Bouwverslag Statenjacht (Billing Boats)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Matthias Noback, 1 jun 2022.

  1. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt allemaal weer!

    Het werd tijd om het dek te plaatsen. Dit is een groot stuk fineer dat tussen de spantjes geplaatst wordt. Fineer is natuurlijk vrij kwetsbaar in plaatvorm en ik had mijn dag niet en was ongeduldig dus... Krak zei het dek. In een opwelling heb ik toen het hele dek in twee stukken gebroken. Ik dacht eigenlijk dat dat helemaal niet zo'n slecht idee zou zijn, want een ingeklapt dek kan je makkelijker plaatsen. Volgens mij was het ook een Kolderstokmodel waarbij dit zo werkte, maar dat weet ik nou niet meer zeker. Maarrr... gewoon maar doormidden breken is natuurlijk niet slim. Te laat schoot mij te binnen wat mijn vader zegt: "Met beleid!" Ik had het fineer beter netjes in het midden kunnen doorsnijden.

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.51 AM (1).jpeg

    Alvorens het dek te plaatsen moest eerst een soort bakje gemaakt worden, direct onder de openingen in het dek. Volgens de bouwbeschrijving zou dit bakje aan de uiteinden bij de spanten geen steun hebben. Dat gaat mij toch te ver: een plaatje fineer dat in de lucht hangt. Ik wil er wel enigszins druk op kunnen uitoefenen... Dus zelf een eenvoudige constructie gemaakt van wat reststukjes triplex:

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.50 AM (2).jpeg

    Met de zijwanden gemonteerd:
    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.50 AM (3).jpeg

    Vervolgens verder met het dek. Na veel snij- en vijlwerk en een poging om de gebroken delen weer te lijmen ziet het er helemaal zo slecht niet uit:

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.49 AM (2).jpeg

    Er zit wel nog aardig wat ruimte tussen de dekplaat en de spanten, maar dat is niet zo erg. Het dek moet toch worden ingelegd met losse "planken", waarna het weer meer stevigheid zal krijgen. Ik moet daar sowieso nog even over piekeren, die beplanking. Ik wilde dit keer met kortere plankjes werken, met misschien zelfs kleine spijkertjes erin. Op deze schaal moet dat toch wel lukken. Hebben jullie nog aanwijzingen hiervoor?

    Overigens wordt het valse dek volgens de bouwbeschrijving ook al niet ondersteund aan het uiteinde, dus ook hier heb ik paar extra balkjes gemaakt:

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.49 AM (3).jpeg

    En in plaats van klemmetjes of elastiekjes, deze keer de zwaartekracht het werk laten doen:

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.49 AM.jpeg

    De stukjes schilderstape houden de delen bij elkaar die door de breuk waren losgekomen.

    Vervolgens een eenvoudige omlijsting voor het trapgat gemaakt:

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.50 AM.jpeg

    Tussendoor nog wat andere modelbouwactiviteiten. Ik maak een miniatuurversie van het oude loopfietskarretje van mijn dochter. De "Vermiljoen"-verf van Kolderstok doet het ook hier goed:

    WhatsApp Image 2022-06-15 at 10.29.49 AM (1).jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaques, TIMBERWOLF, boris279 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Lukt fineer eigenlijk wel? Hol in de lengte en bol in de breedte.
     
  3. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Dat is een heel goed punt, en ik denk dat het antwoord twijfelachtig "ja" wordt ;) Ik heb de indruk dat dit model niet de eigenlijk gewenste bolling heeft in de breedte. Ik kan me zelfs voorstellen dat het water niet goed kan weglopen zo. Maar een geluk is dan weer dat de holling in de lengte/zeeg ook niet erg sterk is.
     
  4. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Je gaat goed zie ik mooi !


    Misschien de volgende keer eens proberen om in verstek te werken, (2x 45 graden) op de hoeken. Laat het geheel nog mooier lijken (althans in mijn ogen)
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit gaat weer mooi Matthias :):)
     
    Herby63 en Matthias Noback vinden dit leuk.
  6. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Heel goed idee! Het grappige is dat dit nog door mij heen schoot maar dat ik dan toch weer te bang ben in zekere zin om iets anders te doen dan de beschrijving zegt, als in misschien is er een goede reden voor. Maar dat kan ik me hier eigenlijk niet voorstellen. Dus...ja, volgende keer!
     
