Bouwverslag Steamlaunch Victoria

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 25 okt 2015.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Zelf gekocht :p.
    Jaren geleden al wel eens voor een ander scheepje (mijn Spits) en ik dacht dat ik ze toen bij "Modelbouw Flevo" of hoe heet het tegenwoordig (Modelshop NL?) besteld had :rolleyes:.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2017
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank voor de tip.............ik ga eens googelen :bye:
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels is het scheepje zover klaar dat de ramen er in kunnen.
    Dit had al eerder gekund maar vanwege de kwetsbaarheid heb ik daar bewust zo lang mogelijk mee gewacht.
    Het lijmen is een heel precies werkje waarbij je geen lijmresten op het raam, het raamrubber of aan de omgeving wilt hebben.
    Het raamrubber bestaat uit een bruin 1,2 mm (stroom)draadje en wordt met secondelijm (de Gel uitvoering) in de sponning gelijmd.

    [​IMG]
    Een A viertje met een paar klemmetjes dient als extra bescherming voor het eventuele knoeien met lijm.
    De speld gebruik ik om met kleine minuscule druppeltjes de lijm in de sponning aan te brengen.

    [​IMG]
    Omdat ik het een fijner en veiliger gevoel vond heb ik tussendoor de raamfolie terug aangebracht en mee verschoven waar dit nodig was om in elk geval de ramen vrij van lijm en vuile vingers te houden.

    [​IMG]
    Een heel precies werkje waarbij de druppel aan de speld al snel te groot is en waarvoor je echt ruimschoots de tijd en het geduld voor moet nemen.
    Ik heb dit telkens met stukjes van enkele cm. gedaan en tussendoor - ondanks dat het secondelijm is - voldoende tijd genomen om het goed te laten drogen
    Een houten roerstokje van de koffie is ideaal om de draad / raamrubber goed op zijn plaats en de hoeken te drukken.

    [​IMG]
    En zo ziet het eruit als het klaar is.

    [​IMG]
    De terug geplaatste raamfolie laat ik er nog even opzitten tot de rest van het schip - wat ondertussen niet zoveel meer is - ook klaar is.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2022
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels is het zover dat ook de naam op het schip aangebracht kan worden.
    Meestal wacht ik daar mee tot het allerlaatste moment en beschouw dat dan als een soort van finishing touch van het model maar nu was ik te benieuwd naar het resultaat om hier nog langer mee te wachten.

    [​IMG]
    De originele en meegeleverde stickers (links onder) vond ik vanwege het feit dat je het in de contouren moet uitknippen, plakken en daarna nog een soort van Cellofaan achtig plakband blijft zien niet zo mooi. Ook het versiersel ervóór vond ik persoonlijk wat minder.
    Daarom besloten om met plakletters van Pickup in nagenoeg dezelfde stijl en lettertype de naam opnieuw te maken en aan te brengen.

    [​IMG]
    Gelijk in tweevoud zodat straks de letterafstand aan weerszijde van het schip exact gelijk is.

    [​IMG]
    Met afplaktape de positie bepalen en daarna de naam aanbrengen.

    [​IMG]
    Het resultaat :).

    Nu alleen nog wat kleine afwerkingen zoals o.a. een rood leren bekleding voor op de kuipbanken, een nette NL vlag op het achterschip en nog wat van die dingen.

    Zodra het weer wat beter wordt zal ik de machine er nog een keer uithalen en alles op mijn gemak nogmaals buiten het schip laten draaien, controleren en testen.
    Als dat gedaan is zal hij toch eindelijk een keertje water onder zijn kiel moeten gaan voelen :yes:.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2022
    Ronald Vis en Dunsz vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er "gelikt" uit Bert! Het is dat er een stoommachine in staat, anders is het jammer om er mee te gaan varen. Gelukkig beschik je over een goede machinist, die alles in zijn MK netjes wil houden. Hoop nog eens bij een vaarsessie in Maasdam te zijn. Gr. Klaas.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heel knap letterwerk.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat hoop ik ook en dat zal zeker gebeuren Klaas :koud:.

    Dank je :).
     
  8. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Waanzinnig mooi scheepje geworden!
    Perfecte bouwer!
    Op naar het Haventje!! Hoop je snel te zien.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Eerste vaart na de renovatie en in 2017.
    1 gastank, 3 x de ketel gevuld. In totaal 1 uur en 8 minuten gestookt.
    P1440226.JPG

    Krijg je al zin, Bert?:D

    P1440229.JPG

    P1440251.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ikke wel, Roel :yes:.

