"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Ik heb ook een Kira 480-26 met 5,2:1 vertraging in mijn eerste AVA zitten.
De motor en KPG-25 wegen samen 200 gram.
Das best wel een meergewicht t.o.v. het motortje van Schambeck.
Vind je echt dat de Kira beter is als de 1025/F5J ?

Groetjes,

Jordy

Ik vind de motor zekers niet beter als de schambeck alleen hij is wel lichter en ik moet 300 gram's accu plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen dan kun je net zo goed een zwaardere motor plaatsen.

De schambeck is een super motor om F3J modellen om te bouwen tot F5J omdat die neuzen langer zijn en dunner. De romp van de AVA is te kort.

Ah, ok.
Nu snap ik het.
Waarom snijden ze bij F5J modellen de neus dan zo ver af?
Dat begrijp ik niet.

Het was dus beter geweest als ik de zweefversie had besteld.
Naja, ik kan het nu ook niet meer veranderen en ik zal dan wel ongeveer op hetzelfde gewicht uitkomen als jouw AVA.

Groetjes,

Jordy

In den beginne van de F5J maakte men voor F3J modellen e rompen en toen was schambeck nog niet op het idee gekomen van de 1025. Nu zie je dan ook dat ze gewoon de zweef versie nemen en de neus eraf.
Ik heb zelf de supra e gehad met de lompe romp ik heb op het duits open mogen ervaren dat de zweefromp omgebouwd beter vliegt.

Een paar vraagjes aan Robert.

Heb je al de maiden van jouw Super Flappie gemaakt?
Ben je tevreden met de 65K op hoogte en zijroer?

Net zoals vorig jaar zit ik tot over m'n oren in het werk.
Kersttijd is altijd heel erg druk in onze Restaurants dus ik zal eerst na de kerst met de AVA gaan beginnen.
Ik ben ook nieuwsgierig hoe jouw ervaring is ook t.o.v. de Schambeck aandrijving.

Groetjes,

Jordy

Jordy nee mijn flappie heeft helaas nog geen maiden gemaakt ik zit nog te wachten op mijn nieuwe zender als het goed is komt die eind volgende week.
Ik heb nu twee setups klaar liggen een Dymond 3548 V2 en de Schambeck 1025 ondertussen heb ik ook een tweede schambeck besteld eventueel voor mijn Satori maar ik twijfel nog of ik die ga inzetten in de F3J of F5J.

Ok, bedankt voor je feedback.
Ik ben vooral ook nieuwsgierig hoe de 65k het doen op hoogte en zijroer.
Ik denk dat ik ook maar ééns een 1025/F5J van Schambeck moet bestellen.
In Friedrichshafen had ik dat kleine dingetje al in m'n vingers.
Ongelofelijk dat er uit zo'n klein motortje zoveel power komt.

Groetjes,

Jordy

Ik heb de 1025 pas in een Shadow gezet een F3J versie en ik kom precies uit met het zwaartepunt en het mooie was dat de motor en esc net iets lichter was dan de accu en het lood in de neus en met de 1000mah accu kwam ik 4,2 gr zwaarder uit als de zweef versie.

Ik heb eindelijk weer tijd.

Zo, de bouw van m'n 2de Super AVA Pro 4 Flaps gaat volgende week beginnen.

Ik heb op het laatste moment toch nog een verandering in mijn setup besloten.
Ik ga 6 x MKS DS6100 verbouwen.
Zeker is zeker, en die 6 gram meer maakt niet zo heel veel uit, maar ik krijg er wel een 50% sterkere Servo voor terug.
Noem me maar een bangerik :wink:

Alleen de motor-setup is nog niet helemaal besloten.
Ik zou graag de POWERLINE MICRO 1025/F5J van Schambeck willen proberen, maar ik hoor er zo weinig over.
Ik heb ook de Peggy Pepper 2221/ 10 - 3000KV mit Micro Edition 5:1NL van Reisenauer op het oog.

Ik hoop dat ik onder de 1650 gram kan blijven met de AVA.

De 2 MKS 65K Servo's gaan van de zomer samen met een SmartLipo 240 V2 van Hyperflight.co.uk in een 1 meter DLG van Vladimir zitten.
Het wordt een ELF, die ik bij fvk.de heb gekocht.
De kleur wordt blauw, mijn lievelingskleur.

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje.

Wat is nu beter.
De Reisenauer aandrijving met:
3s - 11V - 16x10 5258 rpm, 50 Amp, 553 Watt, Schub 2587g, Pitchspeed 80 km/h, Eta 74,1%
of met
3s - 11V - 17x8 5659 rpm, 37 Amp, 416 Watt, Schub 3014g, Pitchspeed 69 km/h, Eta 78,5%

Wat trekt de AVA meer uit de hand bij het starten?
De 17x8 of de 16x10 combinatie?
Is schub (trekkracht) beter als Pitchspeed?

Groetjes,

Jordy

zeker geen bangerik, eerder slim!

zekerheid boven risico :)

in de elf is ongelofelijk weinig plaats!
heb in de neus 2 D47's en een assan 4ch ontvanger, en dan is het vol, accu zit in de holte in de vleugel (een 1celletje met booster)
maar ook dat is een pracht toestelletje van FVK :)
goed mikken met inbouwen, dan hoef je geen grammetje lood te steken!

hier heeft de ava laatst met winterweer nog gevlogen, helaas geen dragende lucht, dus gewoon wat toertjes gevlogen...

blijft een super fraai vliegbeeld! ik ben nog steeds heel blij met de ava!
komen er weer fotos van de inbouw?

Ja, de één of andere foto zal ik wel weer hier uploaden, maar het worden er zeker niet meer zoveel :p
De ELF lijkt me ook best wel leuk.
Eigenlijk is alleen maar Lyckele schuld dat ik binnenkort ook nog ééns een DLG erbij heb ;)

Kan er iemand nog wat zeggen wat nu effectief beter is?
de 17x8 of de 16x10?
Wat is eigenlijk het getal waar ik naar moet kijken? Schub of Pitchspeed?

Groetjes,

Jordy

De Reisenauer aandrijving met:
3s - 11V - 16x10 5258 rpm, 50 Amp, 553 Watt, Schub 2587g, Pitchspeed 80 km/h, Eta 74,1%
of met
3s - 11V - 17x8 5659 rpm, 37 Amp, 416 Watt, Schub 3014g, Pitchspeed 69 km/h, Eta 78,5%

Wat trekt de AVA meer uit de hand bij het starten?
De 17x8 of de 16x10 combinatie?
Is schub (trekkracht) beter als Pitchspeed?

Groetjes,

Jordy

Kan er iemand nog wat zeggen wat nu effectief beter is?
de 17x8 of de 16x10?
Wat is eigenlijk het getal waar ik naar moet kijken? Schub of Pitchspeed?

Groetjes,

Jordy
Allebei is belangrijk. Pitchspeed moet altijd groter zijn dan de vliegsnelheid van de kist. 1,25 à 1,5 keer zo groot is ruim voldoende. Aangezien het om een AVA gaat (langzaam), zal de 2e configuratie wel voldoen. En daarbij krijg je cadeau: meer trekkracht en (iets) hogere efficiëntie (langere motorloop uit één acculading).

Dirk

Hoi Dirk.
Bedankt voor je antwoord.
Is dat altijd zo, dat met de pitchspeed?
Hoe weet ik wat de "normale snelheid is van een zwever/vliegtuig?
Is daar een bepaalde regel voor, bv. profiel?

Groetjes,

Jordy

Allebei is belangrijk. Pitchspeed moet altijd groter zijn dan de vliegsnelheid van de kist. 1,25 à 1,5 keer zo groot is ruim voldoende. Aangezien het om een AVA gaat (langzaam), zal de 2e configuratie wel voldoen. En daarbij krijg je cadeau: meer trekkracht en (iets) hogere efficiëntie (langere motorloop uit één acculading).

Dirk

Hallo Dirk, Jordy,

Met de keuze voor de 2e configuratie ben ik het helemaal eens.

De keuze voor 1,25 a 1,5 grotere pitch speed dan de vliegsnelheid niet.
Als je propellers meet blijkt dat de pitch vrijwel altijd wordt opgegeven tov de onderzijde van het profiel, niet de skeletlijn en al helemaal niet de nul-lift lijn.
M.a.w. Vliegend bij pitchspeed levert een werkpunt op waarbij een significante trekkracht wordt geleverd. Mijn eigen metingen aan vele props voor mijn afstuderen gaven aan dat de pitchspeed, uitgaande van de door de fabrikant opgegeven pitch, ongeveer overeenkomt met het maximale rendement van de prop.
Modernere metigen geven nog steeds hetzelfde beeld.

Als je dan ook nog uitgaat van de waarden uit statische metingen, zal in de vlucht het toerental oplopen en je pitchspeed evenzeer.

Mijn keuze wanneer ik optimaliseer zonder de echte propkarakteristieken erbij te halen is een (statische) pitchspeed na te streven gelijk aan de vliegsnelheid.

Rick

Rick,

Thnx voor de info. In dat onderdeel zat voor mij ook altijd de grote onzekerheid. Ik had idd. altijd al gemerkt dat die pitchspeed niet te snel gekozen moest worden. Maar ik ging wel uit van een correcte wis-/reken-/meetkundige benadereing: 'de pitchspeed ligt bij de nul-lifthoek of bij de nul-graden-invalshoek'. Niet dus.

Als ik het nu samenvat met: je moet de pitch-speed zo dicht mogelijk bij de vliegsnelheid leggen, maar er wel boven blijven.

Kun je je daarin vinden. Jij hebt er kennelijk voor gestudeerd! ;-)

Dirk.

Back