"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Mooie theorieën maar je maakt het allemaal moeilijker dan het is :D
F5J vliegen met een pure F3J kist is lastig omdat je met een pure F3J kist in principe geen 30 seconden motorlooptijd zal halen. ;)


@ dutchy, ik bedoel alleen, tis niet omdat de oprichter van het draadje hier F5J achter zet, dat het toestel daardoor een F5J toestel wordt. ;)



ik ben alvast benieuwd naar de ava , de levertijd zou 6 tot 8weken bedragen... dus dat geeft me nog genoeg tijd om te vliegen in de zomer! ;)

of het nu MET of ZONDER motor is, ik blijf het wel een strakke kist vinden.
 
@ dutchy, ik bedoel alleen, tis niet omdat de oprichter van het draadje hier F5J achter zet, dat het toestel daardoor een F5J toestel wordt. ;)

Da's waar maar het met motor uitvoeren van deze vlieger maakt wel dat het geen F3J meer is. ;)

Het is maar net hoe je het bekijkt :p

Enniewees idd, mooie kist!
 
daarvoor dat ze ook een FLAPS versie gemaakt hebben van de AVA ;)
een manier om beneden te raken is butterfly :)
 
Zo, ik ben net thuis gekomen van m'n werk en heb de CFK klapschroef onderweg opgehaald.
Duur dingetje is dat wel zeg :eek:


cool :) is die rfm prop veel lichter? ik dacht dat ie meer sterker is dan ie lichter is.

Ja, het maakt toch best wel wat uit vind ik:

Hier de Aeronaut Spinner met 16x10 klapschroef

rfm-2.jpg


Klik hier voor een grote foto!

...en hier de RFM CFK Spinner met RFM CFK 16x10 klapschroef

rfm-1.jpg


Klik hier voor een grote foto!

Dat is toch 15 gram lichter en dat is voor de AVA best wel veel.


die vario functie is zo echt mooi geintegreerd. ben ik correct aan te nemen dat je een speakertje in de zender hebt, of oordopjes aan kunt sluiten? briljant.

Er zit een speaker ingebouwd, maar ik kan ook een koptelefoon aansluiten.
Net waar je zin in hebt.




Mooie update weer, maar weet je zeker dat de regelaar nu goed aan de motor vast zit. Motordraden moet je in de regel nl nooit inkorten omdat deze niet soldeerbaar zijn ook volgens Kontronik niet.

Ik had inderdaad moeilijkheden de draden direct aan elkaar vast te solderen.
Daarom heb ik aan de uiteinden weer de stekkers eraan gesoldeerd.
Dat ging wel zonder probleem.

Vanavond heb ik niet zo veel zin om alles in elkaar te zetten.
Morgen word de klapschroef erop gezet en dan ga ik nog uitmeten hoeveel Ampère de motor trekt.
De MC-32 moet ook nog geprogrammeerd worden en dan zien we wel verder.

Groetjes,

Jordy.

P.s. Of het nu F5J, F3J of voor mij part als een F1 (:D) zwever word gevlogen. Ieders dat waar hij zin en plezier in heeft, toch?
 
Ik hoop dat je geen problemen hebt met je motor, maar ik ben er bang voor. (Tenzij je natuurlijk de laklaag van de motordraden hebt afgekregen)

Voor de RFM spinner moet je trouwens nog wel een vlak kantje aan je motoras maken. Spinners zijn ook in zichtcarbon te bestellen. Had niet verwacht dat de RFM zoveel lichter zou zijn. Zit het in de bladen of in de spinner zelf?
 
Verschil zit vrijwel zeker in de spinner. Ik heb ook zo'n ding. Schitterend stukje carbon-epoxy met het middenstuk er al in verlijmd. En ... errug licht!
Die hele alu grondplaat van Aero-naut ontbreekt.

Dirk.
 
Oei, die draden afknippen is inderdaad een groot risico. Heb het ook gehad bij een Kontronik met een enkele draad die was afgeknipt. Echt een dikke ramp voordat dat een beetje gesoldeerd kon worden.