    Nu je het over tijd hebt, ik moet ook nog iets van een timertje voor op of aan mijn F-14 gaan verzinnen :rolleyes:.

    Groet, Bert
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met een beetje strategische vaartijden mag je misschien het kookwekkertje een poosje lenen Bert. En anders eens een diepteinvestering doen in die richting. Veel meer dan 5 Euro kosten die dingen niet. Aan boord van de zeilboot gebruikte ik mijn telefoontje voor de kooktijd van de aardappelen. Gr. Klaas.
     
  12. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    FRAAI Roel!!! :koud:
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Vandaag de transportkist maar eens verder afgemaakt.
    Via internet een paar stukken antraciet kleurige polyetherschuim besteld, dit op maat gesneden en in de kist gelijmd.

    [​IMG]
    Ik twijfelde over de gewenste dikte en heb ze daarom voor de zekerheid maar allebei besteld.
    (wat over is komt elders altijd weer wel van pas).


    [​IMG]
    De beschermfolie zit nog steeds op de ramen en zal ik zodra de laatste dingen ook klaar zijn eraf halen ;).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Misschien van achter met wat blokken polyetherschuim de boel nog wat beter opvullen :rolleyes:.

    [​IMG]
    De schipper moet nog wel langs de kleermaker want voor deze boot gelden toch even andere dresscodes dan het slonzige hemdje en de spijkerbroek die hij nu aan heeft :D.


    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2022
    willum en MikeMohawk vinden dit leuk.
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik adviseer je inderdaad om een bescherming naast het roer te plaatsen. Dus een paar goeie blokken schuim, eventueel los, zodat je ze er in kunt "proppen" nadat je schip in de kist plaats heeft genomen. Die lap roer is best kwetsbaar. Bij de boeg is dat overigens ook geen overbodige luxe.

    En qua bemanning/bevrouwing moet je hier eens kijken: https://www.hobbytempelwinkel.nl/c-442329/polyresin-poppen-1-12/
    Hebben ook bij aangemonsterd, en oogsten veel succes bij vrouwelijke bezoekers.

    Overigens: die gevlochten fenders zijn bij mij na 5 jaar trouwe dienst afgedankt. Werden op den duur bijzonder smerig van olie/waterspetters uit de machine en van het vliegwiel. Nu vervangen door stukken dikke siliconenslang met wit krimpkous er omheen.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Gelukkig heb ik nog voldoende restmateriaal over en dat gaat daarmee helemaal goed komen :).

    Misschien een idee voor mezelf om alvast naar een werksetje te kijken die ik tijdens het draaien / varen kan gebruiken en de originele gevlochten fenders te gebruiken / bewaren voor als hij op de kast of tijdens een beurs.
    En als dat er niet van komt zien we het over 5 jaar weer wel :D.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    De transportkist is bijna net zo mooi als de boot Bert! Pas op dat je iets tussen de wand en de romp doet, opdat tijdens de reis de romp niet tegen het schuim schavielt en doffe plekken veroorzaakt. Gr. Klaas.
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedankt voor het compliment en de tip Klaas.
    Ik heb met e.e.a. al rekening gehouden en als het goed is zal het berghout de kans van jouw genoemde schavielen op moeten vangen :).
    De ruimte achter en eventueel vóór het schip zal ik - zoals Roel ook al aangaf - nog wel beter op moeten vullen maar dat was ik toch al wel van plan.
    Groet, Bert
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En dan wel die kist nog vastzetten als je met de auto op pad gaat.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteren in Dortmund ook een Victoria gezien.
    En gezien hoe het niet moet. Pak gerust een zakdoekje, want je gaat huilen...
    P1440324.JPG

    P1440325.JPG
    Let vooral even op de hoek die de cardan maakt. De bouwer heeft om een of andere reden vergeten om de machine in lijn met de schroefas te zetten. Om van het "camoufleren" en beschermen van servo's maar niet te spreken...:(
     
    Bert V vindt dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik was gisteren ook in Dortmund.............het kan aan mij liggen natuurlijk, maar het lijkt elk jaar minder te worden met de model boten en stoommachientjes, maar ook de tentoongestelde "kwaliteit" er van ..........:weetnie:
     

Deel Deze Pagina