    boris279 en JanZMC vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nooit bang zijn Matthias om initiatief van jezelf in je modellen te steken, daarmee maak je het model echt iets van jezelf. Ik zelf (en vele anderen) wijken dikwijls genoeg af van de bouwbeschrijving(en).
    Dus latjes in verstek zagen, triplex en metaal vervangen door hout bijv. komen vaak ten goede aan de uitstraling van je model.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Bij mijn laatste 2 historische zeilschepen is de bouwbeschrijving na het ineenpassen van kiel en spanten in de doos verdwenen, om er niet meer uit te komen (op voorwaarde dat er een betrouwbaar naslagwerk over bestaat) :)
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  9. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Je werk mooi en secuur hoor. Daar kom je ver mee.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  10. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt voor de aanmoediging, Piet. Dit heeft me echt geholpen de afgelopen week, ik stond op het punt om dit model naar de eeuwige vaarwateren te brengen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt! Na de eerste paar modellen probeer ik het steeds iets netter te doen. Met name om even na te denken wat een goede manier zou zijn, wat de juiste tool is, etc. Dat helpt echt!
     
  12. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Haha dat is wel dapper natuurlijk. De voorwaarde wat betreft naslagwerk is met een Statenjacht zeker voorzien natuurlijk. Ik heb de boeken van Hoving/Emke en van Akkerman (NVM). Dat geeft een schat aan inspiratie en heeft me wel doen beslissen dat ik weliswaar de geest van de modelontwerper in dit geval wil blijven volgen, maar dat de wat minder fraaie aspecten van dit model wel degelijk schaamteloos zouden moeten worden vervangen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Op Marktplaats heb ik een zoekopdracht staan voor "Statenjacht" en daar komen toch regelmatig modelletjes te koop te staan, daadwerkelijk hetzelfde model als die ik nu aan het bouwen ben. Dat is wel interessant natuurlijk, om te kijken wat een ander er van heeft gemaakt. Er zijn best opvallende verschillen. Deze vind ik heel netjes bijvoorbeeld:

    Marktplaats donker.jpeg

    Als nadeel mag genoemd worden dat er alleen goudverf lijkt te zijn gebruikt, de rest is de oorspronkelijke houtkleur, maar zelfs dan nog vrij donker afgewerkt.

    Deze gebruikt wel kleur, en geeft een evenwichtige aanblik. Wat opvalt is het raam aan de zijkant van de salon. Het oorspronkelijke model heeft gebruikt hier allerhande ramen die uit rechthoekige stukken triplex dienen te worden geboord/gezaagd, etc. Daarover later meer! In dit geval is er met gebogen latjes een groot raam gemaakt, wat een heel mooie oplossing is, misschien uit nood geboren, omdat het niet lukte om al die losse ramen goed uit het triplex te krijgen...

    Marktplaats groen en goud.jpeg

    Nog een, deze vind ik ook fraai. De lichte kleur groen is duidelijk artistieke vrijheid, want de bouwbeschrijving geeft donkergroen aan. Maar dit ziet er stralend uit vind ik:

    Marktplaats lichtgroen.jpeg

    Tot slot deze:

    Marktplaats groen en geel.jpeg

    Hier wordt duidelijk dat het bijgeleverde beeldhouwwerk heel grof is en veel nabewerking vereist, waar het bij dit model wel aan ontbreekt vind ik (ik hoop dat ik niemand beledig hier!). In plaats van goud is op een aantal plaatsen geel gekozen, wat mogelijk historisch meer correct is, maar toch niet zo'n mooi beeld geeft.

    Ik vind het wel leuk om als hulp bij het bouwen af en toe zo'n model eens te raadplegen, en het is dan grappig om te zien hoe onduidelijkheden of omissies in de handleiding zich ook doorvertalen in het afgeronde model.

    Naast wat bouwvoortgang deze week dus ook veel reflectie op het bouwproces, en grote twijfels. Niet elk daadwerkelijk eindresultaat vind ik mooi, met als bemoedigende kanttekening dat het wel degelijk mogelijk is om van dit soms enigszins "lompe" model met subtiele aanpassingen toch iets moois te maken. Zo ben ik dat ook van plan!
     
    TIMBERWOLF, Stephan Kertész en Herby63 vinden dit leuk.
  14. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Ik noemde al even de raampjes. Persoonlijk vind ik dit een vreselijk ellendig klusje. Het is veel werk en het moet netjes. En dat lukte mij niet erg.

