Bouwverslag T.C. Piper PA-18

Je hebt er onnozelen bij.....:rolling:

Je moet wel de lijmsoort gebruiken die geadviceerd word voor de dragende delen .

En T.C. schrijft UHU Endfest of 24 uurs hars voor de belangrijke delen.
En valt er niks uit elkaar. :D

De rest lijm ik met bruislijm (straks effe een nieuw potje halen)

Mvg Johan

Je moet wel de lijmsoort gebruiken die geadviceerd word voor de dragende delen .

En T.C. schrijft UHU Endfest of 24 uurs hars voor de belangrijke delen.
En valt er niks uit elkaar. :D

De rest lijm ik met bruislijm (straks effe een nieuw potje halen)
Ja, dat weet jij, dat weet ik, maar je hebt er houthakkers bij die zelfs zoiets simpels als constructieve stevigheid niet doorzien.....

Hoezo Michiel ?
De jouwe vliegt toch al .:D

Ik moest effe 2 dagen wat anderes doen.
Volgende week is weer een Tacu , en daar moet ook wel eens wat voor geregeld worden.

En de grote Felix heeft ook de drijvers monteerd gekregen.

Gistern was ook weer zo,n controle dag in het Radboud , ook dat is belangrijk.

Morgen middag komt de Piper weer op de bouwplank en gaan we de ene vleugel eens afmaken .

Mvg Johan

Zaken gaan altijd voor de hobby!
En je controles zijn ook zo belangrijk. Ga zondag weer eens vliegen, te lang geleden. Ga de 1:5 maar weer eens uitlaten, de grote vindt het buiten nog te koud zei hij gisteren.
Succes en we lezen het weer snel.

Zo ver is nu de romp.

full

Vanmiddag eerst maar eens de strutz bevestigingen klaar gemaakt op de draaibank .;)

full

Kunnen de houders ook in de vleugels gelijmt worden.

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de tank ingebouwd.
full

En de eerste servo monteerd .
full

Hier komt alles aan RC in , accu,s , ontvanger en 2 servo,s.
Is door een deksel in de onderkant te openen .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
'k Heb me al vaker afgevraagd waar de tank blijft bij de TC Piper... Daar dus! Vandaar de ruimte in de cockpit. Eens kijken of dat bij mij ook past.

Dank voor inspiratie,

Hugo

Normaal zet je de tank van een benziner op CG .

Maar T.C. heeft deze konstruktie , is ook goed om de cockpit een beetje leeg te houden .

Mvg Johan

Precies. Ik zat nog een beetje te veel met een methanol tank idee in m'n kop, en ik wil de cockpit ook graag vrij houden. Net de boel aangepast, ik vind het een goed idee, ik zet het ook in mijn topic. En ik heb slechts een 250cc tankje, voor mijn 26cc. Dat is dus maximaal 2 ons variabel, net achter het zwaartepunt. Zal geen ramp zijn.

Hugo

Ben toch benieuwd, ik heb bij mijn Piper (Sig 1:4) de tank voor het CG staan en heb zelfs nog 350 gram lood voorin moeten plaatsen. (motor is een ZG20).

In de T.C. piper komt een ZG-45 met hydromount en demper achter de motor .

Gewicht genoeg voor dus.:D

En het is volgens de beschrijving.

Mvg Johan

En je bepaalt het zwaartepunt toch met lege tank, dus waar je die lege tank in zo'n groot toestel plaatst boeit niet zo. Daarbij komt ook nog dat Plotterwelts T.C. Piper bijna 4% groter is dan de 1/4 van SIG of die van mij, dus mag alles ook een flink stuk zwaarder zijn. Hij heeft immers meer span en meer koordte, dus iets van 14% meer vleugeloppervlak.

Hugo

Klopt helemaal maar ben toch benieuwd hoeveel lood er straks bij moet. Bij Plotterwelt komt een zwarte motor van 1,7 kilo zonder uitlaat en dan de hydromount niet te vergeten. Ik weet niet wat jouw motor gaat wegen maar schat max 1 kilo. Ik heb alles wat ik naar voren kon brengen naar voren gebracht en nog moest er flink lood bij. Maar we zullen zien, ben dus erg benieuwd naar het eindresultaat. Kom naar de meeting toe in augustus in Nistelrode, altijd leuk om grote Pipers op de flight line te hebben staan.

Van mijn Piper vliegen er al duizende en dan past het concept.

Bij een zelfmade projekt moet je het wel in de gaten houden.

Achter iets te zwaar gebouwd of teveel setup achterin en je moet veel lood gaan gebruiken .

En dan zou een zwaardere motor beter zijn (meer power).

Ook bij kits zoals die van SIG moet je oppassen met het gewicht van het hout.
Vaak zijn de planken veelste zwaar.
Heb bij de FS120 door zelf de rolroeren te maken + landeklappen 120 gram kunnen insparen .
De orginale rolroeren waren gewoon uit bongossi (kwa gewicht) :D

Mvg Johan

Precies, jouw Piper heeft zich wel bewezen! De mijne wordt even spelen: hij lijkt nu nose-heavy te gaan worden. Dus maak ik servo montage plekken in de staart. Maar ik maak ze ook net achter de vleugel. Als de boel in de folie zit kan ik dus nog vanalles kiezen. En ja, ik mik op de Piper meeting. Ik beloof echter niks.

Hugo

Back