Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als een fase geen/slecht contact maakt dan zal hij niet gaan draaien maar stotteren. In de fik vliegen, dat geloof ik niet zo. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord maar als iemand dat mee heeft gemaakt....
Maar laten we eerlijk zijn, de AVA is een hele simpele "Kist" om te vliegen die eigenlijk geen rolroeren nodig heeft.
Maar juist door de rolroeren en de remklappen word het vliegen ermee interessanter en kan je er hele goede landingen mee maken
De daalsnelheid en vliegsnelheid is zo langzaam dat je met een beetje oefening de AVA uit de lucht kan opvangen (wat ik overigens nooit zou doen!).
Groetjes,
Jordy
Ook ik heb leren vliegen met zijroer en een beetje tegendruk van het rolroer.
Bij m'n Cularis heb ik dat toen in een mixer gezet, maar door de overstap op de Epsilon (en nu de AVA) wou ik het toch weer zelf sturen en nu doe ik het dus zonder mixer.
Het verlangt wel naar heel nauwkeurig sturen, anders gaat de zwever schuin hangen, en dat wil je voorkomen.
ben ik de enige die kop nog staart krijgt aan de uitleg ?is het ok als ik dit toelicht? Jordy je mag het van mij later weer weghalen als het begrepen is, hoor.
maar, per definitie miniem, als men de slip tracht te reduceren. mij AVA (zonder rol) had continu richting ín de bocht nodig, anders ging ie rechtdoor. zelfs dan kwam de stroming op de romp en vleugel, vanuit de binnenbocht zeg maar. dit geeft een minimaal maar zeker weerstand nadeel (wel een paar procent van de weerstand iig geloof ik). en deze AVA met rol, kan door meer of minder miniem rol tegen te geven, dezelfde hogere invalshoek in de binnenbocht, en kleiner in de buitenbocht genereren. een statische offset. daarbij, is het effect van v-stelling, op de zijdelingse aanstroming, als de "bank angle" door verstoring niet meer bij de bocht radius klopt, nog steeds stabiel en zal de kist zelf de allerminiemste turbulentie die niet eens zichtbaar en stuurbaar zijn tot ze een groot cumulatief effect hebben, uitsturen. (ik maak vleugel gebaren voor hoeken en stroming met mijn handen maar helpt niet op een forum natuurlijk)
Jordy, dat zal dan wel alleen voor de AVA opgaan, mijn (met andere toestellen) ervaring is anders. Zoals je zelf al aangeeft is de AVA een simpele kist om te vliegen, die weinig rol-input nodig heeft. Dat wil niet automatisch zeggen dat je ieder toestel moet vliegen mét tegendruk van je rolroer...
is het ok als ik dit toelicht? Jordy je mag het van mij later weer weghalen als het begrepen is, hoor.
en, mijn AVA is inderdaad door landing uit de roulatie(bijna geland, een plotselinge onstuimige windvlaag waarvan ik het effect niet meer kon herstellen voor de grond bereikt was, was met rolroeren wel gelukt)
Het enige wat ik in het hele verhaal mis is het hoogteroer wat totaal niet aan bod komt tijdens het vliegen in de thermiek..... (of in het hele verhaal). Vandaar mijn reactie.
ik wou hem zowiezo voorzien van een sleepkoppeling, dit omdat je dan haast op elk treffen even omhoog kan. (zonder het gewicht van de elektro stuff).
Waar jij lood hebt zitten, heb ik een motor ingebouwd
Groetjes,
Jordy