    WhatsApp Image 2022-06-25 at 2.57.40 PM.jpeg

    En dit is dan nog niet de moeilijkste om te doen. Al denkend aan jullie reacties, zoals die van @pietsan hierboven, en @Pingu57 met z'n grote bak ijzeren onderdelen, besloot ik het gewoon zelf te maken. Een beginnetje:

    WhatsApp Image 2022-06-25 at 2.57.40 PM (1).jpeg
    Hier kwam het wel van pas dat ik diverse maten hout over had van het Skuldelev-scheepje!

    Tussendoor vast begonnen met het "inleggen" van het dek zoals de bouwbeschrijving het noemt. Daar wordt dit proces als optioneel aangemerkt, maar dat zou toch wel minder mooi zijn denk ik. Ik had ook besloten om eens met losse plankjes te werken, en naast potlood aan de zijkant ook een dun zwart draadje tussen de planken te lijmen. Het draadje zie je eigenlijk niet zo goed, maar het wordt al wel wat:

    WhatsApp Image 2022-06-25 at 2.57.40 PM (3).jpeg

    In de salon komt een bankje, met fineerbekleding aan de zijkant. Wederom hangen die volgens de BB maar wat in de lucht, dus daar heb ik weer stukjes triplex als steuntjes gemaakt (de wat lichter gekleurde blokjes zijn dat):

    WhatsApp Image 2022-06-25 at 2.57.39 PM (1).jpeg

    En even geplaatst voor de foto:

    WhatsApp Image 2022-06-25 at 2.57.40 PM (4).jpeg

    Het ziet er nog wat scheef uit allemaal. Dat vind ik sowieso een flinke uitdaging, om alles netjes recht, in het midden, even hoog, kortom symmetrisch te krijgen. Maar goed, al doende leert men denk ik.

    Door de opening onder de salon beweegt later overigens nog de helmstok.

    En dan kwam er gisteren nog een mooie verrassing binnen van @*Hans* ! De leeuw die normaal gesproken in het (ontbrekende) fittingspakket zit, opnieuw gegoten op basis van die van Hans zijn eigen Statenjacht, gebouwd in 1974. Nou ja, dat vind ik dus fantastisch!

    WhatsApp Image 2022-06-25 at 2.57.40 PM (2).jpeg

    Het dek is nog wel even een klus. Daarna moet ik toch eens gaan beginnen met de huidbeplanking. De spanten zijn nog niet bijgevijld, maar ik heb met de figuurzaagmachine alle delen vast uitgezaagd. Dat was een leuk klusje. Eerst niet, want het zaagje brak elke 10 minuten zo'n beetje. Op zeker moment kwam ik er achter dat dat geheel mijn fout was; ik oefende teveel zijwaartse druk uit. Heel losjes het hout doorvoeren, sindsdien gaat het goed!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Heb bij mijn Statenjacht de kleine raampjes met kleine frees op boormachine eruit gehaald. Wel op dik stuk hout gelegd.
    Idem voor alle beeldhouwwerk, ook een setje hele fijne freesjes gebruikt, maar was een hele klus.

    Voor wat betreft het dek, ik had oude del geheel verwijderd omdat ik indertijd idee had deze RC te maken, wat achteraf niet is doorgegaan.

    Mocht je specifieke foto details willen, laat het even weten, heb veel foto's gemaakt tijdens bouw.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit gaaat weer mooi Matthias, je wandje ziet er ook goed uit, komt daar ook nog een deur in??:thumbsup::thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    In het scheepvaartmuseum kom je ook de nodige voorbeelden tegen.
    20211030_122844.jpg 20211030_122905.jpg 20211030_122913.jpg 20211030_123059.jpg 20211030_123413.jpg 20211030_123157.jpg 20211030_123120.jpg
     
  18. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Ik had in je verslag gelezen dat je heel wat avonden had zitten frezen ja! Topwerk. Voor mij is frezen nog weer een nieuwe tak van sport, maar wie weet waag ik me er voor sommige delen toch nog aan. De onderdelen uit het hout krijgen is hier een grote uitdaging.
    Bedankt voor je aanbod wat betreft de foto's! Houd ik in gedachten.
     
  19. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Dank je! Tja een deur, daar zeg je zo eens wat. Zou wel praktisch zijn voor de opvarenden natuurlijk!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Fantastisch om te zien, Mees. Dat is toch frappant, een Billing Boats model in het Scheepvaartmuseum! Wel een goed geslaagd model vind ik. Reden te meer om er toch eens een kijkje te gaan nemen binnenkort.
     

Deel Deze Pagina