Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Die heb je erg netjes gemaakt. Ik kan best aardig knutselen met hout in en rond het huis maar dit kleine werk is heel wat anders en zou mijn geduld en kunde danig op de proef stellen.

Die heb je erg netjes gemaakt. Ik kan best aardig knutselen met hout in en rond het huis maar dit kleine werk is heel wat anders en zou mijn geduld en kunde danig op de proef stellen.
Gewoon doen. Dit heb ik met een snijmesje gedraaid. Niet met een beitel. En dan heel voorzichtig en zeer langzaam bewegen. Ook een tutoriaal kijken op joetoep helpt

Dillema's in het leven, hoe nu verder, wat is de volgende stap.

Zie fotoreeks in dryfit. met een nagelbankje dat een proef is.

IMG_0120.JPG IMG_0121.JPG IMG_0122.JPG

Je ziet naast de mast een extra spant staan. Tot daar loopt het bovenliggende dek. Er komt daar een reling op met een nagelbank en daarachter door het dek heen zouden de touwen naar het kardeelblok gaan. Het kardeel is dan benedendeks.
Ik ook het extra spant naar achteren kunnen plaatsen (m.a.w. bovendek iets korter en midden onderdek iets langer.). Het kardeel komt dan in zicht. (vind ik mooier) en erom heen kan ik dan een nagelbank plaatsen. Zoals in dit verslag: https://karopka.ru/bitrix/components/bitrix/forum.interface/show_file.php?fid=310768 Voordeel is dat de capstan die ik gemaakt heb ook meer zichtbaar wordt. Als ik hem origineel maak is er weinig van al dat moois te zien. Pas ik toe hoe een ander het bouwt in rusland dan kan ik meer details laten zien. Nogmaals het gaat hier om een bouwpakket dat een galjoen laat zien, zoals dat omstreeks 1500 1600 moet hebben uitgezien. Dus ik heb de vrijheid.

Ook mijn volgende stap ben ik over aan het dubben.
Ik ben steeds meer aan het denken om de onderzijde geheel klaar te maken. D.w.z. 2e laag planken, en onder de waterlijn de witte laag aanbrengen. Voordeel is dat ik dan rustig verder kan met de bovenkant en het onderschip stevig verankerd in de stelling.

Graag jullie mening

Voorlopig zou ik nog door beplanken. Je zal de romp nog geregeld hierdoor op haar zij hebben lijkt me. Ook de berghouten eerst plaatsen. Pas dan zou ik aan een verdere afwerking gaan denken.

@groenenberg de berghouten zijn onderweg (notenhout besteld, abachi is iets voor de onderlaag. En ik kan ze ook op de huid plaatsen. Ik zet ze toch vast met houten duvels. Of is dat etnisch niet toegestaan omdat de rompbalk tegen de bergtochten aan liggen,
Doorbeplanken is moeilijk omdat ik dan ook de dekken moet plaatsen en dan is dat onderzoek ontoegankelijk

@*Hans* @Jaques ja daar dacht ik ook aan.

Maar je kan toch nog wel een aantal gangen aanbrengen voor dat je bij het volgende dek bent. Dan heb je tevens je verschansing en kan je de poorten maken. In die zin ben je nog niet toe aan je tweede beplanking. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Maar je kan toch nog wel een aantal gangen aanbrengen voor dat je bij het volgende dek bent. Dan heb je tevens je verschansing en kan je de poorten maken. In die zin ben je nog niet toe aan je tweede beplanking. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dat kan ik idd doen, nog een gang of 4. Het extra spant kan ik naderhand plaatsen. Misschien maak ik dat van beuken. Dat oogt beter.
Het galjoen moet ook meegenomen worden in de volgende gangen. Goed denkwerk. Ik leg nog een aantal gangen totdat ik aan het volgde dek ben.
Daarna ga ik de huid bekleden. Pfff. Volgende keer een Kolderstok model met beschrijving.

Even een stel plankjes uit het fineer gesneden. Het beste resultaat kreeg ik met een rond mesje. Zo was de snede strak en niet gegolfd.
Voordat ik ze aanbreng doe ik zoals Hans al aangaf om eerst nog een paar gangen aan te brengen. Moet ook, want er zat nog een fout die ik eerst moet weg schuren en dat gaat alleen als er nog een paar gangen bovenop liggen. Daarna breng ik de huid aan.

video hoe makkelijk dit gaat als je maar de goede voorbereidingen maakt.
https://youtu.be/POFzXu0d-ks

IMG_0124.JPG IMG_0125.JPG IMG_0127.JPG IMG_0129.JPG

onder op het tooltje heb ik een stukje plexiglas gemonteerd als geleider, die ik dan vervolgens langs het snijmatje haal. Op het snijmatje heb ik een houten latje gelijmd (over van die snijplank) En dan kan een kind de was doen.
Gaat ook snel heb binnen een uur over de 150 latjes.

Even een stel plankjes uit het fineer gesneden. Het beste resultaat kreeg ik met een rond mesje. Zo was de snede strak en niet gegolfd.
Voordat ik ze aanbreng doe ik zoals Hans al aangaf om eerst nog een paar gangen aan te brengen. Moet ook, want er zat nog een fout die ik eerst moet weg schuren en dat gaat alleen als er nog een paar gangen bovenop liggen. Daarna breng ik de huid aan.

video hoe makkelijk dit gaat als je maar de goede voorbereidingen maakt.
https://youtu.be/POFzXu0d-ks

Bekijk bijlage 343334 Bekijk bijlage 343335 Bekijk bijlage 343337 Bekijk bijlage 343338

onder op het tooltje heb ik een stukje plexiglas gemonteerd als geleider, die ik dan vervolgens langs het snijmatje haal. Op het snijmatje heb ik een houten latje gelijmd (over van die snijplank) En dan kan een kind de was doen.
Gaat ook snel heb binnen een uur over de 150 latjes.
Leuk filmpje Stephan.

Back