Bouwverslag Statenjacht (Billing Boats)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Matthias Noback, 1 jun 2022.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, dat dacht ik eigenlijk ook wel, maar aan het originele wandplaatje van de fabrikant meende ik te zien dat hij dat er niet ging liet maken, misschien dat op de tekening van het scheepje iets staat
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Dat klopt inderdaad.
    Op foto's van het Statenjacht Utrecht lijkt het er op dat de deur vrij subtiel gewoon een van de drie panelen-met-raam is die naar binnen kan openen. Ik zal er nog eens over piekeren.
     
  4. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Even een update tussendoor. Ik ben gisteren met de Proxxon + flexibele slang + schuurbandjes een heel eind gekomen met het afschuinen van de spanten. De planken voor de huid zijn niet op schaal. Het zijn sowieso geen latjes, maar passende vormen uitgezaagd fineer. Het zijn brede lappen van steven tot steven en ik ben benieuwd of ze de ronding in de breedte en lengte tegelijk aankunnen. Blijft nog een cliffhanger voor nu...

    Het dek is aan beide kanten van het schip klaar, maar ik wilde er toch nog even iets mooiers van maken. Het luik voor de mast is in deze bouwdoos gewoon een verhoogd plankje, maar ik bedacht me dat ik nog wat Kolderstok-style lasergesneden roosteronderdelen over had van de Duyfken, en dus heb ik een gat uitgesneden in het dek, en het rooster in elkaar gezet.

    WhatsApp Image 2022-06-29 at 11.41.10 AM.jpeg

    Met jullie eerdere suggestie om dingen in verstek te zagen in gedachten heb ik vervolgens de daad bij het woord gevoegd en de omlijsting in verstek geschuurd. Voor dit soort klussen is de schotelschuurmachine echt perfect.

    WhatsApp Image 2022-06-29 at 11.41.10 AM (1).jpeg

    Het resultaat:

    WhatsApp Image 2022-06-29 at 11.41.10 AM (2).jpeg

    Nu nog een vraag: ik vind de dekplanken wel mooi met hun rode gloed, maar qua houtsoort/kleur komt dit niet helemaal overeen met de praktijk dacht ik. Hebben jullie een tip om het dek wat bleker/grijzer te krijgen op een realistische manier?
     
    Jaques, TIMBERWOLF, Michiel fritz en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Ik kreeg al de indruk dat frezen toch een belangrijke activiteit en vaardigheid is voor modelbouw. Wat je hier laat zien is werkelijk schitterend. Bij het Statenjacht komt er straks nog heel wat beeldhouw/versierwerk kijken dus ik ga me vast eens inlezen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Er is lak om steigerhout te verouderen.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wel in dat geval hoef je daar niet veel meer aan te doen dus Matthias :):)
     
    Herby63 en Matthias Noback vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind het dek ook best mooi zo, zou er niks meer aan doen. Een statenjacht was vaak een schip voor de rijkeren. Een mooi dek en rijke versiering waren vaak zichtbaar op deze schepen. Een mooi donker dek past daar wel bij. Geeft ook een beetje een realistisch uiterlijk aan het geheel.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  9. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  10. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Het dek van de goed onderhouden Utrecht is ook vergrijsd. Ik begreep dat het dek vaak uit grenen bestond.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  11. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Check, de vraag is inderdaad of die look dan beter is, want er zijn inmiddels dus ook wat liefhebbers van deze kleur. Persoonlijk vind ik het ook mooi en zal het er zeker deftig uit zien.
     
  12. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    En tegen deze liep ik aan bij de kringloop (niet letterlijk gelukkig ;)). Ook leuk geworden! Voor 125 euro te koop.
    IMG-20220629-WA0012.jpg
     
    TIMBERWOLF, JanZMC en Jinny vinden dit leuk.
  13. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Er is wel weer het een en ander gebeurd. Na een ochtend spanten schuren met de Proxxon ben ik maar eens begonnen met beplanken. Dat blijkt een flinke klus te zijn. De planken had ik al min of meer netjes uitgezaagd maar het viel me al op dat ze vrij breed zijn. Wel een nadeel als je in beide richtingen van het hout een bolling moet maken! Dat werkt dus ook niet goed. Sowieso ontstaan er flinke kieren, en aardig wat schoteling. Als je geen enkele zijwaartse druk uitoefent op de plankjes willen ze helemaal niet in de juiste richting om de spanten komen te liggen. Dus ja, voor elk onderdeel maak ik eerst een plank nat, buig ik hem bij de boeg vast in de juiste ronding, en plaats ik het plankje met half ingeslagen spijkertjes op de spanten zodat het in de vorm kan drogen. Vervolgens moet er eerst flink gesneden en geschuurd worden, gelijmd, rustig gewacht tot alles droog is, en dan veel kieren gedicht en geschuurd en geschraapt worden. Na een aardige portie frustratie heb ik er uiteindelijk toch vrede mee gevonden: dit is nu eenmaal het werk dat moet worden gedaan. En het resultaat zal zeker niet verkeerd zijn. Met veel aandacht voor schuren en schrapen komt er best een mooie gladde romp tevoorschijn.

