Bouwverslag Smit Hunter(offshore uitvoering)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Ronaldp, 18 okt 2006.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.041
    Locatie:
    Oostvoorne
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En anders even snuffelen bij 'aftermarketsets' van onze vrienden de statische modelbouwers.
    Boutjes voor vliegdingen, pantservoertuigen, schepen... Je kan het zo gek niet verzinnen.
    Meestal giethars (resin) dus even uitkijken met schuurstof.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.041
    Locatie:
    Oostvoorne
  4. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    006-pristine.jpg Thanks.
    Heb wat gevonden.
    Nu nog kijken of mij vaste winkel het ook verkoopt.
     
  5. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Bij onze vrienden die door het land met die blauwe busjes rijden verkopen ze dispensers met mini boutjes , samen met een moertje kan je hier misschien ook wat mee. Vind het persoonlijk wel realistisch als je een klein stukje van de schroefdraad door het moertje laat komen.


    Succes met de hobby.
    Rene
     
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Ben met de roeren bezig.
    Op dit moment zit er een koppelstang tussen. roer.jpg

    Maar is dit niet beter?
    Als bij mij de aandrijf stang los komt op het roer. Heb ik beide roeren niet meer.
    Bij onderstaande ontwerp zou ik dus altijd 1 roer houden.
    roer1.JPG

    Mvg Ronald
     
  7. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Wat is de kans dat je je roeren niet meer kan bedienen ? Tuurlijk je kan het aanpassen. Wat je ook kan doen is beide motoren onafhankelijk bedienen dan kan je altijd je boot naar de kant sturen bij roerproblemen . Het is maar wat je zelf prettig vind. Uit ervaring weet ik dat de kans zeeeeeer klein is. En als dan ook nog de motoren uitvallen , ja dan kan je ook nog een zwembroek meenemen naar de waterkant. Eventueel met meerdere gaan varen als je niet kan zwemmen , ,,,,is ook veel gezelliger. Mijn optie met 2 motoren is altijd onafhankelijk laten werken.


    Rene
     
  8. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Zal eens kijken als er voor me zender nog een twin stick te koop is.
    Heb nog een oude Robbe F14 zender.


    Mvg ronald
     
  9. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ronald je kan ook met een MASTER-SLAVE schakelaar varen. Beide motoren op 1 stick (links) schakelaar om : linker motor op linkse stick en rechter motor op rechterstick om te manoeuvreren. Staat een paar posts terug, super handig vind ik zelf. Of elke motor permanent z,n eigen stick. Wend ook.
    Kijk maar wat je prettig vind.


    Rene
     
  10. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Oke...kan ik ook eens proberen.
    Moet alleen nog op zoek welke vaarregelaars er dan in moeten.
    Heb nu een Robbe Maxi 600 vaarregelaar....antiek...hahaha

    Mvg ronald
     
  11. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Antiek of niet ...is een goede regelaar. Kan je er geen 2 kwijt. Ik weet het ze nemen meer ruimte in maar 2 nieuwe kopen is ook wat. Misschien op MP. Of EBAY te koop . Of wellicht in het GEVRAAGD hoekje. Je weet maar nooit.


    Rene
     
  12. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Kan er 1 boven de andere kwijt.

    Mvg ronald
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als ze hun warmte maar kwijt kunnen...
     
  14. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Zuid Holland
  15. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Messing spijkers met bolle of verloren kop gebruiken. Gaatjes voorboren, gaatjes v.v. lijm, spijkertje erin steken en klaar.
     
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Welke mixer heb ik nodig.
    Welke wordt besproken in onderstaande bericht.
    Heb zelf ook een Robbe F14.
    Liefst te koop bij Quartel.
    20210212_213522.jpg
     
  17. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Heb dus nog ruimte voor een tweede vaarregelaar.
    Kan er boven.Wel met ruimte er tussen natuurlijk.

    16132156117127124685964855152015.jpg
     
  18. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Weer een vraagje.
    Me boegschroef zit nu op de zelfde knuppel als de roeren.
    Naar links en rechts is me roer.
    Naar boven en beneden de boegschroef.
    Nu heb ik in de robbe F14 ook een multi switch zitten.
    Met twee schakelaars met drie standen.
    Midden.....naar boven....en naar beneden.
    Kan je op deze schakelaar ook de boegschroef zetten?
    Ga er dan van uit dat snelheids regelaar dan voluit stuurt?
    Of gaat dat niet?

