"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Ik krijg maximaal 32mm. up voor mekaar.
Dat is ook meer als genoeg.

Je moet het hout en de folie een tijdje heen en weer bewegen en daardoor kan je het een beetje "rekken"
Dan gaat het zeker ook.
Eigenlijk is zelfs al 20mm. up meer als genoeg.
Om eerlijk te zijn gebruik ik steeds vaker alleen nog maar het zijroer en hoogte roer als ik aan het floaten ben.
Dat is zo lekker ontspannend....
In één hand de zijroer en in de andere hand een lekkere koude Cola of zo.

Ik krijg maximaal 32mm. up voor mekaar.
Dat is ook meer als genoeg.

Je moet het hout en de folie een tijdje heen en weer bewegen en daardoor kan je het een beetje "rekken"
Dan gaat het zeker ook.
Eigenlijk is zelfs al 20mm. up meer als genoeg.
Om eerlijk te zijn gebruik ik steeds vaker alleen nog maar het zijroer en hoogte roer als ik aan het floaten ben.
Dat is zo lekker ontspannend....
In één hand de zijroer en in de andere hand een lekkere koude Cola of zo.

of een echt belgisch biertje? ;)

ik kreeg 24mm voor elkaar zonder iets te forceren... ik ga het zo proberen... leek me wel voldoende, aangezien het toch een rustig weer zwever is... :banana:

1629gram! dat is het vliegklare resultaat van mijn super flappie!

nu nog wachten op het windje... als het even weg wil gaan... maar ik vrees dat het toch voor morgen zal zijn.

full

wat turbulente lucht, maar hij heeft toch gevlogen.

aan de elastiek omhoof geschoten, tot ik gok een 140 meter, en dan rustig proberen te zweven.
hij heeft enorm snel "lift" of stijglucht aan... helaas ook turbulentie....
had eventjes op 10meter een voet van een belletje, waardoor ik wat kon blijven hangen. maar voor de rest was de lucht om 18u al erg plat...

het is echt een cruiser, voor mooie zomerdagen/avonden.

het toestel heeft een uniek vliegbeeld... waardoor je zelfs geniet als je tegen de wind in hangt :)
ik ben is benieuwd wat ie doet in thermiek! :)

de 80° flaps die ze voorschrijven in het boekje is herleid naar +-50°.... anders moest ik vol down meemixen....
dat vond ik wat overbodig...

doellandingen doet ie aardig!

ik ben alvast een super tevreden persoon!

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met de Maiden.

Hij is heel mooi geworden (alleen de kleur is niet mijn smaak).
Ja, de AVA is heel gevoelig voor turbulentie, daar moet je goed mee uitkijken als je gaat landen.
Floaten doet zo'n kist echt goed.
Ik heb de Flaps intussen op 90° staan.
Ik kan bijna als een parachute naar beneden glijden met full flaps :D

Als je thermiek hebt te pakken ga je als een speer naar boven.
Zaterdag was het bij ons hier in Zwitserland 28° en bijna windstil.
Ik heb de motor op zo'n 80 meter hoogte uitgezet en ik was gevoelde 10 minuten later al op 261 meter, en dat terwijl ik niet eens m'n best deed om naar boven te gaan.

Het is echt een fantastische kist, ik zou 'm zo weer kopen.

Groetjes,

Jordy

Fireforx, gefeliciteerd. Wat een mooie bak is zo'n AVA toch. Staat ergens op het (veel te lange) wensenlijstje.

@ jordy, ja de kleur.... ik heb me laten wijsmaken dat rood beter zweeft.... ;)

ik heb wel iets met rood ;) (5rode toestellen)

oorspronkelijk is de gehele vleugel rood, en de staart wit... dit vond ik veel te agressief overkomen, zeker omdat hij bijna 4meter is.

daarom heb ik gekozen voor het middenstuk wit te nemen.... zo is het wat onderbroken...

ik heb een geheel rode cirrus 25 en vind hem wat te present aanwezig.

verder vermoed ik dat de ava een beetje TE zal zijn om te thermieken.... voor je het doorhebt gaan we aan de rem moeten trekken...

Fireforx, gefeliciteerd. Wat een mooie bak is zo'n AVA toch. Staat ergens op het (veel te lange) wensenlijstje.

als je hem nu eens opschuift naar voor? dan is je probleem opgelost... ik denk niet dat ik er ooit spijt van zal hebben dat ik hem besteld heb.... alleen het lange wachten viel tegen (en de maandagochtendfoutjes)

Proficiat Didier met je aankoop. Ik wist niet dat je naar de Efteling geweest bent!?

hier se! onze verloren vliegmakker!

hoe bedoel je... naar de efteling geweest?

ff offtopic, zin en tijd om zaterdag naar de helling in duitsland te rijden?

In de Efteling staat toch een ezeltje dat geld schijt en dat heb je net nodig om een AVA te kopen. Ik zou hem wel graag eens zien vliegen.
Helling: zitten een weekendje in Brielle - NL.

neej joh, der is hard gewerkt voor de centen, en een tijdje gespaard ;)

Ombouw

Het seizoen voor de AVA gaat langzaam maar zeker ten einde.
In de herfst en winter zal ik niet zo veel met dit model gaan vliegen vanwege de vele wind en het slechtere weer.
Tijd dus om het één en ander te gaan veranderen.

Ik ben van plan om de AVA nog eens een stuk lichter te gaan maken.
Deels omdat ik nieuwsgierig ben hoe dat gaat vliegen en deels ook om het maximale eruit te halen.
Ik zit nur met de kleine Lipo aan 1.887 gram.
Ik wil nog eens 150 gram gaan besparen door de "zware" servo's met lichtere te vervangen.
Ik heb aan de MKS 6100 gedacht, en wel op alle roeren.
Mijn enigste bedenken zijn de remklappen.
Kan ik deze servo's ook voor de remkleppen gebruiken?

Groetjes,

Jordy

Jordy de 6100 zouden kunnen maar wel krap aan. Ik zou alleen ze niet vervangen om de kist lichter te krijgen want wat mij en nog wat ervaren vliegers opvalt is dat Less not always more is. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn Cirrus bijna 500 gram toegevoegd omdat hij dan juist beter vloog. Profielen hebben ook een minimum vlieggewicht waarbij ze optimaal functioneren doordat ze bijvoorbeeld beter lopen en draaien. Ga voor de gein maar eens experimenteren.

Het zou kunnen (ook wordt hij aangeven op de site bij hyperflight, dat hij op de flap kan)
Persoonlijk zou ik dan liever S3150 doen, die kunnen toch net iets meer hebben.

Maaaaaaar het kan wel, ze kunnen 3,2 kg aan volgens de specs.
en daarbij vlieg je nooit zo hard als bij een F3J/B/F. Het blijft een rustig
vliegende kist.
Ik zou het proberen en als je bij het landen optijd je flaps weer intrekt....

Lyckele

Ik ga het gewoon eens met 6 x MKS DS6100 proberen.
Maaaaar......

Ik heb ook nog deze Servo van MKS ontdekt:
MKS DS65K Servo - 8.5mm 6.5g 2.2kg.cm - Servos - MKS Servos
Die is nog ééns 3 gram lichter.
Kennt iemand deze Servo?
Voor hoogteroer, zijroer en rolroeren moet dat toch ook kunnen met ca. 1,9 kg/cm bij 5 Volt.
Of is dit nu echt te zwak?
Ik zou hierdoor theoretisch achter in de staart nog eens 6 gram kunnen sparen, wat voorin weer ca. 21 gram minder, en dus totaal bijna 30 gram minder is.

Groetjes,

Jordy

ik heb gewoon de S3150 der in, op alles, en die doen hun werk...

voor 3 gram per servo moet je het niet doen he... dat is nog geen 20 gram in totaal...

1.9kg is licht voor zulk groot pendelstabilo... zeker als je wat wilder stuurt.

ik vermoed dat je met je 1500gram goed zit qua vlieggewicht, zodat je met een zuchtje wind toch kan vliegen.
ik zit op 1200gram en bij het minste zuchtje wind moppert hij (al blijft hij goed vliegen).

ikzelf zou er niets aan veranderen zoals jij het nu hebt.

zoals eerder gezegd, less is niet altijd more...

1.9kg is licht voor zulk groot pendelstabilo... zeker als je wat wilder stuurt.

Dat is niet waar. Mijn ava heeft een hs65mg met een 1.8km.cm en heb nooit iets gemerkt dat hij het moeilijk had of het niet aan kan, (met ballast en genoeg wind)

Een Mks DS65 kan dus zeker wel, die is zelfs iets sterker dan de HS-65MG en ik denk niet dan Neil van hyperflight het er luk raak bij zet als mogelijkheid (zie eerdere link)

Tuurlijk heeft ieder z'n persoonlijke voorkeuren qua servo's maar deze combi kan degelijk wel.

Lyckele

Back