    De eerste strook was nog te doen. Enige lastigheid was wel het bepalen van de precieze hoogte. Er waren geen markeringen op de spanten zoals bij de Kolderstok-modellen... Aan de voorkant was er wel een markering in de bekleding van de steven, en aan de achterkant een redelijke indicatie omdat daar een paneel aan de zijkant van de salon wordt bevestigd die aan de bovenkant bij de dekondersteuning uitkomt.

    Hier zie je wat het hout zelf "wil":

    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.16 AM.jpeg

    Bij de spiegel moet het hout goed in de ronding tegen de zijkant geduwd worden, zodat er geen grote kieren ontstaan:

    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.16 AM (3).jpeg

    Tussen de bedrijven door het dek volledig beplankt:

    Ik vind de verschansing heel dun ogen, en de spanten niet erg realistisch. Als ik de bouwbeschrijving goed interpreteer zijn er geen plannen om de verschansing ook aan de binnenkant te bepanken, maar ik denk wel dat dat het beeld veel goed zal doen. Dus ik heb besloten dat wel te gaan doen.

    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.16 AM (1).jpeg
    Ik heb even scherpgesteld op de ronding bij de boek. Je ziet hier wel een beetje wat er gebeurt. De stroken blijven feitelijk gewoon recht en buigen niet goed mee met de ronding van de spanten.

    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.16 AM (2).jpeg

    Toch zie je soms een glimp van het te verwachten resultaat. Dat vind ik ook een deel van de moeilijkheid van deze bouwfase: het ziet er allemaal niet zo fraai uit. Uiteindelijk wordt het zeker wel wat, dat heb ik ook bij de Duyfken wel gezien.
    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.16 AM (4).jpeg

    En wat dichter erop, lang niet gek:

    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.17 AM (1).jpeg

    En wat een geluk, na het beplanken van de dek en het reserveren van wat plankjes voor het dekje boven de salon blijkt dat ik genoeg plankjes overhoud om met de binnenste beplankingen van de verschansing met dekplankjes te maken. Die zijn dun en goed buigzaam, dus dat is top. Ter voorbereiding heb ik vast de spantjes iets dunner gemaakt en uitgehold:
    WhatsApp Image 2022-07-05 at 9.21.17 AM (2).jpeg

    Aan de kant van het wandje voor de salon heb ik nog wel wat werk, want ook daar komt straks de binnenplanking tegenaan. Sowieso heb ik daar nog wel wat werk aan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er netjes uit Matthias de beplanking, ik kan me goed voorstellen dat dat geen simpel klusje is met die brede planken.

    Voor de beplanking van de binnen verschansing kan je de spantkoppen die boven het dek uitsteken ook weghalen, hetgeen over het algemeen wel gedaan word. Het beplanken van de verschansing gaat dan ook een stuk makkelijker en de verschansing word niet zo dik. Een punt is wel dat je dat moet doen voordat je het hele dek beplankt. Misschien iets om te onthouden voor een volgende keer.

    Het hek en de holle wulf zien er overigens ook top uit :thumbsup:
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  15. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Netjes gewerkt hoor, ziet er mooi uit!!!

    Alleen een vraag, wat is dit ? Is dat iets voor geprint of een structuur in het hout, viel mij op, voor de rest niets mee bedoeld ofzo.
    97E544A0-BDAF-4721-9CAE-BEA91258E5C8.jpeg
     
    Matthias Noback en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Matthias :):)
     
    Herby63 en Matthias Noback vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat had ik bij mijn Spaans Galjoen ook op sommige stukken. Ze hebben de houten plaatjes bedrukt en als die lange tijd tegen elkaar liggen dan zie je een inktafdruk op het andere plaatje. Krijg je met die oude pakketten. Die liggen niet altijd droog opgeslagen. Ik heb die stukken niet gebruikt omdat ze sowieso slecht waren maar volgens mij licht opschuren en je ziet het niet meer.

    Je hebt wel scherpe ogen zeg.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  18. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt! En goede tip van het wegzagen van de spantjes. Bij de Duyfken was dat ook zo gedaan. Maar hier dacht ik gezien de schaal dat het wel haalbaar moest zijn om het zo te doen. We zullen zien, denk wel dat er nog wat extra steuntjes tussen moeten komen anders buigt het snel door.
     
  19. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt!
    Scherp opgemerkt inderdaad. Deze lijntjes zaten er al op en geven aan waar de diverse versieringen later moeten worden aangebracht. Nu ga ik toch e.e.a. anders aanpakken wat dat betreft, maar goed.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Inderdaad op de foto van het volledige model zie je de lijnen overeenkomen met de versiering. Bij mij zag je de lijnen van het dek plaatje terug op een ander plaatje waar de onderdelen van de geschutspoorten opstonden. Ik zat dus bij jou fout.
     
    boris279 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina