Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Ik vind ze beiden wel mooi:)
Ik kreeg die 2e niet meer nagemaakt. Dit was het eerste exemplaar dat gelijk gelukt was. Daarna bleef het hout splinteren en breken. Eerlijk gezegd vond ik die het mooiste omdat hij aan twee zijdes mooi gevormd is. Maar die andere kan een storm doorstaan. Dus die komen erop.

Bezig met de geschutspoorten uitzagen. Zoals gezegd zou dit een Arabische raamvorm krijgen. Rond met een punt boven en onder vierkant. Hij idee is mooi maar de uitvoering daarentegen. 3 heb ik er nu en niet een is hetzelfde. Dan toch maar 4kant? Moet er over nadenken. Een mal maken? Ik laat mijn hersens kraken. Ander feit is dat ik de kanonnen zonder wielen moet uitvoeren, zoals officieel ook in de plannen staat. Omdat de luiken maar 9x9 mm zijn. Dat maakt het extra moeilijk.

Duurde eventjes, en toen dacht ik. Een houtje in de vorm welk ik in het gat kan passen. En als dat past het puntje erin vijlen. Nou malletje gemaakt (van die befaamde snijplank) en de eerste 3 gaten zijn een feit.

IMG_0020.JPG IMG_0021.JPG IMG_0022.JPG IMG_0023.JPG

nog 10 dezelfde te gaan en dan nog 6 van een nog kleiner formaat in het galjoen.

Duurde eventjes, en toen dacht ik. Een houtje in de vorm welk ik in het gat kan passen. En als dat past het puntje erin vijlen. Nou malletje gemaakt (van die befaamde snijplank) en de eerste 3 gaten zijn een feit.

Bekijk bijlage 347528 Bekijk bijlage 347529 Bekijk bijlage 347530 Bekijk bijlage 347531

nog 10 dezelfde te gaan en dan nog 6 van een nog kleiner formaat in het galjoen.
Ik wist wel dat je er zelf uit ging komen:) je poorten zien er zo gelikt uit!

Bekijk bijlage 347528 Bekijk bijlage 347529 Bekijk bijlage 347530 Bekijk bijlage 347531

Kijk Stephan uiteindelijk kom je er toch, als je die grijze massa maar even laat werken :p
Poorten zien er zo wel mooi uit :thumbsup:

nou Stephan, er zijn verschillende optie gepasseerd, dus laat ons niet langer in spanning, want ik heb geen flauw idee...? (zal wel een kleinigheidje zijn)

Hans (@groenenberg ) zat er dichtbij, het 2e gat zit tegen het spant en aan de overkant zit daar nog 6 mm tussen. Hoe? Ik weet het niet ik heb alles afgetekend (spanten en waar juffers komen) en vanuit de spanten gemeten. Toch met het boren kwam ik erachter dat het anders was en toen bleek het tegen het spant te liggen. Het had er iets verder vanaf gemoeten zoals op de achterste te zien. Maar het valt dus niet op en dat is het belangrijkste. Het is een onderdeks kanon wat daar komt.

Back