Vervolg bouwverslag.
Ondertussen is het al weer een aantal maanden geleden dat ik mijn bouwverslag voor het laatst bijgewerkt heb.
Er is in die tijd best wel wat gebeurd aan het scheepje maar veel dingen in de bouw zijn elkaar nu aan het (soms flink) overlappen waardoor het voor een verslag een beetje warrig begint te worden.
Graag had ik een beetje overzichtelijk en van onderwerp naar onderwerp willen schrijven maar dan had ik misschien eerst het hele schip moeten bouwen en pas daarna dit verslag moeten maken

.
Toch wil ik proberen er weer een duw tegen te geven en hopen dat het goed komt

.
Tot zover deze inleiding en voor de volgers een sorry dat het even duurde voor ik weer verder ging

.
Afgelopen jaar is het schip al een aantal keren mee naar diverse evenementen geweest en steeds stond hij dan los - maar wel opgevuld met een plaid e.d. tussen mijn andere modellen - achter in de auto.
Gelukkig heb ik nooit een keer extreem hoeven te remmen maar het idee hield me wel telkens bij het vervoer bezig zodat ik inmiddels een veilige transport kist gemaakt heb. De binnenkant moet nog wel schokabsorberend afgewerkt worden maar ik kan daar nog niet naar mijn zin het goede foam o.i.d. voor vinden.
Het deksel kan er in zijn geheel af waarmee ik al dan niet tijdelijk een extra ondergrond heb om het model op of in te zetten.
Dit even tussendoor en nu verder met het schip zelf.
De vloer achter in het schip moet nu voordat ik met de op- en inbouw verder kan ook ingelijmd worden.
De tafelpoot die volgens de beschrijving later vast op de vloer gelijmd moet worden wil ik i.v.m. de kwetsbaarheid en het makkelijk bij en achter de bankjes kunnen demontabel houden.
Hiervoor heb ik een inslagmoer in de onderkant van het vloertje bedacht.
Met een draadeindje welke precies in de tafelpoot past kan ik zo de poot in en uit het vloertje draaien en is de tafel demontabel.
Later nadat ik het vloertje vast in het schip gelijmd had komt er nog een foutje te voorschijn waar ik niet meer voor terug kan

maar dit komt zoals gezegd later weer aan de orde.
Bij eerdere posten werd er al aan de opbouw van de kajuit / stuurhut gewerkt maar was deze nog steeds los van het schip.
Lange tijd heb getwijfeld of ik deze wel of niet demontabel wilde houden en zo ja hoe?
De reden voor demontabel was omdat ik het scheepje dan mogelijk zowel in kajuit- als in een open sloep uitvoering kon bouwen en zodoende bij het varen of tonen eens kon wisselen in een iets andere gedaante.
Uiteindelijk heb ik vanwege de nauwlettende strakke aansluitingen en rondingen toch maar gekozen voor enkel de kajuit uitvoering.
Jammer want als open sloep zou het ook een hele leuke boot kunnen worden

.
Maar twee in één werd voor een mooie strakke afwerking even te lastig.
Ook hier dus weer even goed bekeken en gewacht tot ik wist wat ik kon en wilde en ik definitief tot het vastlijmen van de opbouw over kon gaan.
Nu ik er nog makkelijk bij kan heb ik alvast een gaatje in het dek geboord en een draad getrokken om straks de navigatie verlichting aan te kunnen sluiten.
Als draad gebruik ik de bruin - witte draden uit een oude telefoon kabel. Deze is prima van dikte en valt door zijn kleuren minimaal op.
Om een mooie strakke geleiding in het hoekje tussen de ramen te krijgen heb ik eerst geprobeerd om in een stukje rest hout van de opbouw een holte te frezen en dit als soort koof over de kabel heen te plaatsen.
Dit werd voor het zicht uiteindelijk toch wat te groot en te grof en viel vervolgens na enkele uren prutsen alsnog af.
Het kunststof steeltje van een wattenstaafje paste na enige moeite precies over de kabel en valt ook minder op.
Omdat ik zo min mogelijk de kans wil lopen dat er lijm op plaatsen komt waar ik het liever niet wil hebben plak ik die gedeeltes af.
Ook de opbouw wordt tegen ongewenste lijmresten afgeplakt.
Na het lijmen en vast klemmen de tape met lijmresten gelijk verwijderd waarna alles een poosje kan drogen en uitharden.
Het verslag is nog niet volledig tot het heden bijgewerkt maar ga daar spoedig mee verder

.
Tot zover weer even.