zijn met een mobiel gemaakt.

de boel netjes afgetekent.
Foto-8TLLFQB3-1.jpg

steunen afgetekent
Foto-7BFGYP7F-1.jpg

en dan de motor erop, keurig met een m4 slag moertje.
Foto-UFOPV6OG-1.jpg

motor van boven.
Foto-OMS3XXPI-1.jpg

vind het wel een mooie viertakt omdat je die buisjes niet ziet die normaal aan de cillinder zitten, dit komt om dat de kleppen anders draaien.

wat is het presiese nut van dat silicone buisje aan de onderkant van de motor?

gr,
stephan

de vier vijzen van je motorsteun beetje indraaien, motor erop passen en vastzetten...wel makkelijker gezegd dan gedaan (zeker als je 2 aparte steunen hebt) maar lukt je zeker!

als je je vleugels zou verstevigen met wat glasvezel, doe het dan met minimum 30' epoxy, die 5' epoxy droogt te snel en de regel is hoe langzamer je epoxy hard komt, hoe beter

leuk é, die bouwdozen? ik kom eraan verslaafd (doe het bijna liever dan vliegen ;)

kan dat ook met 24 uurs epoxtie? heb die nog thuis liggen

en weer een stapje verder,

al de rom delen netjes geschuurd.
en de boel even los in elkaar geschoven.

de zijkanten van de romp zijn inmiddels ook verlijmd.

inslag moeren in het hout gemaakt en verlijmt met epoxy 5 minute.
Foto-V74DB3L4.jpg

delen los gehaald en beetje netjes gemaakt met een schur blokje
Foto-GVPERHYR.jpg

de boel los in elkaar gestoken.
Foto-V3IULF7W.jpg

tot zo ver deze update.

toestel moet hoe dan ook half oktober afzijn.

gr,
stephan

het voorste deel van de romp is verlijmd.

zat eraan te denken om het motor schot te vertsevigen in de hoeken met een glas matje is dit verstandig? mijn les kist had namelijk een los motor schot gekregen naar een tijdje.

weer wat foto`s:

Foto-KOWQENTT.jpg

zat eraan te denken om het motor schot te vertsevigen in de hoeken met een glas matje is dit verstandig?

Is niet nodig , het motorschot haakt in de zijkanten dus kan hij er niet uit .;)

Probeer te werken met elastieken of klemmen of gewichten bij het lijmen.

Plakband geeft geen spanning .

Mvg Johan

Is niet nodig , het motorschot haakt in de zijkanten dus kan hij er niet uit .;)

Probeer te werken met elastieken of klemmen of gewichten bij het lijmen.

Plakband geeft geen spanning .

Mvg Johan

oke ga ik in het vervolg doen.

maar de eerste romp delen zitten nu al vast gelijmd, kan dit dan kwaad als ik dit al met tape gedaan heb?

gr,
stephan

Met iets wat spanning/druk geeft druk je het teveel aan lijm tussen de delen uit .;)
Lijmnaad is het sterkst als er weinig tussen de delen zit .

De eerste delen kan je zo laten .

Mvg Johan

en de bouw gaat weer vlotjes verder.

enkele fotos:

romp begint al weer ergens op te lijken en de vleugen heeft zijn eerste keer op de romp gezeten:)

cockpit plaat geplaatst

Foto-PM4SOGLZ.jpg

staart afgemaakt
Foto-LQUFEENG.jpg

instrumunt panel en piloot rud steuntje geplaatst onder hoek van 25 graden.
Foto-QEYQDTOY.jpg

vleugel proefgepast.
past goed alleen duvel lijkt nog een probleem te gaan geven.
Foto-GPO4T6EO.jpg

zo dat waren de foto`s
nu heb ik dringend informatie nodig hoe ik een servo plaatje kan maken staat niet echt duidelijk in handleiding. hopelijk heeft iemand hier een foto van hoe dat bij een fourstar werkt.

gr,

stephan

nu heb ik dringend informatie nodig hoe ik een servo plaatje kan maken staat niet echt duidelijk in handleiding. hopelijk heeft iemand hier een foto van hoe dat bij een fourstar werkt.

gr,

stephan

Ik maak tegenwoordig altijd deksels waar het servo in zit.

De gaten .
67384967b3b45f506.jpg

En de deksels.
6738496a47efb13c5.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back