    Mvg ronald
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dit zo'n losse V-mixer: te koop bij Conrad:
    https://www.conrad.nl/p/2-kanaals-kruismengpaneel-module-225231
    Je plugt 'm tussen de ontvanger en de regelaars.
    Multiswitch moet je gebruiken waar het ding voor is: lampen, toeters, bellen en lampions.
    Niet voor andere zaken.
    Boegschroef heb je op de HH in principe niet nodig als je beide motoren onafhankelijk van elkaar laar draaien. Dan kan die schuit draaien op een Euro. Dan zou je kunnen volstaan met een dummy-boegschroef.

    Wil je de boegschroef wél werkend maken:
    Waarom niet een relais aansluiten op je Multiswitch?
    Daarmee kun je bijv de plus-draad van je servo-kabel richting regelaar van de boegschroef onderbreken of juist doorverbinden.
    Schakelaartje omlaag: de min richting regelaar van de boegschroef is onderbroken.
    Schakelaartje omhoog: de min richting regelaar is doorverbonden.
    Beetje old school misschien, maar goed, je regelaars en motoren zijn ook old school...:)

    En nog iets: heb je nu plakken lood als ballast achterin?
    Prima, als dat spul je model in evenwicht en op de waterlijn houdt, maar... ik vind het nogal veel... Ik heb zelf met de HH gevaren, maar kan me niet herinneren dat ik zoveel lood nodig had. Het achterschip ligt van zichzelf al vrij laag op het water.

    Mijn HH tijdens een flink briesje en volle kracht op weg naar een jop
    5.jpg
    Maar goed, bij mij stonden er twee 12V, 7Ah accu's in het ruim...
    Enne... verpak dat lood! Het spul oxideert als de pest (slaat wit uit) en dat is op z'n zachtst gezegd niet zo fijn voor je gezondheid. Als je er met je vingers aan zit: daarna goed je handen wassen. (geldt overigens ook voor 'schoon' lood)
    En ja, ik gebruik ook lood als ballast. Maar... Elk stuk lood in mijn schepen zit in dun bruin tape (dat brede spul waar je dozen mee dichtplakt) en vervolgens in krimpkous. Het tape voorkomt oxidatie, het krimpkous is anti-slip.
     
    RenéH vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.041
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Hoe wordt de boegschroef gestuurd. Zit daar ook een motorregelaar op? Zo ja, welk type is dat?
    Als je de boegschroef met een 3-standenschakelaar wilt bedienen dan moet je eerst even kijken hoe die in de zender zit aangesloten. O.a. op welk kanaal of op een encoder.
    Als de schakelaar op een kanaal zit dan kun je op de ontvanger verder met een motorregelaar op dat kanaal. In wezen kun je dan maar op één snelheid de boegschroef bedienen.
    Zit er in je zender een encoder, dan heb je achter de ontvanger een decoder nodig om verder te kunnen. Kan het zo verder niet uitleggen. Daar heb je echt documentatie voor nodig.
    Beetje complex voor een beginner. Het maakt ook nog verschil hoe die drie-standen schakelaar werkt. Komt deze automatisch terug in de middenstand?
    Je suggereerde een tweede motorregelaar bij je hoofdmotoren. Geen idee of je eenzelfde te pakken kunt krijgen. In combinatie met een nieuwe zouden er misschien rare dingen kunnen gebeuren.
    Sommige regelaars uit de vorige eeuw hadden de plus van de vaaraccu gekoppeld zitten met de plus van de ontvangeraccu. Tegenwoordig zijn de minnen gecombineerd.
    Mij heeft de combinatie van een oude en een nieuwe regelaar een servo gekost. Die kreeg het opeens erg druk en er kwam witte rook uit. Elektronica verbrand.Ik heb nog een Futaba F-14 met Navy-stick.
    Mocht je geïnteresseerd zijn stuur dan even een PB of conversatie zoals het hier heet.
    Zie dat Roel ook al heeft gereageerd. Doe je voordeel met al die info. Ben met hem eens dat je beter in een tweede regelaar kunt investeren voor je hoofdmotor dan je boegschroef werkend maken. Hieronder een filmpje met manoeuvreerproeven van een sleepboot zonder boegschroef. Wel apart bediende motoren. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2021
    RenéH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina