Bouwverslag Steamlaunch Victoria

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 25 okt 2015.

  1. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Dat wordt, sorry, is al erg fraai Bert!
    Komt dat smalle lijntje nog terug op de romp?
    Kijk uit naar de eerste vaart in het Haventje.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    En dat is logisch, want de truc van een condensor is juist dat de stoom moet afkoelen (en dus gaat condenseren tot water) om het stoomolieresidu te laten neerslaan.

    (Hoewel het natuurlijk wel mooier staat...)
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Verder met de opbouw van het kajuitdak.

    [​IMG]
    Nu het dak zo goed als gereed is kan de navigatie verlichting gemaakt en aangepast worden.
    Omdat hij zo lekker precies werkt werk ik ook dit nog even met het freesbankje af, niet dat het zonder niet te maken is maar gewoon omdat de afwerking dan zo mooi strak en haaks is :p .

    [​IMG]

    Dit blokje - wat amper tussen je vingers vast te houden is - moet straks het voetje voor één van de navigatie lampen worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Beetje draaien, stoeien en frutselen met het blokje hout.

    [​IMG]
    En meer als een klei spi-vormig stukje hout blijft er van het blokje niet over.
    Op deze foto is overigens het dakje nog plat en zijn de spantjes - zoals in de vorige post beschreven om de bolling te verkrijgen - nog niet aangebracht.

    De verlichting van de Victoria wil ik werkend maken.

    Ik heb met het oog op "zo natuurgetrouw mogelijk" bewust gekozen voor gloeilamp verlichting en niet voor de leds.
    Het zal straks niet zo vaak voorkomen dat ik er mee in het donker ga varen en is verbruik en levensduur dus ook niet zo heel belangrijk.
    Het gaat mij gewoon om de aardigheid dat ook dit deel van de bouw werkt en een bepaalde uitstraling geeft.
    Wat ik persoonlijk mooi vindt is dat het straks (met een beetje fantasie :rolleyes:) brand alsof er nog zacht walmende olielampjes op staan.
    Ik heb daar op mijn spits (de "Morgenster") ook bewust voor gekozen terwijl ik op mijn "Sydney star" - een zeegaand containerschip - gekozen heb voor leds en dit daar ook weer beter past.

    [​IMG]

    Omdat ik de verlichting dus werkend wil maken moet de bedrading zo netjes mogelijk weggewerkt worden.
    Twee iets ovale gaten in het lichtmastje zorgen ervoor dat de bedrading hier deels doorheen kan lopen.
    Net boven het dek komt de draad straks weer uit het mastje.
    Dit heeft te maken met de mastvoet constructie (deels massief) en laat ik de bedrading naast het voetje (zoals in het echt ook zo vaak gebeurt) door het dak naar binnen gaan om daar verder aangesloten te worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Bij het originele plateau (links op de foto) voor de lamp op het mastje zit het vóór gelaserde gat uit het midden en dat moet dus even opnieuw gemaakt worden.

    [​IMG]
    Ongeveer dit idee straks :rolleyes:.

    [​IMG]
    Door het naar de zijkant rond aflopende dak moeten de lichtbakken - om weer horizontaal te komen staan - iets ondersteund en omhoog gebracht worden.
    Hiervoor tape ik 4 balkjes van 2x3 mm tegen elkaar en maak ze samen (wederom op het freesbankje :p ) tot 4 mooie kleine spietjes die later amper met een pincet vast te houden en aan te brengen zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ongeveer dit idee :rolleyes:.
    Maar eerst alles weer eens lakken en in kleur brengen :).
    [​IMG]
    De lampen glazen vindt ik wel mooi maar zijn jammer genoeg een beetje mat waardoor je straks het gloeidraadje van de lampjes minder goed zal zien.
    Ik weet ook nog niet of het glas straks te wit is en alsnog met een transparant groen en rood kleurtje geschilderd moeten worden.
    E.e.a. zie ik wel als alles aangesloten en werkende is en kan dan alsnog besluiten datgene te doen wat het nodig heeft :rolleyes:.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Klopt Roel, het zicht wil ook wat :p.

    En warm wordt het toch, ook zonder de beplanking ;).
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Ziet er allemaal schitterend uit. Probeer wel het filament van de lampjes in het hart van de lens te plaatsen. Lijkt echter en geeft meer licht. Wil je het helemaal goed doen scherm dan het rode en groene licht zodanig af dat de uitstraling over 112.5° is. Eventueel voor in de lichtbak een schotje tot op het hart van de lamp. Weet het, ben een klier, maar als je het zo mooi maakt hoort dat ook te kloppen. Verder niets dan lof over je manier van werken. Toplicht dus 225° en heklicht 145°. Als top en heklicht gecombineerd worden dan rondom schijnend. Maar ongetwijfeld is dat jou bekend. Wordt een heel mooi scheepje! Gr. Klaas.
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Met het smalle lijntje bedoel je waarschijnlijk een waterlijn?
    Hier heb ik over nagedacht, wilde deze toen ook mee spuiten maar heb toen besloten deze keuze te bewaren tot ik exact weet wat de echte waterlijn straks doet en ik zo zo nog e.e.a. met een extra lijntje aan kan passen cq. corrigeren :D.
    Maar het aanlopen van de Maasdamse haven zal ze zeker niet overslaan :p.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Kaas,
    Ik ben inderdaad bekend met de diverse regelgevingen en in dit geval moet het gewoon een zo goed mogelijk BPR kloppende verlichting worden.
    Aan een heklicht heeft de fabrikant niet gedacht. Een bijpassende extra lamp is natuurlijk altijd bij te bestellen maar ik moet even kijken hoe en waar (behalve dat deze natuurlijk op het achterschip komt:D) deze het subtielste en natuurlijkste op moet komen te zitten.
    Misschien toch in een iets andere uitvoering dan de verlichting op het dak :rolleyes:.
    Maar dat komt wel:) .
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Een rondschijnend gecombineerd top en heklicht is volgens de regels, dus daar is niets mis mee. Heel gepriegel, maar wel voldoening gevend als jet mooi wordt. Volg het met plezier! Succes verder. Gr. Klaas.
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Ondertussen is het al weer een aantal maanden geleden dat ik mijn bouwverslag voor het laatst bijgewerkt heb.
    Er is in die tijd best wel wat gebeurd aan het scheepje maar veel dingen in de bouw zijn elkaar nu aan het (soms flink) overlappen waardoor het voor een verslag een beetje warrig begint te worden.
    Graag had ik een beetje overzichtelijk en van onderwerp naar onderwerp willen schrijven maar dan had ik misschien eerst het hele schip moeten bouwen en pas daarna dit verslag moeten maken :weetnie:.
    Toch wil ik proberen er weer een duw tegen te geven en hopen dat het goed komt :).

    Tot zover deze inleiding en voor de volgers een sorry dat het even duurde voor ik weer verder ging :D.

    Afgelopen jaar is het schip al een aantal keren mee naar diverse evenementen geweest en steeds stond hij dan los - maar wel opgevuld met een plaid e.d. tussen mijn andere modellen - achter in de auto.
    Gelukkig heb ik nooit een keer extreem hoeven te remmen maar het idee hield me wel telkens bij het vervoer bezig zodat ik inmiddels een veilige transport kist gemaakt heb. De binnenkant moet nog wel schokabsorberend afgewerkt worden maar ik kan daar nog niet naar mijn zin het goede foam o.i.d. voor vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het deksel kan er in zijn geheel af waarmee ik al dan niet tijdelijk een extra ondergrond heb om het model op of in te zetten.

    Dit even tussendoor en nu verder met het schip zelf.

    De vloer achter in het schip moet nu voordat ik met de op- en inbouw verder kan ook ingelijmd worden.
    De tafelpoot die volgens de beschrijving later vast op de vloer gelijmd moet worden wil ik i.v.m. de kwetsbaarheid en het makkelijk bij en achter de bankjes kunnen demontabel houden.
    Hiervoor heb ik een inslagmoer in de onderkant van het vloertje bedacht.
    Met een draadeindje welke precies in de tafelpoot past kan ik zo de poot in en uit het vloertje draaien en is de tafel demontabel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Later nadat ik het vloertje vast in het schip gelijmd had komt er nog een foutje te voorschijn waar ik niet meer voor terug kan :hammer: maar dit komt zoals gezegd later weer aan de orde.

    Bij eerdere posten werd er al aan de opbouw van de kajuit / stuurhut gewerkt maar was deze nog steeds los van het schip.
    Lange tijd heb getwijfeld of ik deze wel of niet demontabel wilde houden en zo ja hoe?
    De reden voor demontabel was omdat ik het scheepje dan mogelijk zowel in kajuit- als in een open sloep uitvoering kon bouwen en zodoende bij het varen of tonen eens kon wisselen in een iets andere gedaante.
    Uiteindelijk heb ik vanwege de nauwlettende strakke aansluitingen en rondingen toch maar gekozen voor enkel de kajuit uitvoering.
    Jammer want als open sloep zou het ook een hele leuke boot kunnen worden :rolleyes:.
    Maar twee in één werd voor een mooie strakke afwerking even te lastig.
    Ook hier dus weer even goed bekeken en gewacht tot ik wist wat ik kon en wilde en ik definitief tot het vastlijmen van de opbouw over kon gaan.

    [​IMG]
    Nu ik er nog makkelijk bij kan heb ik alvast een gaatje in het dek geboord en een draad getrokken om straks de navigatie verlichting aan te kunnen sluiten.

    [​IMG]
    Als draad gebruik ik de bruin - witte draden uit een oude telefoon kabel. Deze is prima van dikte en valt door zijn kleuren minimaal op.
    Om een mooie strakke geleiding in het hoekje tussen de ramen te krijgen heb ik eerst geprobeerd om in een stukje rest hout van de opbouw een holte te frezen en dit als soort koof over de kabel heen te plaatsen.
    Dit werd voor het zicht uiteindelijk toch wat te groot en te grof en viel vervolgens na enkele uren prutsen alsnog af.
    Het kunststof steeltje van een wattenstaafje paste na enige moeite precies over de kabel en valt ook minder op.

    [​IMG]
    Omdat ik zo min mogelijk de kans wil lopen dat er lijm op plaatsen komt waar ik het liever niet wil hebben plak ik die gedeeltes af.

    [​IMG]
    Ook de opbouw wordt tegen ongewenste lijmresten afgeplakt.

    [​IMG]
    Na het lijmen en vast klemmen de tape met lijmresten gelijk verwijderd waarna alles een poosje kan drogen en uitharden.

    Het verslag is nog niet volledig tot het heden bijgewerkt maar ga daar spoedig mee verder :).

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2022
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Best, ik heb de afgelopen weken mijn Victoria (genaamd Hanja) een revisiebeurt gegeven en ze ziet er weer netjes uit, maar wat jij bouwt... Even mijn mondhoeken weer droogmaken, het kwijl liep er uit.:thumbsup:
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het blijft geweldig dat hout met blanke lak.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi werk Bert! Wat soort lak gebruik je? Ziet er "gelikt" uit. Minirollertje of kwast? Volg het met plezier. Het doorzichtige deel van de lantaarns, is dat glas of kunststof? Gr. Klaas.
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Roel, Harm en Klaas,
    Bedankt voor jullie lovende reacties.
    Ik hoop de komende dagen het verslag nog wat verder te actualiseren en bij te werken tot de laatste gebeurtenissen.

    Klaas,
    Als lak gebruik ik - de gewoon bij een bouwmarkt verkrijgbare - "Pantser Vernis" hoogglans (701) van Rambo.
    In het begin heb ik nog van dezelfde fabrikant de "Transparante Jachtlak" in zijdeglans (701) geprobeerd maar vond uiteindelijk de hoogglans beter bij dit model passen.
    Alleen op de ketel en het condensor-vat zit nu nog de zijde glans.
    Het lakken doe ik vrijwel uitsluitend met een "Minirollertje" en alleen voor de hoekjes en gaatjes - waar je met de roller niet bij kan - gebruik ik een fijn kwastje.
    Dit bevalt me echt heel goed, het resultaat is zeer bevredigend en het camoufleert tevens het feit dat ik niet kan schilderen :D.
    De glaasjes van de lantaarns zijn allen van blank gematteerd kunststof.
    Voor het kleurtje rood en groen heb ik inmiddels een mooie passende oplossing gevonden maar dat laat ik zien zodra ik het in het verslag kan verwerken.

    groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2017
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Nu de kajuit of stuurhut opbouw definitief op het schip staat kan ik verder met de afwerking van de binnenwandjes en het zitgedeelte hiervan.
    De binnenwandjes waren er al voor het plaatsen van de opbouw ingezet en heb daar (helaas) geen duidelijke foto's van maar deze zijn zo her en der tussendoor en in de achtergrond op andere foto's te zien.
    De zithoek lijkt met onderstaande foto vrij simpel in elkaar te zetten en te plaatsen maar uiteindelijk verraste mij de tijd nog dat ik daar mee bezig geweest ben.

    [​IMG]
    De gelaserde onderdelen van de zithoek.

    [​IMG]
    Een gedeelte is - na het eerst even opschuren van alle onderdelen - vrij snel in elkaar te lijmen en daarna te lakken.

    [​IMG]

    De opstaande delen op de hoeken van de bank moeten even wachten tot dit in het schip precies uitgemeten en bepaald is.
    Hier moet of kan je nog wat mee schuiven en voor- of achterover kantelen en dit zowel op de vloer als tegen de opbouw als tegen de bank precies aansluit.
    Bijna vanzelfsprekend moet er dan - om een egale aansluiting te verkrijgen - ook aan de schuine kanten nog iets geschuurd en gewijzigd worden.

    [​IMG]
    Veel passen, meten en proef opstellingen maken.

    [​IMG]

    Als vervolgens alles zo goed als mogelijk pas gemaakt is ontdek ik een probleem waar ik op enig moment mijn zorg al over kreeg en in onderstaande foto duidelijk wordt.

    [​IMG]
    Het wandje of schot onder de (korte) achterbank valt niet - zoals het hoort - net achter de vloer maar op de vloer :frustie:.
    Op een echte werf zouden ze nu terug naar de tekentafel gaan :D.
    Er kunnen meerdere oorzaken zijn en deze variëren van een iets te ver naar achter geplaatst middenschot tot een te ver overlappende beplanking van de vloer.
    In alle gevallen gaat het slechts om millimeter maar het is gewoon zichtbaar en niet zoals het hoort.
    Even heb ik er over gedacht om met een freesje de vloer - zo en direct in schip - te bewerken of aan te passen maar het risico van uitschieten (richting de romp :confused:) was me toch wel erg veel te groot.
    Een andere en betere optie was om het schotje dan toch maar op de vloer te plaatsen, maar nadat ik dat met wat tape geprobeerd en bekeken had vond ik dat ook nog niet de oplossing.
    De optie waar ik op enig moment voor gekozen heb en wat straks hopelijk het minste opvalt is de bank verlengen.

    [​IMG]
    Even terug bij het resthout kijken en daar een stukje donor hout met dezelfde structuur vandaan halen en dit transplanteren :D.

    [​IMG]
    Met mijn favoriete machine mooie en strakke kanten frezen en vervolgens kaarsrecht het donor stukje er aan lijmen.

    [​IMG]
    Nog even schuren en lakken en je ziet er straks alleen nog iets van als je het weet of er goed op let :).

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2022
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Bert, maak je de achterste bank (die in de breedte van het schip) uitneembaar?
    Kan ik je aanraden. Ten eerste kun je dan makkelijker bij de roerservo en de aansturing van het roer, ten tweede kun je daar, indien nodig, nog een stukje ballast kwijt.
     
  16. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    FRAAIIIII!!!!!!!

    Dus er volgt nog een open sloep variant? ;)
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Nu de onderzijde van de banken kloppend zijn kan ik de rugleuningen gaan maken.
    Omdat ik graag later nog eens iets achter deze banken wil kunnen doen (bijv. de doorvoer van een servo kabel o.i.d.) wil ik deze rugleuningen demontabel maken.
    Eerst uit karton malletjes maken en daarna overzetten op het hout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het past, klemt en sluit mooi aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Omdat - zoals op de eerste foto te zien is - het achterbankje een beetje te krap is en daardoor kiert kon ik gelukkig uit resthout nog net een nieuw en precies passend plankje maken.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Aan de bedrading is al te zien dat hier nog het e.e.a. komt en moet gebeuren.
    Zowel de ontvanger als de accu hiervoor komen samen met een (rc) schakelrelais voor de verlichting en misschien nog e.e.a. achter en onder het bankje.
    Om die reden dus dat ik deze en zoveel mogelijk andere ruimtes toegankelijk wil houden en de eerder genoemde tafel ook weg wil kunnen nemen.

    Ook is op deze foto te zien dat het aan de onderkant verlengen van de bank redelijk geslaagd is en de ronding van het vloertje t.o.v. het bankschotje beter tot zijn recht komt :).

    [​IMG]
    Zit en rug gedeelte van het achterbankje uit één stuk en als zodanig ook in één keer weg te nemen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu dit allemaal klaar is ben ik voor het overzicht alvast maar eens begonnen met het labelen van de kabeltjes naar en van de ontvanger :).

    [​IMG]
    Het zijn er weliswaar niet zo heel veel maar in een beperkte ruimte als dit en alles op een klein hoopje ben je snel het overzicht kwijt ;).

    De banken zijn nu bijna klaar en er moet alleen nog een passende bekleding op.
    Ik heb terloops al even naar de rood leren handschoenen van mijn vrouw gekeken maar kreeg toen gelijk een veelzeggende :( blik toegeworpen :D.


    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2022
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Roel,
    Je was me - wat het verslag betreft - een beetje te snel af (ik was het aan het schrijven toen ik het van jou al voorbij zag komen :p) maar zoals je in het bovenstaand kan zien en lezen heb ik daar wel aan gedacht en rekening mee gehouden.
    Maar even zo goed toch heel erg bedankt voor het meedenken en reageren :koud:.
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ja Bertus misschien wel maar dan wordt het geen Victoria meer maar wel een - als ik er een passend machientje voor kan vinden - in het rompje wat ik vorig jaar van Peter over heb kunnen nemen :).
    Voorlopig eerst dit scheepje eens afbouwen :p.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2017
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor je antwoord. Zat te denken of de lantaarnglazen glad zijn te maken met (nagel)lak, maar om dat bij kunststof te testen is een beetje link. Als het niet werkt beschadig je mogelijk de kunststof lens bij het verwijderen van de lak. Maar we gaan het zien verderop in het verslag wat je hebt bedacht. En zo zijn er altijd weer uitdagingen in modelbouwland. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina