Mannen!
Ik moet me
heeeeeel erg bij jullie bedanken.
Sinds mijn laatste bericht (om kwart voor tien) ben ik met de motor bezig geweest.
Omdat ik onzeker was geworden heb ik toch nog de RFM klapschroef erop gezet.
Met behulp van de IISI Telemetrie (die ik hier nog heb liggen) heb ik toen de Ampère bij vollast uitgelezen.
Ik was heel verbaasd dat de motor met 100% volgas maar 16A trok.
Ook had ik het gevoel dat er helemaal niet zo veel power inzat, m.a.w. de romp werd nauwelijks uit mijn hand getrokken.
Ook de motor werd veel warmer als normaal.
Nu wist ik dus dat er echt wel iets fout zat! (Zonder de klapschroef leek alles best wel in orde te zijn)
Ook na meermaals starten met vollast werd het niet beter, in tegendeel, bij de laatste start begon de motor kort 1-2 seconden te stotteren en daarna pas volgas.
Ook hier weer 16A maximaal.
De KOBY 40LV begon ook 9x te blinken.
In het handboekje van de ESC staat:
"LED blinkt neunfach = Keine saubere Motorsignalerkennung möglich. Möglicherweise Absolutdrehzahl überschritten."
Dus wel degelijk iets met de kabels niet in orde.
Ik heb dus (alweer.....) alles uitgebouwd en de 3 stekkers aan de motorkant los gesoldeerd en nog eens goed de 3 blanke kopere einden bekeken.
Het was precies zoals jullie hadden gezegd.
Het leek wel één aan elkaar plakkende koperkabel.
Ik heb dus alles uit elkaar lopen peuteren, en elk dunnere koperen kabeltje vrij gebrand en met een heel dun laagje tin voorzien.
Toen de stekkers vol met tin laten lopen en daarna één voor één de kabels er weer in gesoldeerd indien ik de stekker met de bout zo heet heb gemaakt zodat het tin weer vloeibaar was en ik de kabel erin kon duwen.
Zo is de hele koperen kabel "omspoeld" en ziet goed vast.
Ok de tussenruimtes in elke kabel hebben nu contact.
Daarna alles weer netjes met krimpslang "afgewerkt" en de motor + ESC weer ingebouwd.
Zie daar, alles loopt veel beter.
De motor trekt nu met een volle Lipo 37,5A met volgas en de romp word regelrecht uit m'n hand getrokken.
Ook na de 12e start ging alles goed, de motor bleef nu ook koeler en de ESC blinkt niet meer.
Voor de zekerheid heb ik nog een nieuw model in de zender aangelegd met gas op de stick zodat ik het toerental beter kan bepalen.
Een motor (en ESC) worden zwaarder belast als ze maar halfgas lopen had ik ergens gelezen.
Het loopt weer rond en daar ben ik heel blij mee.
In ieder geval al weer wat geleerd en ook nog eens geluk gehad.
Dit had best wel eens een duur "grapje" kunnen worden.
Ik had zo'n probleem eerlijk gezegd niet verwacht en het geeft me wel te denken.
De volgende keer ga ik me nog beter (vooraf) informeren voordat ik weer een "operatie" ga uitvoeren.
Nogmaals bedankt Heren!
Groetjes,
Jordy