Bouwverslag Smit Hunter(offshore uitvoering)

Roel
Het lood heb ik denk ik 25 jaar geleden er in gedaan.
Als ik uierzalf heb.Ga ik daar mee de schroefas vol zetten.En dan testen hoe diep de boot ligt.

Klaas
Je suggereerde een tweede motorregelaar bij je hoofdmotoren. Geen idee of je eenzelfde te pakken kunt krijgen.
Ga eerst opzoek naar nog zo regelaar.
Ja techniek is oud....dik 25 jaar.
Zal morgens kijken hoe de boegschroef is aan gesloten.Weet wel dat er een vaarregelaar tussen zit.

Mvg ronald
 
Ronald, Als er aan de boegschroef ook een regelaar hangt dan zou je kunnen kijken of deze ook voor een hoofdmotor te gebruiken is en dan eens kijken hoe het schip reageert bij onafhankelijk geregelde hoofdmotoren. Varend heb je aan een boegschroef niet veel. Gr. Klaas.
 
Alle spulletjes voor het achterdek is klaar.
Alles zit nog los.En moet nog geverfd worden.
Maar wil eerst de romp verven.
Voor dat ik met het dek begin.
Maar wacht eerst nog op het duw rubber.
Teven hennegats koker uit geboord.En een nieuwe gemaakt.Zit nu toch wat netter
20210215_113456.jpg
20210215_113521.jpg
20210215_113504.jpg
 
Ronald je kan ook met een MASTER-SLAVE schakelaar varen. Beide motoren op 1 stick (links) schakelaar om : linker motor op linkse stick en rechter motor op rechterstick om te manoeuvreren. Staat een paar posts terug, super handig vind ik zelf. Of elke motor permanent z,n eigen stick. Wend ook.
Kijk maar wat je prettig vind.


Rene

Rene.

Welke onderdelen heb ik hier voor nodig?
En waar te koop?

Mvg ronald
 
Thanks

Je heb dus helemaal geen v mixer nodig?
3 standen schakelaar en twee verleng kabels in de zender maken.

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Ronald v-mixer en Master-Slave schakeling zijn verschillend. Kijk maar even op dit forum. Tik maar in v-mixer en je krijgt gelijk een berg informatie. V-mixer werkt op je roeruitslag en een M-S schakelaar is iets anders. Bij de Bootjes geniet de laatste meer de voorkeur. FF goed in je opnemen en een keuze maken. Zelf heb ik al Jaaaaaaaaren en M-S schakelaar in mijn zenders.


Succes....
Rene
 
Ronald, mocht je interesse hebben in een filmpje over de werking van een Master-Slave schakelaar dan mag je mij een PB sturen waarna ik jou een voorbeeldfilmpje stuurt van mijn boot met deze optie .



Rene.
 
Er is waarschijnlijk niet meer aan vaarregelaar Robbe Maxi 600 te komen.
Welke vaarregelaar kan ik gebruiken voor me electromotoren?
Heb geen idee welke merk motor
20210213_122516.jpg
het is.
Alleen dat ze heel oud zijn.
 
Klaas

Zou die vaarregelaar zwaar genoeg zijn?
De robbe maxi 600 is 40A
De regelaar in jou voorbeeld is max 15A

Mvg ronald
 
Ronald, In wezen bepaalt de motor/schroefcombintie hoeveel stroom er gaat lopen. En uiteraard het voltage van de accu.
De motoren lijken me Robbe Navy Compact. Die hebben een reductie, waardoor de motoren zelf een aardig toerental kunnen maken.
Weet zo gauw niet op welk voltage jij gaat draaien, maar als net een stukje van een kennis die ze op 12 Volt laat draaien en een uur kan varen op een 12 Volt 7 Ah accu.
Dat houdt in dat ze dan ongeveer 3 Ampere trekken.
In mijn optiek kun je best de CTI regelaars gebruiken en om zeker te zijn tussen accu en elke regelaar een 10 A zekering zetten. Dan blaas je de boel met een geblokkeerde schroef niet op.
Loop elke aandrijflijn goed na en controleer of alles soepel loopt. En kijk in de tandwielkasten van de motoren of het vet niet verzeept is. Scheelt allemaal vermogen(verlies) en herrie.
De regelaar die ik aangaf heeft een BEC, die 5 Volt levert aan ontvanger en servo's. Gebruik je er twee trek dan bij eentje in het stekkertje naar de ontvanger de rode draad terug en isoleer die.
Zorg ook dat je roeraandrijving soepel loopt. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Thanks..voor het uit gebreide antwoord.
Ga daar me verder.
Kan misschien toch aan een tweedehands robbi max 600 komen.
Maar wat zo zoiets moeten kosten?

Mvg ronald
 
Geen flauw idee Ronald. Is denk ik leuk voor iemand die goed met dit soort dingen op de hoogte is en er graag mee werkt/knutselt. En om eventueel een oud model in originele staat wil restaureren.
Probleem is vaak dat je geen gebruiksaanwijzing of schema kunt vinden. En dan zit je. Oud(ere) motoren zijn vaak wel op te knappen door ze schoon te maken en te smeren. Door de jaren heen is elektronica veranderd en verkleind. Daarin is door de leek niet veel te repareren. Gelukkig is het wel betaalbaar geworden. Mijn advies is: Loop de aandrijflijnen na en zet op de hoofdmotoren 2 nieuwe regelaars. Dan kun je je motoren onafhankelijk bedienen en goed manoeuvreren. Waarschijnlijk heb je boegschroef dan niet (meer) nodig. Kijk wel even wat er als regelaar aan de boegschroef zit. Als die ook voorzien is van een BEC, dan bij 2 van de 3 regelaars de rode draad naar de ontvanger terug trekken. Gebruik eventueel de BEC van de regelaar die het grootste ampèrage bij 5 Volt geeft. Gr. Klaas.
 
Zo leer je nog eens iets Ronald. Zoek wel even uit welke ESC aan je boegschroef hangt. Had ook nog een paar regelaars uit de vorige eeuw en één daarvan probeerde ik te combineren met een een nieuwere voorzien van BEC. Was geen goede actie. Bij de oude regelaar waren ++ van vaaraccu en ontvangeraccu doorverbonden. Bij de nieuwere zijn dat de --.Daardoor kwam er 12 Volt op de servo te staan met als gevolg de befaamde witte rook. Kostte gelukkig alleen een servo en op termijn een tweede motorregelaar. Van de servo zijn motor en mechaniek nog heel. Kan altijd nog dienen als aandrijving van een radar. Of als een servo mechanisch de geest geeft de elektronica daarvan over zetten. Dit als achtergrond van mijn advies. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Back
Top