"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Tsja, het moest toch eens een keer gebeuren.
Ik heb een (heel klein) ongelukje met de AVA gehad.
Niets ergs, maar toch niet zo leuk.
De eerste kras in je nieuwe auto is ook nooit leuk.
De volgende krassen zijn dan meestal niet meer zo erg ;)

Ik was op een helling hier in de buurt aan het vliegen met een paar vrienden.
Bij de eerste landing heb ik niet zo goed opgelet en de AVA heeft met de onderkant van de rechter buitenvleugel een steen geraakt.
De blauwe folie was op 2 plaatsen ingescheurd en een heel klein stukje balsahout is eruit "gesplintert"
Alles niet zo erg. Ik heb het nog op de helling met een beetje tape kunnen repareren en het klein stukje hout kon ik met secondenlijm weer vastzetten.
Zo kon ik toch nog de hele middag verder vliegen.

Omdat ik al een tijdje nieuwsgierig was hoe je nu een vliegtuig met folie en een strijkbout bespant heb ik een collega op de vliegclub gevraagd mij te helpen.
Hij is de onaangevochten "Folienkönig" en ik kan er nog een hele hoop van leren.
ik heb dus Jiri van fvk een mail geschreven welke folie er nu op de AVA zit en dat was dus Oralight
Ik heb dan een kleine rol gekocht en dan hebben we samen de vleugel bespannen.

Inmiddels is de AVA weer gerepareerd en heeft vandaag weer zonder blessure mogen vliegen.
Het was meer een optische schade, maar die is nu helemaal weg en je ziet er niks meer van.
Vliegen doet de AVA als vanouds en daar ben ik toch wel blij om.

Ik heb hierdoor 2 dingen geleerd:

1. De plaats waar je gaat landen eerst maar eventjes onderzoeken op kleine obstakels of stenen die in het (hoge) gras liggen.
2. Zo'n vleugel (of vliegtuig) bespannen is best wel leuk. Ik ga eens kijken of ik een kleine, goedkope en makkelijk te bouwen balsahouten vliegtuig (zwever) kan kopen en dan daarmee eens lekker ga oefenen.

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy

Ik heb hierdoor 2 dingen geleerd:

1. De plaats waar je gaat landen eerst maar eventjes onderzoeken op kleine obstakels of stenen die in het (hoge) gras liggen.
2. Zo'n vleugel (of vliegtuig) bespannen is best wel leuk. Ik ga eens kijken of ik een kleine, goedkope en makkelijk te bouwen balsahouten vliegtuig (zwever) kan kopen en dan daarmee eens lekker ga oefenen.

Van schade leer je het meest..

En je begint het balsa virus al een beetje te krijgen begrijp ik! Daarom mijn tip van de dag: Climaxx, met geduld en nauwkeurigheid (en dat heb je) is dit bouwdoosje als Lego, kan bijna niet mislukken. Kan je je folie-ambities op bot vieren én het is een lekkere zwever!

Veel plezier nog met de AvA!

Groet,

Jacob Bos

Hallo Jacob,

De Climaxx is inderdaad een hele leuke zwever, maar helaas toch iets te duur voor mij om mee te beginnen.
Ik dacht meer zo aan maximaal €100.- zonder RC en tussen 1,5 en 2 meter.

Vandaag lag eindelijk de 38/5 RFM CFK-Spinner in de brievenbus, na bijna 2 maanden eindelijk geleverd.
Van het weekend komt er dan ook nog eens de RFM 16x10 klapschroef op en dan is de AVA bijna klaar.
Het enigste wat nog steeds ontbreekt is de Graupner MC-32, de HOTT ontvangers en Vario heb ik hier al een tijdje liggen....

Groetjes,

Jordy

Och Jacob.... wat een rot virus is dat toch.
Als ik het bouwbericht van jouw Climaxx opnieuw naar foto's doorzoek kriebelen mijn vingertoppen steeds meer...

Ribben, Balsahout, Folie en een sexy V-Tail....
*zucht*
.... daar gaan we weer :help:

Ik geloof dat ik maar m'n A1 Skyraider moet verkopen..... ;)

Groetjes,

Jordy

Hihi, ik ken het, heb deze week net 2 toestellen verkocht om ruimte te krijgen; zowel in fysieke als financiële zin... :D

Groet,

Jacob

Mijn bijdrage lijkt volledig overbodig door het fijne commentaar van fireforx309.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
[mod]Draadje werd opgeschoond op vraag TS, Heb respect voor elkaar, je lust iemand niet? Goed recht maar daar moeten we iemand zijn draadje niet mee vervuilen, dank [/mod]

De Climaxx is inderdaad een hele leuke zwever, maar helaas toch iets te duur voor mij om mee te beginnen.
Ik dacht meer zo aan maximaal €100.- zonder RC en tussen 1,5 en 2 meter.

Mja, nu je verwend bent met de Ava kan zo'n klein kistje wellicht snel tegenvallen ;)

En laten we eerlijk zijn, als je al de reviews leest over de Climaxx of Thermal Instinct krijg je voor dat geld toch wel weer een hele hoop terug. :cool:

ava is besteld...
wit middenstuk, rode tippen, en rode staartdelen...

ik hoop dat ie er snel is, want het thermiek gebeuren is al volop bezig!

nu is het een kwestie van wachten!

Gefeliciteerd.
Je zal er een hele hoop plezier aan hebben.
Wat ga je voor RC componenten (Motor, servo's etc.) verbouwen?

Ik ga mijn AVA deze Week nog een beetje ombouwen.
De reden ist dit hier:

mc-32.png

Na 3,5 maanden wordt (hopelijk) komende Dinsdag eindelijk mijn Graupner MC-32 geleverd. :D

Pasen zat er helaas nog tussen anders had ik de zender al Vrijdag gehad.
Nu ligt de MC-32 nog op de post.

Deze week word van Futaba naar Graupner HOTT (inkl. HOTT Vario) omgebouwd en de RFM spinner + RFM 16 x 10 CFK klapschroef wordt nog monteert.
Ook nog een kleine verandering aan de kabels die van de ESC naar de motor gaan word voorgenomen (ik ga ze een beetje inkorten).
Dan is eindelijk mijn AVA echt klaar en hoop ik dat het een mooi seizoen gaat worden.

Groetjes,

Jordy

de ava is besteld in ZWEEF versie, dus ik ga me geen zorgen maken om motor en dergelijken ;) (ik ben een zweefpiloot, gene doe-alsof-er )

bij ons wordt er wekelijks gesleept, geliert, en ik heb zelf nog 3 hoogstart lijnen liggen. aangezien het toestel geen tonnen weegt kan elke manier wel denk ik.

gewoon servotjes die in de Xplorers komen denk ik (club aankopen)
we zien wel. gene goeiekope HK servo deze keer ;)

ik ben erg benieuwd...

de ava is besteld in ZWEEF versie, dus ik ga me geen zorgen maken om motor en dergelijken ;) (ik ben een zweefpiloot, gene doe-alsof-er )
....
ik ben erg benieuwd...

ik snap niet helemaal wat er aan F5J "doe-alsof" is maar ik ben inderdaad ook erg benieuwd hoe jij daar aan mee gaat doen met je motorloze zwever. Zie titel van dit draadje: "Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

een super ava pro kan je mss gebruiken voor "F5J" , maar dat wil niet zeggen dat ik deze ook ga gebruiken voor deze doeleinden...
je kan hem ook zonder afgekapte neus bestellen... is het dan nog een F5J toestel?

DIT staat op de site van FVK

Super AVA Pro 4 Flaps von FVK
(lees linksboven in de hoek, evenals verder naar beneden in de beschrijving)
er staat zowaar F3J!
het kan dus goed zijn dat de oprichter van het draadje een F5J toestel zocht, maar oorspronkelijk is ie als F3J toestel ontworpen.

dus ik heb mijn punt gemaakt... ik zal hem gebruiken als zwever, niet als elektrozwever.
de "doe-alsof-er" is maar een grapje, maar ondertussen weet ik dat er droogstoppels bestaan :)

het mooie is dat ik ook een scherpe prijs heb kunnen krijgen. dat maakt de aankoop van de servos zeker goed.

grtz

En alweer een kleine update.

Gisteren kwam, na lang wachten, eindelijk mijn Graupner MC-32 met de post.
Wat een beest van een zender is dat!
Gisteren heb ik dan ook alle ontvangers, de vario en de zender met het nieuwste update voorzien.
Dat was best nog wel een klus waar ik toch nog een goed uur mee bezig was.
Vooral het programeren is natuurlijk heel anders als bij Futaba.
Ik moet er nog wel aan wennen, maar het gaat keer op keer beter.

Omdat mijn vrouw (en zoontje) sind maandag op vakantie zijn heb ik heel de week tijd om er eens lekker mee te experimenteren.
Ondanks dat ik wel moet werken blijft er zo toch meer tijd over om het één en ander te doen.
Helaas heeft m’n vrouw ook onze fotocamera mee op vakantie genomen dus moet de iPhone de foto’s maken.
Die hebben dus niet zo’n geweldige kwaliteit, maar beter als geen foto’s

Vandaag heb ik besloten om de Futaba ontvanger eruit te bouwen en de Graupner ontvanger + Graupner Vario erin te zetten.
Naast elkaar gezien is de Graupner ontvanger (GR-16) een stukje kleiner en ook nog eens 2 gram lichter als de Futaba ontvanger.

ava-mc32-04.jpg

Klik hier voor een grote foto!

ava-mc32-05.jpg

Omdat ik een iets lichtere neus ga krijgen door de RFM spinner en RFM CFK klapschroef, en ik geen gewicht will toevoegen, had ik het idee om de ESC een beetje naar voren te schuiven.
Daardoor zal het zwaartepunt van de AVA gelijk blijven.
Zo ziet het er voor „de ombouw“ uit.

ava-mc32-01.jpg

En hier zijn de motor en ESC al uitgebouwd.

ava-mc32-02.jpg

Alle plugjes weer los gesoldeert en de kabels nog een stukje ingekort.
Vooral aan de motorkant heb ik goed 5 centimeter kunnen inkorten.

ava-mc32-03.jpg

En na een paar minuten solderen kon ik alles weer inbouwen.
De ontvanger ligt ook al op zijn plaats.
De ESC heb ik ook omgedraaid en met een paar druppels hete lijm vastgezet in de romp.

ava-mc32-12.jpg

Doordat de ESC nu omgedraaid in de neus ligt, kan ik de LED van de ESC heel goed herkennen.
Dat is nog eens praktisch ook omdat ik nu vanaf de buitenkant kan zien of er een probleem met de ESC is of niet.

ava-mc32-09.jpg

Om jullie te laten zien hoe krap het aan de binnenkant is, heb ik deze twee foto’s nog gemaakt.

ava-mc32-07.jpg

Voor de proef heb ik er hier al de RFM spinner erop gezet.

ava-mc32-08.jpg

En nu met de „deksel“ erop.
Past er alles mooi in en de LED is heel goed zichtbaar

ava-mc32-06.jpg

Hier test ik of de telemetrie werkt.
Ziet er goed uit, de vario werkt zoals het hoort

ava-mc32-10.jpg

Dus ga ik de zender maar eens op m’n gemak programeren

ava-mc32-11.jpg

Nu moet ik nog de klapschroef erop zetten, de zender programeren, het zwaartepunt uitwegen en dan weer opnieuw invliegen.
Al met al niet zo’n zware klus.
Allerdings ga ik eerst een paar weken met de Cularis en de FunCub oefenen zodat ik langzaam aan de Graupner MC-32 kan wennen.

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy

cool :) is die rfm prop veel lichter? ik dacht dat ie meer sterker is dan ie lichter is.
zo'n rompje is snel vol ;p ik had ook de hoogteroer servo in de romp om met kira 400 en 3S2000 accu het zwaartepunt precies goed te krijgen, en was stamp vol. regelaar boven de motor.

die vario functie is zo echt mooi geintegreerd. ben ik correct aan te nemen dat je een speakertje in de zender hebt, of oordopjes aan kunt sluiten? briljant.

Zo dit is wel een heel mooie update! Dat Hott systeem is wel zeer aantrekkelijk zeg!

----------------------
Sent from iPhone.

Mooie update weer, maar weet je zeker dat de regelaar nu goed aan de motor vast zit. Motordraden moet je in de regel nl nooit inkorten omdat deze niet soldeerbaar zijn ook volgens Kontronik niet.

je kan hem ook zonder afgekapte neus bestellen... is het dan nog een F5J toestel?

DIT staat op de site van FVK

(lees linksboven in de hoek, evenals verder naar beneden in de beschrijving)
er staat zowaar F3J!
het kan dus goed zijn dat de oprichter van het draadje een F5J toestel zocht, maar oorspronkelijk is ie als F3J toestel ontworpen.

dus ik heb mijn punt gemaakt...

Mooie theorieën maar je maakt het allemaal moeilijker dan het is :D
F5J vliegen met een pure F3J kist is lastig omdat je met een pure F3J kist in principe geen 30 seconden motorlooptijd zal halen. ;)

Back