"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Jordy,

Ik kan je gevoel beamen :mrgreen:
En als je een mooie prijs voor je huidige model kan krijgen....

Ik vind de de motor van Florian een mooie keuze. Zelf loop ik er ook tegen aan dat de kontronik eigenlijk net te zwaar is, waardoor ik max een 1800 3cel lipo kwijt kan.
2200 is niet haalbaar omdat mn cg dan te ver naar voren ligt. Met veel wind kan het wel.

Ik ga deze onthouden en je assemblage weer volgen.

Lyckele

Ik heb het vandaag ééns op m’n gemak doorgerekend.

AVA --- 1150 gram
6 Servo’s --- 51 gram
6 Servo raampjes --- 8 gram
Motor --- 99 gram
ESC --- 38 gram
Lipo --- 160 gram
Spinner + klapschroef --- 33 gram
Kabels, stekkers etc. --- 40 gram
Epoxy --- 30 gram

Totaalgewicht: 1609 gram

Het gewicht komt dus ongeveer op 1609 gram.
Ik zou daarmee ca. 400 gram lichter zijn als bij m’n „oude“ AVA
Dat is echt een enorm verschil.

Qua prijs zit ik ook niet verkeerd.

AVA --- €832.-
6 Servo’s --- €250.-
6 Servo raampjes --- €50.-
Motor set compleet --- €378.-
Kabels, stekkers --- €20.-
Epoxy --- €5.-

Totaalpreis: €1540.-

Ik moet ca. 200 Euro in de nieuwe Flappe Pro steken.
Daar krijg ik wel weer wat voor terug zoals een nieuwe en veel lichtere en ook nog ééns beter gebouwde Flappie Pro.
Ook het samenbouwen zal me weer veel plezier geven.
Dat is (voor mij) echt ok.

Ik ga tijdens de bouw van de nieuwe AVA niet zo veel foto’s maken omdat het nu wel bekend is hoe de AVA is opgebouwd.
Hier en daar een detaileerde foto is denk ik wel ok.

Groetjes,

Jordy

als je die 1600gram haalt, dan zit je lichter dan mijn zweefversie...

zou zeker niet verkeerd zijn....
mijn ava was vliegende voor een kleine 1100 euro. (geen motor in)

ben erg benieuwd hoe je servo's het gaan doen...

die raampjes, wat bedoel je daarmee? zijn dat de kapjes die over de servo komen?

ben benieuwd,,, ik snap je keuze wel!! hier hebben we veel meer wind dan bij jou,,, dus moet makkelijk kunnen om hem met 1600 gram goed te vliegen..
ik ga het volgen,,, vorige verslag was ook erg mooi en met veel duidelijke foto's :)

succes met de bouw ,,,,

ik wacht je filmpje af,, ;)

Ik heb nog een vraagje.

De motor wordt natuurlijk voor in de neus ingebouwd.
Mocht ik nu de motor van Schambeck nemen, dan heb ik best wel veel plaats onder de motor vrij omdat het maar 22mm. dik is.
Kan ik daar mijn ESC onderschuiven (zo ver mogelijk naar voor), of is zoiets niet aan te bevelen vanwege eventuele storingen?
De Motor is een binnenloper dus dat moet niet zo het probleem zijn mits de koeling goed genoeg is.
Ik vraag dit omdat ik dan de CG nog beter kan krijgen en ik iets flexibeler ben met de accu.

Groetjes,

Jordy

Kan ik daar mijn ESC onderschuiven (zo ver mogelijk naar voor), of is zoiets niet aan te bevelen vanwege eventuele storingen?
De Motor is een binnenloper dus dat moet niet zo het probleem zijn mits de koeling goed genoeg is.

Normaal geen probleem, ik heb het bij 2 van mijn modellen.
Let inderdaad op de koeling, in- en uitlaat.

Rick

Hoi Rick,

Bedankt voor je input.
Dat maakt het wel een stuk makkelijker om de CG te gaan halen zonder lood.

Marcel Pfister van RCSolutions.ch heeft me vandaag ook een mailtje gestuurd.

Guten Tag Herr de Rooij,

das Servo ist bei uns eingetroffen...
(und sieht einwandfrei aus)

Die Dicke der Auflage müsste etwa 0.3 mm werden, wenn ich den Rahmen so realisieren kann, wie ich mir das denke.
So haben Sie also sicher genug Platz in der Dicke.

Gibt es eventuell noch eine Limite in Sachen Länge / Breite, die wir beachten sollten? Manchmal haben Modelle extrem kleine Servoschächte verbaut...

Ich melde mich sonst, sobald ich ein erstes Muster bereit habe.

Herzliche Grüsse,

Marcel Pfister

De raampjes zijn dus bijna klaar en ik ben benieuwd naar de kwaliteit.

Groetjes,

Jordy

Ik heb ook me laten verleiden tot de aankoop van een AVA
Eerst heb ik eens contact gezocht met Mark Drela over wat het minimum vlieggewicht zou mogen zijn voor dit profiel mocht zijn, hij was zo vriendelijk om dat te berekenen en dat was 1500gr daaronder gaan de roer uitslagen als remmen werken, het maximum gewicht was 2380 gr.

Naar aanleiding van dit verhaal ga ik deze setup gebruiken;

Hoogte MKS DS6100 9,5 gr
Richting MKS DS65K 6,5 gr
Ailron MKS DS 6100 9,5 gr /19gr totaal
Flaps MKS DS 6100 9,5 gr/ 19gr totaal

Motor Florian Schambek 1025 99 gr
YGE-60 V4 Brushless Speedcontroller 35 gr

Accu ga ik beslissen aan de hand van het zwaartepunt

streef vlieggewicht is rond de 1600 gram

Dan ben ik dus ook best wel benieuwd naar jouw AVA.
Welke kleur(en) heb je genomen?

Ik streef ook naar zo'n 1600-1650 gram.
Nog 2 weken en dan ga ik mijn nieuwe AVA ophalen.

Mocht jij een servoraampje nodig hebben voor de MKS DS65K dan kan ik je er graag ééntje opsturen vanuit Zwitserland (porto = 1 Euro) of tijdens de Kerst meenemen naar Nederland.
Ik heb het raampje nog niet, maar de kosten zullen wel ongeveer SFr. 10.- zijn wat ca. €8,30 is.

Groetjes,

Jordy

Nog een vraagje aan jou Robert
Waarom heb jij geen 65K op je hoogteroer zitten?
Bang dat het te weinig is?

Groetjes,

Jordy

dat servo raampje hoeft niet die heb ik al.
Ik heb een hele blauwe genomen. Ik heb geen 65K genomen omdat die te weinig is op hoogte, hoogte is een pendelroer en dan komt er meer druk op en om die paar gr gewichts besparing waag ik daar de kist niet aan dat gewicht bespaar ik wel weer in de kabelboom.

lyckle waarschijnlijk krijg ik hem morgen binnen de motor dan zal ik hem zaterdag meenemen, trouwens zaterdag komt Christiaan Seibel ook die alle twee type's.

Ik heb geen 65K genomen omdat die te weinig is op hoogte, hoogte is een pendelroer en dan komt er meer druk op en om die paar gr gewichts besparing waag ik daar de kist niet aan dat gewicht bespaar ik wel weer in de kabelboom.

Toch nog een vraagje dan.
Ik heb mijn besluit, om de 65K voor hoogte te nemen, door het bouwdraadje van Rok op RCGroups.com genomen.
Maxa-E 4m - RC Groups
Hij vliegt een MAXA met 4 Meter en ca. 300 gram meer als wij aansterven en een 65K op zijn hoogteroer.
Hij vliegt ook wedstrijden met de MAXA dus ik dacht dat het wel zeker was.
Of zit ik toch verkeerd?
We praten hier over ca. 15 gram gewichtsbesparing in het totaal als ik een 65K i.p.v. een 6100 zou nemen.
Zoals Lyckele al had geschreven word deze servo ook op hoogte door hyperflight aanbevolen.

Groetjes,

Jordy

Ik heb zitten twijfelen over die servo ik heb ze liggen het verschil in gewicht is 3 gr de 6100 weegt 9,5gr en de 65k 6,5gr met stekkers.

Ik had gezien dat Hyperflight de 65K op hoogte zet maar zoals ik al zeg twijfel ik daaraan maar ik heb acht van elk liggen dus ik kan beide kanten op ik zit zelfs te denken een D47 op richting te zetten.

lyckle waarschijnlijk krijg ik hem morgen binnen de motor dan zal ik hem zaterdag meenemen, trouwens zaterdag komt Christiaan Seibel ook die alle twee type's.

Owwww dat is mooi. Hier zit nog een potentiële koper maar als ik de kans heb om hem eerst "live" te aanschouwen is dat super :mrgreen:

Ik heb zitten twijfelen over die servo ik heb ze liggen het verschil in gewicht is 3 gr de 6100 weegt 9,5gr en de 65k 6,5gr met stekkers.

Ik had gezien dat Hyperflight de 65K op hoogte zet maar zoals ik al zeg twijfel ik daaraan maar ik heb acht van elk liggen dus ik kan beide kanten op ik zit zelfs te denken een D47 op richting te zetten.

8 van elk 8-O
Dat is best wel een aardig sommetje. ;)

Naja, ik heb de servo's hier al liggen en ik ga het eerst maar met de 65K proberen.
Mocht ik toch nog (een te grote) twijfel hebben wordt er gewoon een 6100 op hoogte ingebouwd. Die is zeker voldoende.

Groetjes,

Jordy

Back