Hopelijk worden alle individuele draden voorzien van stroom. Anders heb je kans dat de boel affikt. Maar laten we niet te moeilijk doen. Gewoon eerst testen die handel.
 
Jullie maken me "bang"

Tot nu toe draait de motor heel normaal als ik een paar seconden volgas geef.
Ook het aanlopen van de motor is zonder problemen.

Hoe kan ik herkennen of alle draden wel stroom hebben?
Ik heb gewoon weer de stekkers eraan gesoldeerd.
De motor en de ESC zijn ook zonder stekkers geleverd worden.
Die moest ik er ook zelf aan solderen.

kontronik-2.jpg


Groetjes,

Jordy
 
Als een fase geen/slecht contact maakt dan zal hij niet gaan draaien maar stotteren. In de fik vliegen, dat geloof ik niet zo. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord maar als iemand dat mee heeft gemaakt....

Als je gesoldeerd hebt aan een gewoon stukje draad (wat dus uit meerdere strengen bestaat) dan is er sowieso geen probleem. Problemen krijg je bij het solderen van de enkele koperdraad die uit de motor komt, maar volgens mij ben je helemaal niet zo ver gegaan.
 
Uit de motor komt geen 'enkele' draad. Een stuk na de vertinnening zijn de draden gelakt, en die lak laat zich slecht verwijderen.
Als je soldeer netjes om alle draadje gevloeid is, zit het goed. Zit het allemaal wat gebakken en de stekker om de draden geplakt, loop je het risico dat een of meer draden van de wikkelingen geen contact maken. De motor draait onbelast wel goed, maar bij belasting moeten minder draden de hele belasting opvangen, waardoor een wikkeling kan oververhitten.
Bij twijfel de draden op een 'echte' aspirine solderen, dat vreet de lak van de draden, waardoor je weer goed kunt vertinnen. Draden op aspirine leggen, soldeerbout daar weer op met rijkelijk tin en goed heet maken. Motor omkeren en nog een keer doen vanaf de andere kant van de draden.

Groet,
Gerben
 
Hoi Gerben,

Wat bedoel je precies met "motor omkeren"?
Ik heb maar aan een kant een einde aan de 3 draadjes.
Aan de motor heb ik zelf natuurlijk niks gedaan.
Helpt ook een ander middeltje tegen de lak?
Bijvoorbeeld nagellak remover van m'n vrouw?
Een aspirine heb ik hier niet liggen.

Ik had het gevoel dat de 3 ingekorte draden die uit de motor komen goed en met veel tin in de stekker gesoldeerd vast zitten.
hmm, ik wordt hier best wel onzeker van om eerlijk te zijn.
 
@ Gerben okay dat wist ik niet. Maar ik neem aan dat de wikkelingen zelf wel van enkel draad zijn, zit er dan ergens een overgang...? De hele motor zal toch niet gewikkeld zijn met draad zoals je op de foto ziet?
 
Hoi Jordy,

Met omkeren bedoel ik de andere kant van de draad dus de kant die net tegen de asprine lag, nu tegen de soldeerbout leggen. Als net het labeltje van de motor boven lag, leg je nu het labeltje op de werkbank. Bij mijn weten werkt het alleen met aspirine. Nagellak remover is een slecht idee met een soldeerbout, dat is vreselijk brandbaar.

Soldeer eens een stekker los en kijk eens of de soldeer netje gevloeid is, dan weet je meer.

Arjan: De hele motor is gewikkeld met de draden die je uit de motor ziet komen.
Kijk voor de aardigheid maar eens naar het wikkeldraadje van (Power) Dekker.

Groet,
Gerben
 
Fikken was wellicht ook niet helemaal de juiste woordkeuze. Ik weet dat je er voorzichtig mee moet zijn.

Maar bij mijn kontronik was er ook spraken van enkele 10 tallen zeer kleine draadjes die tezamen weer bundeltjes vormden tot weer grotere bundels etc. Veel dunner dan bij de HK motoren zoals ik gewend was. Maar ook ik heb het uiteindelijk redelijk goed in een stekker gekregen en alles werkt tot op heden prima. Ook vol belast...

Tevens moet ik bekennen de draden ook een uur in de nagellakremover te hebben gezet. Daarna de hens erin met een aansteker en vervolgens verhitten met een bout en vertinnen..Echte aspirines had ik toen helaas niet voorhanden..
 
Mannen!

Ik moet me heeeeeel erg bij jullie bedanken.

Sinds mijn laatste bericht (om kwart voor tien) ben ik met de motor bezig geweest.
Omdat ik onzeker was geworden heb ik toch nog de RFM klapschroef erop gezet.
Met behulp van de IISI Telemetrie (die ik hier nog heb liggen) heb ik toen de Ampère bij vollast uitgelezen.
Ik was heel verbaasd dat de motor met 100% volgas maar 16A trok.
Ook had ik het gevoel dat er helemaal niet zo veel power inzat, m.a.w. de romp werd nauwelijks uit mijn hand getrokken.
Ook de motor werd veel warmer als normaal.
Nu wist ik dus dat er echt wel iets fout zat! (Zonder de klapschroef leek alles best wel in orde te zijn)
Ook na meermaals starten met vollast werd het niet beter, in tegendeel, bij de laatste start begon de motor kort 1-2 seconden te stotteren en daarna pas volgas.
Ook hier weer 16A maximaal.
De KOBY 40LV begon ook 9x te blinken.
In het handboekje van de ESC staat:

"LED blinkt neunfach = Keine saubere Motorsignalerkennung möglich. Möglicherweise Absolutdrehzahl überschritten."

Dus wel degelijk iets met de kabels niet in orde.

Ik heb dus (alweer.....) alles uitgebouwd en de 3 stekkers aan de motorkant los gesoldeerd en nog eens goed de 3 blanke kopere einden bekeken.
Het was precies zoals jullie hadden gezegd.
Het leek wel één aan elkaar plakkende koperkabel.
Ik heb dus alles uit elkaar lopen peuteren, en elk dunnere koperen kabeltje vrij gebrand en met een heel dun laagje tin voorzien.
Toen de stekkers vol met tin laten lopen en daarna één voor één de kabels er weer in gesoldeerd indien ik de stekker met de bout zo heet heb gemaakt zodat het tin weer vloeibaar was en ik de kabel erin kon duwen.
Zo is de hele koperen kabel "omspoeld" en ziet goed vast.
Ok de tussenruimtes in elke kabel hebben nu contact.
Daarna alles weer netjes met krimpslang "afgewerkt" en de motor + ESC weer ingebouwd.

Zie daar, alles loopt veel beter.
De motor trekt nu met een volle Lipo 37,5A met volgas en de romp word regelrecht uit m'n hand getrokken.
Ook na de 12e start ging alles goed, de motor bleef nu ook koeler en de ESC blinkt niet meer.
Voor de zekerheid heb ik nog een nieuw model in de zender aangelegd met gas op de stick zodat ik het toerental beter kan bepalen.
Een motor (en ESC) worden zwaarder belast als ze maar halfgas lopen had ik ergens gelezen.

Het loopt weer rond en daar ben ik heel blij mee.
In ieder geval al weer wat geleerd en ook nog eens geluk gehad.
Dit had best wel eens een duur "grapje" kunnen worden. :(

Ik had zo'n probleem eerlijk gezegd niet verwacht en het geeft me wel te denken.
De volgende keer ga ik me nog beter (vooraf) informeren voordat ik weer een "operatie" ga uitvoeren.

Nogmaals bedankt Heren!

Groetjes,

Jordy
 
gewaarschuwd mens

Zo zie je maar weer een gewaarschuwd mens telt voor twee, en nu een heleboel gewaarschuwde mensen denk ik:D

Dit is een groot nut van dit forum vind ik

groet


Terence
 
Back
Top