Stephan Kertész
Forum veteraan
Ja die hele oude zeilschepen hebben nogal enigenaardigheidjes. Ik neem aan dat ze boven net als iedere andere stag vastzitten. Ik heb het nu voor het gemak onder de wandtouwen door gestoken. Je kan nu niet eens meer zien waar ze heen gaan. Dit soort details is moeilijk terug te vinden in de documenten. Bij mij ligt er dus 1 touw over de masttop heen (niet correct natuurlijk, maar dit zie je toch niet) en die heb ik aan beide kanten van de takel voorzien.Dit ken ik niet hoor, sterker nog ik heb er zelfs nog nooit van gehoord van zijstagen. Ook stijf zetten met een vioolblok is voor mij nieuw.. Hoe zitten deze stagen aan de bovenkant vast?
Ik heb een spaans document, eigenlijk onleesbaar maar ik kan er toch dingetjes uithalen. Daar zie je blokken in die je in Curti niet ziet. Er is veel uit de oude tijd die nauwelijks bekent is.
Eigenlijk moet ik de talrepen van het want volgens dat document bij elkaar binden, alsof ze opgeschoten zijn.

In de tekening zie je beide "Seitentaljen" nr. 33 in de tekening. Je ziet ook dat het kasteel een heel stuk groter is. dan dat van mijn schip.
Volgens het boek is de tekening ook niet helemaal compleet, zo gaf Herman aan dat de Pardune niet in de tekening staan maar er wel op horen. Volgens R.C. Anderson zaten in 1600 er ook pardoens op. Ook de tekening van Billing Boats geeft deze weer. Dus neem ik dat stukje over van Billing Boats. Want ja die horen er gewoon op, bij zulke grote masten en zeilen. vind ik.
Dit is trouwens niet specifiek Spaans, dit werd in het algemeen zo gedaan bij schepen van 1550 tot ca. 1680. Het zou me dan ook niet verbazen dat dit ook bij de Nederlandse linie schepen zo zit.
In een Hollandse tweemaster zag ik ook dat de blokken van de buikgordingings en nokgordings niet onder aan de mars zaten, maar ook aan de lus van de stag. Dus of Blom ook correct is in zijn tekeningen betwijfel ik hierom.
Laatst bewerkt: